Helt ohanterad 5-åring..

M

Mi Casa

Har fått ett erbjudande om att en 5-årig D-ponny skäck. Ett sto som gått med sin mor hela sin uppväxt och endast gått ut och in i en ladugård.:crazy:

Är helt ohanterad, man får stå 1m nära henne, men inte röra. Mamman går till slakt om en vecka, pga fång och då blir denna ensam kvar. Därför vill ägarna ge bort henne så hon får leva.

Ja har suttit i boxen med morötter och äpple i hink, det äter hon men hon är oerhört osäker. Bits och sparkas inte i trängda lägen men blir rädd när man rör vid henne.

Vad tycker ni? Går det att få en hanterbar häst eller är det att ödsla tid och kraft (livet?:eek:) på ett hopplöst fall?

Sv: Helt ohanterad 5-åring..

Det är ju alltid värt ett försök.
Men varför har ägarna inte brytt sig om att hantera hästen? :crazy:

Att hon är ohanterad är inte det stora probelmet, tycker jag.
Om jag fattade det rätt så har hon inte gått med några andra hästar än sin mor, och DET kan göra att det kan bli svårt att hantera henne, eftersom hon då inte lärt sig det flockbeteende som är grunden för all respekt och inlärning.

Jag håller med du :bow:

TS:
Jag tror helt klart att det går att få fason på hästen, bättre ohanterad än illa hanterad.
Om jag var du skulle jag ta hästen till en stor blandad flock med hästar med flockvana, gärna islandshästar. Ston med föl, valacker.
Kolla om du hittar något stort ställe i närheten med islänningar.
PM:a om du vill ha hjälp att hitta nått.

:bow: Till dig som vill ge hästen en chans :bow:

Bönder! Hästarna har fungerat som "betesdjur", därav ganska feta.

Tanten har klappat på stoet de två första veckorna, sedan drog märren ut på markerna med fölungen och höll sig borta.

Därefter har de inte gjort några större ansträngningar.

Hon har gått med 3-4 andra hästar tidigare, senast för ett halvår sedan. Då med ev ett halvsyskon om jag förstod det hela rätt.

Idag sätter märren mer nervositet i stoet än vad som egentligen är nödvändigt. Märren blir mer upprörd och skriker efter stoet när vi skiljde dem, de står just nu "kospiltor" bredvid varandra.

Så fort stoet rör sig börjar märren brumma och trampa omkring. Ägarna är ganska "hispiga" också så vi hoppas att det blir bättre med lugn och ro hemma i vårt stall.

Det är en jättesöt och mycket snäll liten häst, jag har tagit hand om 2 mindre hanterade hästar sedan tidigare. Dock blir detta första som man inte ens har haft grimma samt som är lite större i sin storlek.

I dagsläget är prio ett att få hem henne. Därefter blir det boxen tills att vi fått grimma på henne och hon accepterar oss i närheten.

Min teori är att hon blir mer mottaglig för kontakt med människor om hon kommer ifrån sin hysteriska mor. Blir hon ensam "måste" hon nästan ty sig till tvåbeningen med goda äpplen!:D

Jag har jobbat med några sådana hästar, med blandat resultat.
En var en stor femårig nordsvensk som precis som 'din' häst gått på bete med sin mor hela livet. Hon hade haft grimma på sig, blivit klappad ibland men det var allt. Denna häst jobbade jag med dagligen i 1 1/2 år, först med grundläggande hantering som beröring, flytta sig för tryck, respektera min space etc. Sedan dagliga promenader i flera månader, så småningom tömkörning och sedvanlig inridning. Hon blev faktiskt jättetrevlig och var inte svårare att rida in än en vanlig unghäst...bara att allt tog lite längre tid eftersom hon var så ängslig i början. Men det gick över sedan, och hon blev en härlig rid- och körhäst :)

En annan sån här häst blev aldrig riktigt tam...det var en ponny, troligen korsning isis/shettis. Vet inte exakt vad han hade varit med om eftersom jag köpte honom från en hästhandlare som i sin tur köpt honom från en annan hästhandlare, men han var en riktig vilding. I början hade han fullständig panik för människor, slog och stegrade och försökte klättra på väggarna för att komma undan.
Han blev lite bättre efter ett tag, men aldrig helt och hållet...han kunde plötsligt få bakslag då han fick tokpanik och tog sönder allt omkring sig :crazy: Han fick gå som halvvild sällskapshäst i några år tills han fick avlivas pga fång :(

Skulle absolut tagit chansen på skäcken om jag var du, OM du tror att du har kunskaperna samt har duktigt folk omkring dig som kan rycka in och hjälpa om det behövs.
Tycker Skuggis tips om att släppa henne i hästflock låter vettigt, om det finns möjlighet till det.

Har fått ett erbjudande om att en 5-årig D-ponny skäck. Ett sto som gått med sin mor hela sin uppväxt och endast gått ut och in i en ladugård.:crazy:

Är helt ohanterad, man får stå 1m nära henne, men inte röra. Mamman går till slakt om en vecka, pga fång och då blir denna ensam kvar. Därför vill ägarna ge bort henne så hon får leva.

Ja har suttit i boxen med morötter och äpple i hink, det äter hon men hon är oerhört osäker. Bits och sparkas inte i trängda lägen men blir rädd när man rör vid henne.

Vad tycker ni? Går det att få en hanterbar häst eller är det att ödsla tid och kraft (livet?:eek:) på ett hopplöst fall?

Det här är ett typiskt fall för den som behärskar "Monty Roberts" principer, ska inte vara några som helst problem, och nyttjas hans filosofi som den ska, har du en kanonhäst på ganska kort tid inga års väntan. :banana:

Det här är ett typiskt fall för den som behärskar "Monty Roberts" principer, ska inte vara några som helst problem, och nyttjas hans filosofi som den ska, har du en kanonhäst på ganska kort tid inga års väntan. :banana:

Ja, jag önskar jag känt till de metoderna när jag hade den rädda ponnyn...undrar om det hade gått att få ordning på honom då?

Jag tror iofs ändå man tjänar på att ta det väldigt långsamt med en sån här häst...även om man KAN gå fortare fram med tex MRmetoder, så behöver man tid på sig att lära känna varandra ordentligt. Finns ingen anledning att stressa...vad gör det om det tar ett år eller två?

Håller med dig om att man inte ska stressa, men handlar man på rätt sätt och får hästen att vilja va med dig, och att acceptera dig som ledare är det inga problem.

Då går han genom eld för dig, hm. Du vet vad jag menar.;)

JAg menar också att det inte ska forceras fram något, och som sagt det blir det inte heller med han metoder.

Sen blir det kanske inte 1 join-up och follow-up utan kanske 2-3 eller 4 st för att stärka denna ställning mellan "ägare" och häst.

Har använt denna metod på mitt avelssto som jag köpte till min hingst som en fästmö.

Hon hade fölat ( ute i hage med utebox) och vi hade tagit av henne grimman. När hon sedan skulle ha på den vägrade hon att komma eller att jag skulle komma till henne. Tilläggas bör att hon har dessutom fått stryk av en karl med hanskar , vid yngre år och HATAR män, och hanskar.

Gick inte att ta på mulen/huvudet med hanskar eller ens händer.

Iallafall gjorde jag en join-up och follow-up vilket slutade med att hon kom och sänkte huvudet och lät mig sätta på grimman.:love:

Efter denna powermeeting har hon och jag samt min man ett mkt bra och mysigt förhållande med henne. Hon är mkt kelen och kommer fram i haden och vill bli kliad mm.

Så visst funkar detta.

Hon gick inte att avmaska med vanlig pasta för det var pulver som gällde. Men efter denna join-up litar hon fullständigt på mig och jag går ut i hagen och avmaskar nu med pasta och jag håller bara henne i grimman. Hon slog inna med fram vid ett försök att avmaska.

Vi är nog helt överens egentligen, jag är fullt enig med dig om att Montys metoder kan ersätta en massa långsdraget 'slit'.

Jag tänker nog mest på det regelrätta arbetet...tycker många har alltför bråttom att sätta igång och rida/köra, som om det är det enda som räknas och övriga hanteringen bara är en transportsträcka som ska klaras av så snabbt som möjligt.
Jag ser det istället som en del av arbetet, ett ypperligt tillfälle att få lära känna sin häst riktigt ordentligt och umgås utan så stora krav, vilket det blir mer än nog av senare. De måste ju hinna med att utvecklas mentalt också...en sån här ohanterad häst är ju på många sätt att betrakta som en unghäst.

Kanske resonerar jag extra mycket såhär pga tidigare hästjobb i handelsstall...där gällde det motsatta, få hästarna klara så snabbt det bara gick så de kunde säljas. Stress stress, många protester och bocksprång och hela tiden en känsla av att det var åt helvete fel :crazy: det positiva var väl att jag lärde mig sitta kvar på vilken tokhäst som helst :D

Min favorithäst (och bästa tävlingshäst) köpte jag som ohanterad 4-åring. Han hade då i princip bara hanterats som denna ponnyn (ledd till och från hagen, alltid gått med sin mamma). Det tog ca 1 månad att få honom hyffsat hanterbar, men när han väl hade fått förtroende för oss så gick allt jättelätt. Den hästen blev mer som en hund, följde mig vart jag än gick och han hade definitivt gått genom eld och vatten för mig utan att tveka.
Jag tycker helt klart att du skall ge denna häst en chans, jag vet hur otroligt mycket jag fick tillbaka av mitt "monster" (som hans uppfödare beskrev honom som...)

Jag skulle prova om jag var du. Hon verkar ju inte aggresiv.
Jag skulle inte släppa ut henne på lösdrift, utan stalla upp henne på box och att hon får gå i en bra flock på dagarna och i stallet stå bredvid en trygg individ.

Det går ju att ta bort henne längre fram om du ser att det verkar omöjligt. Var beredd på att det tar lång tid att få henne till ridhäst/körhäst, 1 år eller längre skulle jag tro.

Hur ser hon ut i övrig om hon aldrig blivit verkad elelr avmaskad?? Sådana skador kan ju ge men som gör att det inte är värt att tämja henne.....

Det är en jättesöt och mycket snäll liten häst, jag har tagit hand om 2 mindre hanterade hästar sedan tidigare. Dock blir detta första som man inte ens har haft grimma samt som är lite större i sin storlek.

I dagsläget är prio ett att få hem henne. Därefter blir det boxen tills att vi fått grimma på henne och hon accepterar oss i närheten.

Min teori är att hon blir mer mottaglig för kontakt med människor om hon kommer ifrån sin hysteriska mor. Blir hon ensam "måste" hon nästan ty sig till tvåbeningen med goda äpplen!:D

Fast tror du inte hästen känner sig tryggare i en hage? Istället för att vara instängd i en box så ni kan fånga henne?

Jag köpte i höstas en i princip ohanterad treåring, han var hyfsat grimvan och flockuppfödd. I början var det inga problem, men efter några trängda situationer eftersom vi blev tvugna att sko honom, blev han vildhäst igen och vi fick inte på honom grimman på två månader.
Vi hade då två sociala hästar som sällskap till honom, som fick visa att vi inte var livsfarliga. Och sedan tog vi hjälp av en kvinna som sysslar med Parelli NH. I sex veckor jobbade vi 2 x 15 min per dag i hagen med att vinna hans förtroende innan han lugnt lät oss ta på grimman. :love:
Personligen tycker jag att det känns mycket stabilare rent inlärningsmässigt om hästen kan få vänja sig vid det farliga i frihet, då går det snabbare.
Så, om jag var du skulle jag som sagt ge hästen några stabila kompisar(helst en flock ett tag) och sedan jobba med den i frihet i hagen.

Just ja, jag skulle inte mata hästen ur handen.
Bara en ranglåg häst ger mat till en annan häst. Däremot kan du ju visa att det är du som kommer med hinken med mat, men att du inte låter henne äta förrän hon slutat försöka pressa sig fram (om hon gör det). När hon är lugn går du bara lite åt sidan och sätter dig, som om du nu ätit färdigt så kan hon få resterna.
Då visar du att du är en ledare.

Senast ändrad:

Tack för alla intressanta svar! Känns skönt att ha några att bolla med....:)

Igår syntes framstegen tydligt! :bump:

På två dagar har hon nu blivit mer avslappnad och igår spetsade hon öronen och lystrade till oss när vi kom. Väl inne i "boxen" så tog hon t.o.m. några steg fram till mig och hinken! :banana:

Jag är noga med att inte pressa henne mer än nödvändigt, känner till MR-metoden och brukar utöva "allmän" NH på mina andra hästar. I grund och botten handlar det för min del om att vara lyhörd för hästens signaler och själv ha ett starkt ledarskap.

Stoet har sett sin mamma bli hanterad av människor hela livet, så egentligen tror jag inte att hon är speciellt rädd utan mer osäker.

Jag har kännt att jag behöver komma närmare henne och kunna vidröra henne utan risk för att hon mosar mig...hon är tjock och försöker vända undan om du vill röra henne. Igår hade jag därför med mig en "fårkäpp" (?), en stång med en kropp på änden. Den använde jag för att röra henne och kunde bibehålla trycket trots att hon rörde sig runt, jag ville att trycket skulle bestå en liten stund så att hon förstod att inget farligt hände, det blev inte värre än att den låg på henne. Det tog inte många minuter innan sötnosen faktiskt stod stilla och åt hur hinken samtidigt som jag rörde henne med stången över ryggen!!!

Jag får stå upp till 1 m nära henne och kunde sträcka ut handen och vidröra mannen (som nästan når ner till knäna....:o). Idag skall vi försöka klappa.....

Självklart skall hon få gå med andra hästar men första veckan blir det nog stall tills hon fått grimma på sig och vi vet att vi kan komma intill henne utan att hon viker undan. Förra hästen vi hade som var ganska ohanterad, innan vi fick honom, följde oss som en hund genom hagen. Jag hoppas att denna lilla tös, så fort hon förstått att vi inte är farliga, kommer att ty sig till människan och uppfatta oss som något positivt...

Än en gång, tack för alla tips! Jag skall försöka ta lite kort idag och försöka skriva eventuella framsteg, denna tråd får bli som en liten dagbok för de intresserade!

TRor att det kommer ga toppen, manga rider in helt ohanterade hastar och om man vet vad man gor ar det offtast lattare an hanterade hastar eftersom de har en massa olika ovanor osv.

Det ska inte behova ta ar, min pojkvan jobade med att rida in sada hastar for ett stort tavlingstall, de raknade hastarna som inridna nar de kunde gora galoppombytten utan problem (hopphastar) runt ett ar tog det och alla hade gott helt (nastan helt) ohanterade pa stora beten pa landbygden i portugalien.

Pa island gor man samma sak, och manga "cowboys" oxa.

ska bli interesant att lassa din dagbokstrad

Spännande! Men jag undrar som mik, hur ser hennes hovar ut om ingen hållt på med dom...

Ullis

Hejsan, har inga direkta råd att ge men önskar dig all lycka med hästen. Som någon tidigare skrev bättre med en ohanterad än en illa hanterad häst och det tror jag gäller. Ta det sakta men säkert framåt så går det säkert bra.

Jag har en dotter som gärna tar sig an problemhästar, men det har oftast varit hästar som är illa hanterade eller har haft hämska upplevelser tidigare och vad som gäller då är lugn och ett enormt tålamåd och det är vad jag tror gäller även i detta fallet.

Väntar med spänning på fortsättningen, håll oss underlättade med vad som händer både på gott och ont så ska vi försöka peppa och ev komma med råd.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38