Helosan salva, vad har man det till egentligen??

Sv: Helosan salva, vad har man det till egentligen??

Jag använder det till "nariga" partier eller gamla sår om de är torra och kanske spruckna eftersom det är mjukgörande. Jag använder det även på en gammal grimskaftskada ovanför karleden för att hålla den mjuk och smidig.

tack alla för så bra svar:D Nu är jag inte längre vilsen när det gäller detta. hihihi:D
Ni får gärna fortsätta att berätta vad ni använder helosan till:bow: Kan ju vara bra att veta:D

nu blev jag jättenyfiken, och jag har ingen helosansalva hemma så jag kan prova. Vad händer och hur känns det??:)

Hej!
Jag brukar använda Helosan salva på min ponny när den har nått sår någon stans, om de är ca: 1 cm stort. Det brukar hjälpa :) Så får man kanske använda de 1 gång per dag tills man tycket de ser mycket bättre ut. Det brukar jag ha den till :)

Den delen du tar helosan på domnar bort, känns typ bedövat

Jag använder endast helosansol och det är på sommaren - fet och skyddande, perfekt om hästen ändå råkat bränna sig på mulen:)

Till (skrap)sår och torrhet använder jag 4ess och till ev. torra mungipor idominsalva.

nu kommer en annan fråga:p Hur ser man om hästen bränt sig på mulen?:crazy:

Som om man märker när man själv bränt sig i solen; huden blir röd och irriterad. Det är oftast (bara?) pigmentlösa områden som blir brända, alltså - vita tecken.

använder det till det mesta. Idag har jag smörjt in min nya tatiering och mina nariga händer och läppar. (ingen del av kroppen domnar bort..)
På hästen kan det bli både det ena och det andra. Dock inte i öppna stora sår. Används flitigt på sår skorpor så de håller sig mjuka.
Suveränt att "tvätta" ljuverna på ston som inte vill bli duschade. Smeta in och torka av.
Smörjer in fötterna efter dusch, då jag har problem med äckel på mina fötter... har blivit bättre, men vet ej vad för problem.. kliar gör det..:o

De utav våra hästar som brönt sig har inte klarat sig med Helosan sol för ett öre. Vi använde solskyddskräm för barn, ofta solskyddfaktor runt 40. Då hjälper det.

Använder den inte så mycket till hästen längre men till mig själv! Händerna blir härligt lena! Nu, så här i förkylningsdagar med, är den suverän på läppar och näsa när man snytit sig lite för mycket...

nu kommer en annan fråga:p Hur ser man om hästen bränt sig på mulen?:crazy:

Man skaffar sig en häst som ser ut så här:

mersommar2007016.jpg

Då lär man garanterat bli varse när den ljusrosa mulen antar en betydligt rödare färg!!!

Fast jag använder inte Helosan till det, tycker inte att det blir något bättre av det. Brukar ha en gele med Aloe-Vera som ska vara bra mot just brännskador om hästen bränt mulen. Efter någon timmes strid brukar jag ha fått aloe-veragele över halva mig och lite lite på hästens mule också. Samma typ av strid när jag har på solskyddsfaktor på honom. Gillas inte och han torkar snabbt av det mesta mot mitt hår om han får chansen.

Senast ändrad:

Aha okej. Då är det kanska svårt för mig att se på mina hästar som är svartbruna och bruna mular:D

Haha han gör verkligen allt för att inte få på sin mule:D

Som om man märker när man själv bränt sig i solen; huden blir röd och irriterad. Det är oftast (bara?) pigmentlösa områden som blir brända, alltså - vita tecken.

aha okej men då behöver jag inte oroar mig för att mina pållar ska bli brända:)

Jag använder helosan när min polle har något slags av sår, ca: 1 cm stort.
Sen tror jag man ska behandla det tills de inte ser läskigt ut längre.
Sen är det bara att vänta på att pälsen kommer tillbaka :D

Det begriper du väl att det är höjden över havet som ökar uv-strålningen.
PL

Det begriper du väl att det är höjden över havet som ökar uv-strålningen.
PL

Ah - att jag inte fattat det förut??? Jag min idiot som trodde att det hängde ihop med den ljusa mulen :rofl:

Men då är det ju bara att ställa pålle i en grop nästa sommar så är problemet ur världen!!! Han ogillar ju solskyddsfaktor så vansinnigt. Sambon är lika, måste vara någon kill-grej...:angel:

Det kan nog bli ganska trångt i den där gropen när jag med min bebishy kommer och vill slippa bränna mig då jag ännu inte undkommit det en enda sommar vare sig jag stått på en bergstopp eller varit i en djup dal.

Jag änvender helosan när hästen har fått ngt litet sår..det funakr bra läker lite fortare också blir det inte en stenhård sårskorpa där sen..utan om man smörjer varje dag så blir det ingen! :)

Den delen du tar helosan på domnar bort, känns typ bedövat

jag har oxå hört att helosan har en bedövande effekt! därför bör man inte ha helosan i mungipor utan istället använda typ idomin där... men det funkar ju utmärkt till sår och annat som många skrivit här..:)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
524
Senast: ylvali2
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka