Helklippning där man ej sparar något under sadeln

Sv: Helklippning där man ej sparar något under sadeln

Jag håller med dig helt! (Angel)
Håren är ju inte så korta som när man rakar, man klipper ju faktiskt. Jag har skär så håret blir ca 5 mm långa, man kan ju ha finare skär så det blir kortare ca 3 mm (finskär) men jag tycker det är ganska lagom. Man klipper ju inte hästen så den blir NAKEN heller. :confused:
Får den skav av sin utrustning så kan det bero på smuts, eller att den helt enkelt inte passar. Använd rena voljlockar och håll sadelgjorden ren, brukar inte var några som helst problem eller köp en utrustning som passar. Har haft min häst helklippt i 9 vintrar nu, och det har inte varit några som helst problem.

Antar att det var riktat till mig. Jo, den häst jag talar om fick visst inåtväxande hårstrån på ryggen pga av klippning. (Enl. vet.) Nej, hästen hade inte en sadel som tryckte utan var extremt känslig. (Precis som vissa människor är känsligare än andra).

Materialet på undersidan av vojlocken, hur hästen hålls ren samt om man har klippt för kort/ rakat är faktorer som spelar in.
Givetvis oxå att man ser till att sadeln ej rör sig- t.ex att man sadlar långt bak o sadeln sen åker fram.:crazy:

*kl*

Tror nu att hästarna får mer päls ju mer man klipper? Alltså, jag funtar på att klippa min häst igen till helgen, det blir tredje gången i år. Det har aldrig hänt förut. Tror ni att han får mer päls för att jag klipper honom? Eller för att pälsen inte är tillräckligt lång? Det är mammas teori, men hon har inte någon riktig koll på det där.

Ursäkta trådkap:o

puttar min fråga :bow:

För att pälsen inte ersätts tillräckligt- med foder, ljus eller varmt täcke- iallafall när hästen väl har fällt klart.

Antar att det var riktat till mig. Jo, den häst jag talar om fick visst inåtväxande hårstrån på ryggen pga av klippning. (Enl. vet.) Nej, hästen hade inte en sadel som tryckte utan var extremt känslig. (Precis som vissa människor är känsligare än andra).

Låter som en ganska inkompetent vet. :grin: Hår fungerar helt enkelt inte på det sättet. Själva hårsäcken kan säkert bli inflammerad men hår som redan har växt ut kan inte vända och växa innåt igen.
Och får hästen sån skav att håret helt nöts ned så sitter grejerna inte tillräckligt bra eller är inte rena nog/behövs mer skydd mot skavet.

Så att det är själva klippningen som orsakat det tror jag inte riktigt på utan snarare att det behövs mer hänsyn till att hästen är extremt känslig.

För att pälsen inte ersätts tillräckligt- med foder, ljus eller varmt täcke- iallafall när hästen väl har fällt klart.

Det lustiga är att han faktiskt har i stort sett fri tillgång till grovfoder, och dessutom står på halm som han kan äta om han har lust. Han har just nu 300 gr innetäcke + fodrat regntäcke när han går ut.

Kl
Jag tror de här med skav beror på hur känslig hästen är och hur rent man håller utrustning och hur bra den passar. Vet en häst som när den va klippt fick skav av tyglarna på halsen. Då red dom runt en timma per dag och halsen hade stora områden med skav där tyglarna legat, de har jag bara sett på en häst men endå. Under sadeln hade den fårskinnsvojlock och de fick den inte skav av.

Så jag tror inte man kan säga att det finns nåt rätt eller fel, hästarna är olika och man gör förhoppningsvis det som funkar bäst för sin häst oavsett om det är att helklippa eller låta de va.

kl
Det där med inåtväxande hår/päls är väl inte så konstigt att det kan hända även hästar, det kan ju hända oss människor också. Däremot så händer de väl när man rakat? Alltså inte när päls/håret redan växt ut? Men som sagt så rakar man ju inte hästen, man lämnar ju alltid lite päls kvar.

Så att det är själva klippningen som orsakat det tror jag inte riktigt på utan snarare att det behövs mer hänsyn till att hästen är extremt känslig.

tyvärr har du fel. det spelar roll vilken individ det är och vilken kvalitet på päls och hur känslig den är i huden. Min häst får skav av tygel och skänkel när han är klippt, aldrig någonsin annars. skulle aldrig kunna klippa honom i sadel läget för minsta lilla friktion på klippt päls orsakar skav hos honom.

som du säkert förstår har det inte att göra med utrustning som ligger fel, eftersom ingen skav uppstår om han inte är klippt : )
det finns en ORSAK att grundregeln är att man spar pälsen där sadeln ska ligga - ingen sadel ligger helt still, tex som under hoppning när ryttaren ofelbart rör sig i sadeln - vilket ryttaren i regel gör även i dressyr, om man räknar de flesta vanliga ryttare :angel:
sen att vissa hästar verkar klara sig klippta utan att få skav, fråntar inte TS sadelmakares ursprungs reaktion - att det GENERELLT finns en anledning att spara pälsen just i sadelläget.

Jag brukar alltid spara fläcken under sadeln när jag rakar, men nu sist när jag skulle raka mitt nya sto råååkade jag klippa lite tokigt och var därför tvungen att raka hela :o

Jag hade riktigt ont i magen dagarna efteråt när jag skulle rida för jag var så rädd för skav... men det finns inte en minsta antydan till skav på henne!

(Däremot så torkade jag av henne med en trasa doppad i ljummet vatten+barnolja efter rakning, som jag blev tipsad om av en här på buke, och det gör att allt smuts försvinner. Det i kombination med att oljan gör den nyklippta pälsen lite mjukare och inte så sträv som den kan va i början, tror jag har en positiv inverkan på det här med skav, eller avsaknaden av skav. men det är bara en tanke... och ett tips till er alla :) )

Förr sparade jag alltid en fläck under sadeln vid klippning. Men han fick jämt knutor där då, de var som flest när det började närma sig vårfällningen men tog sedan tid att bli av med. Hade veterinär ute som sa att jag skulle klippa allt när jag klippte för att undvika dessa. Men detta gällde min häst och därmed inte sagt att denna veterinär menar att man ska klippa allt eller ej. Men tilläggas bör att min häst är väldigt känslig och får skav lätt, men har aldrig fått skav under/vid sadeln när jag klippt allt. Så som sagt jag klipper numera allt och inga knutor uppkommer :).

Senast ändrad av en moderator:

Helklipper oxå min häst och har aldrig haft problem med skav eller knutor. Hon är i övrigt ganska känslig för skav och får det lätt av täcken och grimmor som inte är inpassade rätt, men som sagt var inte av att jag helklipper henne.

Klart olika individer är olika känsliga men jag tycker att om hästen blir helt avskavd på ryggen av sadeln så kan det inte tagits tillräckligt med hänsyn till hur känslig just den hästen är antingen genom att ha en bättre sittande sadel eller bättre skötsel/skydd mot skav. Låter inte vettigt att sånt inträffar med passande utrustining ens på den känsligaste av hästar om man är försiktig. Har själv en hyperkänslig häst så jag vet vad jag pratar om!
Kan man inte se till att hästen inte får skav om den blir klippt så är det självklart smartast att inte klippa.
Klart hästen kan bli känsligare av att bli klippt men klippningen i sig kan inte orsaka innåtväxta hårstrån!

Senast ändrad:

Klart olika individer är olika känsliga men jag tycker att om hästen blir helt avskavd på ryggen av sadeln så kan det inte tagits tillräckligt med hänsyn till hur känslig just den hästen är antingen genom att ha en bättre sittande sadel eller bättre skötsel/skydd mot skav.

eller ännu bättre att låta bli att klippa den i sadelstaden om det fungerar annars, men man vet att hästen är känslig : )

Kan man inte se till att hästen inte får skav om den blir klippt så är det självklart smartast att inte klippa.
Klart hästen kan bli känsligare av att bli klippt men klippningen i sig kan inte orsaka innåtväxta hårstrån!

så varför anser du då att det rent generellt rekommenderas av sadelmakare och hästklippare som klipper proffessionellt, att inte klippa sadelstaden?
Hur menar du att klippt päls inte kan orsaka inåtväxta hårstrån? det gör det ju på människor ibland vid rakning eller hur?

så varför anser du då att det rent generellt rekommenderas av sadelmakare och hästklippare som klipper proffessionellt, att inte klippa sadelstaden?
Hur menar du att klippt päls inte kan orsaka inåtväxta hårstrån? det gör det ju på människor ibland vid rakning eller hur?

Men skillnaden med att raka bort allt till precis vid hudytan har en väldigt mycket större inverkan på både huden och själva hårsäcken än vad det har att klippa av håret flera milimeter ut! Någonsin hört om någon som fått innåtväxta hårstrån av att klippa huvudhåret kort? :grin:
För att håret ska kunna växa "innåt" så kan det inte redan vara utväxt som vid klippning, är ganska logiskt faktiskt.

Tror dessutom att det finns lika många åsikter om klippning som det finns både klippare, sadelmakare och annat hästfolk, knappast att det finns en allmän rekommendation även om det vanligtvis fungerar att lämna lite på ryggen. Tror man måste ha vett nog att kunna tänka själv och göra det som fungerar bäst för respektive häst.

Men skillnaden med att raka bort allt till precis vid hudytan har en väldigt mycket större inverkan på både huden och själva hårsäcken än vad det har att klippa av håret flera milimeter ut! Någonsin hört om någon som fått innåtväxta hårstrån av att klippa huvudhåret kort? :grin:
För att håret ska kunna växa "innåt" så kan det inte redan vara utväxt som vid klippning, är ganska logiskt faktiskt.

Tror dessutom att det finns lika många åsikter om klippning som det finns både klippare, sadelmakare och annat hästfolk, knappast att det finns en allmän rekommendation även om det vanligtvis fungerar att lämna lite på ryggen. Tror man måste ha vett nog att kunna tänka själv och göra det som fungerar bäst för respektive häst.

Hm. fast om det skaver på den klippta pälsen så irriteras hårsäcken mycket mycket lättare, och då orsakas ingrodda hårstrån. dvs en häst som har minstal lilla tendens att få skav, får det väldigt lätt på klippt päls, för hårstrået är "avhugget" och följer inte med lika lätt som det skulle göra om det var oklippt. det blir ju faktiskt som stubb, även om man inte klipper ända in till huden.

Jo det finns en allmän rekommendation att spara pälsen under sadeln : )

Jag är fortsatt skeptisk och har inte så stort förtroende för att folk klipper med sans och vett alltid tyvärr :cool: Har sett de mest märkliga klippningar, 3:åringar som helklippts, och en annons i ridsport förra vintern då man hade klippt hela BAKRE delen av hästen, dvs bak, rygg, mage och sen sparat halsen. Hur f-n tänker man då? :eek: Ponny ungar som vill klippa hästen för att alla andra gjort det, men som knappt har täcken till den. osv osv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 282
Senast: Aifos
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej! Jag vet att det finns x antal trådar om sadlar. Men jag vill höra era åsikter om min häst/sadel. Jag är av naturen väldigt nojig...
2
Svar
22
· Visningar
2 342
Senast: caballus
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 352
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar