Helklippning där man ej sparar något under sadeln

Sv: Helklippning där man ej sparar något under sadeln

beror på hur lång päls hästen har. har den mkt päls så klipper jag allt, har de inte så mkt så sparar jag. det är stor risk för skav om man klipper där, men man får väga den risken mot att hästen svettas där, svårt att hålla rent etc.

Jag tycker det säger hur mycket som helst, och det är precis som din sadelmakare säger, stor risk för skav om man klipper av. sen om man nu ändå gjort det på sin häst i en massa vintrar och inte haft problem, ja då finns det väl ingen anledning att oroa sig, däremot skulle jag tänka både en och sju gånger innan jag drar av en häst jag inte känner till alls hur den reagerar, hela ryggpartiest päls. I värsta fall får man nämligen låta bli att rida den vintern eller rida barbacka :cool:

Jag tävlar också distansritt (120 km), och min häst har jag ibland klippt även där sadeln ligger. Sist sparade jag en liten "lapp" i sadelläget. Det gör varken till eller från när det gäller skav på honom i alla fall. Jag har renskinn under sadeln vintertid, då hans vinterpäls är känsligare än sommardito.

jag klippte där sadeln ligger iår...

detta för att hon som klipper påstodd att har hästen en bra liggande sadel och inte har tendens till skav, så blir det inga skav då heller... och än så länge har pållan inte fått det.....

det är ju inte nu dom får skav, men ut på senvintern när pälsen börjar bli "gammal".

Du måste fortfarande se till individen. Min blir alltid klippt under saadel också annars har jag knutor direkt. Har aldrig haft en enda knuta dom åren jag klippt henne men tyckte hon skulle få behålla pälsen i år då hon står i utebox och bara ska hobbyridas men nu har hon direkt fått knutor på ryggen och det är skavmärken av lite allt möjligt överallt i pälsen.

/Camilla

Min har lätt för regnskållor. Står han blöt länge får han det. Är han för varm under täcket får han det. Har han svettats och tar tid att torka så... ja ni fattar.

Jag behöver hålla musklerna varma men se till att hästen inte kokar under vintertäcket. Och då han svettas över precis hela kroppen har jag inget val.

Sparar alltid hår där sadeln skall ligga. Det din sadelmakare sa är precis vad jag oxå lärt mig. Dessutom har min kompis en häst vars hårstrån började växa inåt pga av klippning och tryck efter sadeln. (Händer ju en del människor oxå efter rakning. Mycket plågsamt:eek:) Det tog lång tid innan hon kunde lägga en sadel på hästen och veterinären fick öppna flera bölder under tiden med stora kostnader och framförallt lidande för hästen. Enl. vet. hade hon sett ett ökande antal hästar med dessa problem.

kl
Klippte under sadeln i år och har inte märkt av något skav, men det gäller ju att man har en sadel som passar. Sen växer ju pälsen ut ganska snabbt och blir inte mer skavkänslig än vanlig sommarpäls.

Sparar alltid hår där sadeln skall ligga. Det din sadelmakare sa är precis vad jag oxå lärt mig. Dessutom har min kompis en häst vars hårstrån började växa inåt pga av klippning och tryck efter sadeln. (Händer ju en del människor oxå efter rakning. Mycket plågsamt:eek:) Det tog lång tid innan hon kunde lägga en sadel på hästen och veterinären fick öppna flera bölder under tiden med stora kostnader och framförallt lidande för hästen. Enl. vet. hade hon sett ett ökande antal hästar med dessa problem.

Ja det blir väldigt lätt hårsäcksinflammation precis som du säger.

Klipper aldrig under sadeln. Lämnar alltid en fläck.

KL

Ja, JISSES, vart är vi på väg egentligen när hästarna påstås få skav av sin egen päls!:eek: Denna j-dra klipphysteri:mad:

Varför inte avla fram en nakenhäst så slipper ni rykta ö h t, bara att dra med en trasa o polera lite och dessutom får ni klä på era hästar heltäckande kläder. Då kan man köpa matchande tröja o byxor till dem också kanske, chict!:devil:

Jag har provat båda delar på min häst, han får lika mycket skav oavsett!! Får alltid skav längst bak av sadeln... precis som om schabrakets bakkant skaver, så vi brukar försöka lägga padden under schabraket vintertid.. har börjat mycket tidigare med det iår, änsålänge inget skav... men vintern har ju knappt börjat ;)

Knutor får han på ryggen varje vinter, men de kommer innan jag klippt honom, tror snarare de beror på foder, då han ju får mycket mer på vintern än sommaren... eller så beror de på att det är lite mer instängt vintertid när de går med täcke mycket. Så iår har jag väntat med täcke och låtit honom vara naken inne = har knutor ändå!! (är inte klippt än)

Jag helklipper min häst även där sadlen ligger just pga av knutor/hårsäcksinflamationer.
Det började för ca 10 år sedan när hon var 4 år, hon fick knutor på ryggen precis där sadeln ska ligga. Det var inte regnskållor eller proteinknölar, utan större knutor (flera st) som var mycket ömma. Så det blev till att rida en del barbacka. Hade ute veterinären flera gånger och behandlade med kortison mm., men inget hjälpte.
Knutorna försvann när hon tappade sin vinterpäls så just då var problemet borta. Näst vinter då hon var 5 år fick hon samma sak igen! :cry:
Lite jobbigt, ännu en tur med veterinär och dyra behandlingar, provade även att ge fodergäst enl. rekomendation av vet. men inget bra resultat.
För att lättare komma åt och tvätta så klipptes det runt om knutorna, och detta hjälpte. :laugh:
Sen den vintern har jag helklippt min häst för att hon inte ska få tillbaka sina knutor. Har hänt något år att hon börjat få knutor innan jag hunnit klippa henne, men när hon väl är klippt så försvinner dom. Veterinären tror att det beror på att hon har en så otroligt tät päls att man inte kommer ner i botten och får bort stövet, detta sätter igen hennes hårsäckar och då blir det inflamation.
Jag har aldrig upplevt något problem med att ha henne helklippt. Inget skav mm., men det är nog olika hur sadel ligger samt hur lite/mycket päls hästen har kvar efter klippning. En sak som man kan pröva om man har problem med skav och man vill ha en helklippt häst är en fårskinnsvojlock, fungerar bra samt fördelar trycket. Eller kanske man ska försöka hitta en sadel som ligger still och inte ger skav.

*kl*

Tror nu att hästarna får mer päls ju mer man klipper? Alltså, jag funtar på att klippa min häst igen till helgen, det blir tredje gången i år. Det har aldrig hänt förut. Tror ni att han får mer päls för att jag klipper honom? Eller för att pälsen inte är tillräckligt lång? Det är mammas teori, men hon har inte någon riktig koll på det där.

Ursäkta trådkap:o

KL

Ja, JISSES, vart är vi på väg egentligen när hästarna påstås få skav av sin egen päls!:eek: Denna j-dra klipphysteri:mad:

Varför inte avla fram en nakenhäst så slipper ni rykta ö h t, bara att dra med en trasa o polera lite och dessutom får ni klä på era hästar heltäckande kläder. Då kan man köpa matchande tröja o byxor till dem också kanske, chict!:devil:

Vart vill du komma med detta inlägg? Vad tillför det diskussionen?
Klipphysteri? Är det bättre att rida hästen dyngsur av svett så att musklerna kyls ner och den får skav osv? :grin::grin:

Kl
Vinterpälsen sucks:angel:

Klipp bort allt o hästen hålls lättare ren o torr. Menar nu en häst som rids o tränas:idea:
Har aldrig fått skav sen hästen har helklippts, däremot som oklippt.

Klipper rubbet

Jag har helklippt min tant flera vintrar och tycker utan tvekan att det fungerar bäst att klippa bort allt, även under sadeln då hon annars lätt får skållor/irritation av att hon svettas så mkt precis där och det blir "instängt" (får mkt tjock och tät päls). Hon är MYCKET känslig och har hittills inte fått skav men då är jag noga med att alltid använda ren utrustning.

Vet inte riktigt hur folk klipper sina hästar om dom jämför det med rakning och att det skulle orsaka innåtväxta hårstrån.:confused: Skulle vilja se det hårstrå som vänder och börjar växa innåt när det redan är lite längd på det.
Får dom sån fruktansvärd skav att sadeln att håret totalt nöts ned och sen börjar växa innåt så behöver man nog bättre anpassad utrustning.

*kl*

Jag har förut lämnat en liten ruta men förra året fick min ena häst knutor i sadelstaden så i år har jag klippt allt på henne. Än så länge ser det bra ut.

jag funderade på att klippa av allt på ryggen, brukar annars spara en liten fyrkant där sadeln ska ligga men varje vinter har hästen fått små knutor, de kommer bara när han har vinterpäls och försvinner när han fäller vinterpälsen, tkr det är konstigt då jag aldrig rider med svettiga/smutsiga schabrak..

klipper nog av allt nästa gång jag ska klippa för att se om det blir några knutor då..

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 282
Senast: Aifos
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej! Jag vet att det finns x antal trådar om sadlar. Men jag vill höra era åsikter om min häst/sadel. Jag är av naturen väldigt nojig...
2
Svar
22
· Visningar
2 342
Senast: caballus
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 352
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar