Sv: Helklippning där man ej sparar något under sadeln
Jag helklipper min häst även där sadlen ligger just pga av knutor/hårsäcksinflamationer.
Det började för ca 10 år sedan när hon var 4 år, hon fick knutor på ryggen precis där sadeln ska ligga. Det var inte regnskållor eller proteinknölar, utan större knutor (flera st) som var mycket ömma. Så det blev till att rida en del barbacka. Hade ute veterinären flera gånger och behandlade med kortison mm., men inget hjälpte.
Knutorna försvann när hon tappade sin vinterpäls så just då var problemet borta. Näst vinter då hon var 5 år fick hon samma sak igen!
Lite jobbigt, ännu en tur med veterinär och dyra behandlingar, provade även att ge fodergäst enl. rekomendation av vet. men inget bra resultat.
För att lättare komma åt och tvätta så klipptes det runt om knutorna, och detta hjälpte.
Sen den vintern har jag helklippt min häst för att hon inte ska få tillbaka sina knutor. Har hänt något år att hon börjat få knutor innan jag hunnit klippa henne, men när hon väl är klippt så försvinner dom. Veterinären tror att det beror på att hon har en så otroligt tät päls att man inte kommer ner i botten och får bort stövet, detta sätter igen hennes hårsäckar och då blir det inflamation.
Jag har aldrig upplevt något problem med att ha henne helklippt. Inget skav mm., men det är nog olika hur sadel ligger samt hur lite/mycket päls hästen har kvar efter klippning. En sak som man kan pröva om man har problem med skav och man vill ha en helklippt häst är en fårskinnsvojlock, fungerar bra samt fördelar trycket. Eller kanske man ska försöka hitta en sadel som ligger still och inte ger skav.