Helklippning där man ej sparar något under sadeln

Estivuz

Trådstartare
Jag har alltid helklippt min häst och inte sparat något där sadeln ska ligga. Dels har jag varit av den uppfattningen att lite hår egentligen inte kan göra så stor skillnad när det gäller skav. Min häst är inte ett dugg skavkänslig. Däremot fick han skav av en sadel när han hade längre päls.

Igår var vi hos sadelutprovaren för att kolla båda sadlarna, och han tyckte jag var elak som klippt min häst där sadeln skall ligga... :o
Han menade på att håren var som rör och när de är oklippta så typ smalnar de av på slutet, men om man klipper av dem så "öppnas rören" och hästen får skav/det blir mer friktion osv osv. Större risk för svampinfektioner och såna där knutor på ryggen. (Hästen hade knutor på ryggen, men då påpekade jag att han faktiskt fick dessa INNAN jag klippte).

Vad är era funderingar om detta? Vill ju tro att min sadelmakare har världens koll, litar till 100% på honom när det gäller sadlarna, men detta med pälsen är jag något skeptisk till.

Vad är era erfarenheter?? Vad tror ni?

Sv: Helklippning där man ej sparar något under sadeln

Jag klipper aldrig där sadeln ska ligga. Skavet kommer som ett brev på posten då...

Jag gör som du,klipper av allt. När jag inte har gjort det så har han
ibland fått såna där knutor och får skav mkt lättare.

Jag klipper alltid mina hästar där sadeln ligger ..

Jag gör som du,klipper av allt. När jag inte har gjort det så har han
ibland fått såna där knutor och får skav mkt lättare.

Precis, det är lite den erfarenheten jag har också. Plus att jag tror att risken borde vara större för svampinfektioner osv med pälsen kvar?? Hästen blir ju svettig och intorkat svett är ju som gjort för skav.

Sen är ju alla hästar individer, en del får skav av träns, benskydd, martingal osv och måste ha fårskinn överallt. Dessa hästar tror jag även får skav av sadeln om man klipper där. Hade jag haft en skav-häst hade jag nog inte klippt öht.

Klipper aldrig under sadeln, den hindrar friktion (jämför hur det är att klappa på långt människohår och snaggad skalle. Kort hår är stickigare - även för hästen.) och syns ju ändå inte när man rider.

Min erfarenhet är att klippt päls= skav

Klipper allt på ryggen jag med, han får skav om jag inte tar bort allt.

Jag gör lite olika. Märker egentligen inte så stor skillnad. Har hästen en tendens att få svamp och knutor så klipper jag allt.

Den ena hästen som går med lammullspadd klipps helt av och så läggs padden närmst hästen. Då andas det bättre och det finns ingen risk för vare sig skav, svamp eller inflammationer.

Jag tror det är väldigt individuellt.

Klipper allt. Har aldrig haft skav vare sig klippt eller oklippt. Skall klippa de närmsta dagarna. Är en feg dressyrtant som gärna drar repor i skogen under ridtäcken.

Senast ändrad:

Jag tävlar distansritt. Där ser du inte en enda häst som är klippt i sadelläget. De är oftast helklippta i övrigt, men en bit på ryggen sparas alltid. Även om hästen kanske nrmalt sett inte får skav av klippningen, tas inga som helst risker. Skav i sadelläget = döden för en distanshäst.

Jag klipper aldrig sadelläget, täckesklipper oftast. Ser ingen anledning till att ta bort pälsen där.

Förr brukade jag lämna under sadeln, man har ju hört att det lättare ska bli skav då..
Men förra vintern fick han knutor under sadeln som var ett rent helvete att få bort. De kom förmodligen till av en dålig sadel men även sen jag bytte så fick jag inte bort knutorna.. Jag fick tvätta en massa, försöka lufta osv.
Så iår klippte jag allt, knutorna är äntligen borta och jag vill inte riskera att de dyker upp igen på grund av svett osv..
Än så länge har jag inte märkt av något skav, sadeln passar och ligger still så varför skulle det egentligen bli skav?
Kommer nog fortsätta klippa bort även under sadeln, så skönt att slippa svetten även där!

De gånger jag klippt har jag alltid klippt allt, tror inte att hästhår är ihåliga, mig veterligen så är det bara polardjur typ renar som har ihålig päls.

Jag gör lite olika från gång till gånga. Jag har aldrig någonsin haft skav på min häst. Däremot knutor men det har varit på sommaren när han svettats mkt.

Han menade på att håren var som rör och när de är oklippta så typ smalnar de av på slutet, men om man klipper av dem så "öppnas rören" och hästen får skav/det blir mer friktion osv osv.

ja det stämmer. Min häst blir oerhört skavkänslig där jag klipper, kan få skav av bara tygeln eller skänkeln där håret är klippt. skulle aldrig kunna klippa honom på ryggen av den anledningen då skulle han få ledigt hela vintern och vara oridbar.

Han menade på att håren var som rör och när de är oklippta så typ smalnar de av på slutet, men om man klipper av dem så "öppnas rören" och hästen får skav/det blir mer friktion osv osv.

ja det stämmer. Min häst blir oerhört skavkänslig där jag klipper, kan få skav av bara tygeln eller skänkeln där håret är klippt. skulle aldrig kunna klippa honom på ryggen av den anledningen då skulle han få ledigt hela vintern och vara oridbar.
det blir ALLTID en viss friktion även av den mest väl liggande sadel, framför allt vid bakvalvet.

Okej, verkar alltså som att det egentligen inte finns något rätt eller fel i frågan....
Samt att de flesta upplever att hästarna får mindre knutor osv med klippt rygg. Då kan jag fortsätta klippa min häst på ryggen med gott samvete. :)

Du måste fortfarande se till individen. Min blir alltid klippt under saadel också annars har jag knutor direkt. Har aldrig haft en enda knuta dom åren jag klippt henne men tyckte hon skulle få behålla pälsen i år då hon står i utebox och bara ska hobbyridas men nu har hon direkt fått knutor på ryggen och det är skavmärken av lite allt möjligt överallt i pälsen.

/Camilla

"Tänk också på att hästen blir mer känslig för skav där du klippt bort päls. Undvik att klippa hela benen eftersom risken att den får sår och skav då är stor om du sen använder benskydd, lindor eller annat.
Även bogen är ett känsligt ställe eftersom hästen kommer ha mer täcke!!! som ofta kan ge skav på bogen."
http://www.horseway.se/klippa.htm

"Se upp med klåda och skav
Klippta områden är mer känsliga för skav, till exempel av sadel, sporrar, benskydd och benlindor. Om man har en häst som man vet är känslig för skav kan det vara en god idé att spara pälsen på utsatta ställen. Bogen är ofta utsatt för skav från täcken, även om hästen inte är klippt."
http://www.hippson.se/cldoc/12602.htm

"Tänk också på att hästen blir mer känslig för skav där du klippt bort päls. Undvik att klippa hela benen eftersom risken att den får sår och skav då är stor om du sen använder benskydd, lindor eller annat.
Även bogen är ett känsligt ställe eftersom hästen kommer ha mer täcke!!! som ofta kan ge skav på bogen."
http://www.horseway.se/klippa.htm

"Se upp med klåda och skav
Klippta områden är mer känsliga för skav, till exempel av sadel, sporrar, benskydd och benlindor. Om man har en häst som man vet är känslig för skav kan det vara en god idé att spara pälsen på utsatta ställen. Bogen är ofta utsatt för skav från täcken, även om hästen inte är klippt."
http://www.hippson.se/cldoc/12602.htm

Jo, fast det där säger egentligen inte så mkt. Klipper hela min häst utom huvud. Alltså inklusive alla ben osv, aldrig fått skav någonsin.

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 282
Senast: Aifos
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej! Jag vet att det finns x antal trådar om sadlar. Men jag vill höra era åsikter om min häst/sadel. Jag är av naturen väldigt nojig...
2
Svar
22
· Visningar
2 342
Senast: caballus
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 352
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar