Heligt rosenrasande...

Gabbi

Trådstartare
..blev jag imorse. Står och tränar min hund på den vanliga ängen, lite fjärrdirigering och ställande och läggande osv. En kille med en rottishane går förbi, och hunden är som alltid (sett dem ofta) mkt intresserad och verkar vara den som bestämmer åt vilket håll de ska gå. Hunden bestämmer att de ska stå och titta en stund medan husse gnäller "Kom nu då!" Jag bryr mig inte så mkt, det är bra störningsträning för min hund.

Till saken hör att killen tidigare varit på väg att släppa lös sin hund i liknande situationer, mitt i min träning, och ropat "Det är ok att de hälsar va?" Varpå jag svarat väldigt bestämt att han absolut inte får släppa fram sin hund när jag tränar min. Hans förklaring då har varit "Men det är BRA för min hund att träffa andra hundar." Mycket möjligt, men då hans hund redan har stora problem med att oberört gå förbi oss så borde de nog snarare träna på att ignorera andra hundar. Nåväl, tillslut släpar han hunden därifrån.

En halvtimme senare när de tydligen gått runt sjön eller nåt dyker de upp igen 200 meter längre bort, och då är hunden såklart lös. Den sätter upp öron och svans och kommer i full fart rakt mot oss. Hussen ropar mesigt en gång och resignerar sedan. Hunden skiter fullständigt i honom. Jag känner bara att jag blir så jävla uppgiven. Jag VILL INTE ha fram nån okänd rottis till mig när vi tränar, och jag VILL INTE behöva fundera på om den är gammal el ung, dominant eller underlägsen, jag vill inte behöva ta ansvar för hur någon annans hund är överhuvudtaget.

Jag har min hund kopplad och hojtar till åt den andra att gå hem, vilket den givetvis skiter i. Min hund sköter sig rätt fint, men blir lite på spänn, dels för att hon är kopplad och dels för att hon har tendenser att gå in och försvara mig som en resurs. (hennes)

Då börjar hans hundfan morra, och när jag tittar var ägaren är står han kvar ungefär där han var när hunden stack. Själv hade jag löpt efter som en älgkalv om det varit min hund som drog. Då brast det för mig och jag skrek "Kom och hämta den här jävla skiten på en gång!"
Varpå killen vrålar från andra sidan ängen; "Han är bara tolv månader!"

DET SKITER VÄL JAG I?? Hunden är större än min och står och morrar framför oss, så dels riskerar jag skador på min hund, och dels har han totalförstört träningspasset. Nu hamnar jag lite i samma sits som Calazirya skrev om häromveckan, hålla i hunden och försöka få bort hans, eller rent av släppa min för att minska spänningen? Då jag vet att min är ganska dominant och gissade att hon skulle reda det på egen hand så släppte jag henne, och de for på varandra i en hyfsat ok lek.
Under tiden har husse lufsat lite närmare och gapar fortfarande om att hans hund ju bara är tolv månader, och givetvis "snäll". Arg som jag var så klev jag emot honom och meddelade att jag inte är intresserad av att behöva ta reda på om hans hund är gammal eller ung eller tikilsk eller vad fan som helst. Finns det inte LYDNAD, ska det finnas KOPPEL!
Då har han maken till fräckhet att fräsa tillbaka att han ju är PÅ VÄG att hämta honom. Ja, det är väl det MINSTA man kan begära, och en rejäl ursäkt kanske?
"Nej, han vill ju bara leka" Jag tänkte inte hålla tyst så jag berättade precis hur mkt det kunde förstöra och störa, och att vi i slutänden kanske skulle få två hundar som var lika olydiga som hans. Då kopplade han sin och lommade iväg, och på väg bort såg jag hur den gjorde utfall mot en hund till.

Jag vet att det bästa är att inte bli arg, dvs, inte låta hunden höra att man skriker och gapar, men eftersom min var släppt och hade börjat leka så ansåg jag inte att hon skulle ta skada av att jag stod och gapade på hussen. Men hur fan tänker han? Tror han inte att det innebär någon slags ansvar att vara husse till en större, respektingivande hund? Är det MITT ansvar att känna till hans hunds ålder och utifrån det automatiskt vilja att min ska tumla runt med den under ett träningspass?

Jag var så arg så att jag skakade när jag gick därifrån. Hade min hund mot förmodan dragit fram till en annan hade jag inte ropat en gång och stått stilla. Jag hade sprungit efter så fort jag kunnat och absolut inte låtit henne självbelöna sig med nån jäkla lek.

Sv: Heligt rosenrasande...

Det spelar väl ingen roll hur gammal hunden är, har man inte koll på sin hund får man ha den kopplad. Du har legitim rätt att vara förbannad. Han hade dåliga ursäkter och dessutom skyndar man sig väl till att ta sin hund.

Vilka människor det finns.:crazy:

Alltså, jag väntar bara på den dagen då någon ska släppa fram sin tik som "bara är si och så många månader" till min hund. För att jag liksom antar att det kommer att hända. Jag har ju varit med om liknande händelse hundra gånger men kunnat vara lugn med att ha två relativt snälla hundar (dom små) om någon ropar att deras är "snäll och busig eller whatever".

Släpper någon fram sin "snälla och busiga whatever" tik till min NU spelar det nog ingen roll. Jag kommer att släppa kopplet och backa undan..i mitt läge med en hund som är könsbundet aggressiv känns det inte som att jag kommer att kunna göra så mycket mer. Arg kommer jag att vara, det är en sak som är säker.

Jag är inte ett dugg förvånad, det kryllar av sådana människor tyvärr. Jag blir också vansinnig över sånt där beteende. Jag hade precis som du blivit rosenrasande och skällt ut ägaren. :devil:

Jag hade också blivit fly förbannad.
Mitt problem är väl snarare att Goliat- som redan är måttligt förtjust i andra hundar- blir oerhört påverkad av min sinnesstämning. När han märker att jag blir rasande tänker han att "ja matte!! Nu pucklar vi på dom j*vlarna!!"

För några månader sen var det i just en sån situation som jag kom på mej själv med att skälla ut en äldre man som släppt fram sin lagotto till Goliat.
Jag såg att dom kom emot oss och gick av vägen, in på en gräsplätt, satte Goliat ner och vände halvt ryggen mot den mötande. Goliat skötte sig lysande, tills den sabla lagotton kommer instickandes med huvet i vår fina kontaktövning. "Ja, han satt ju så fint där så jag tänkte att det var ju ingen fara".
Jag menar, vad tänker man på när man gör så? Uppenbarligen var ju inte jag ute på en söndagspromenad med avsikten att möta någon att tala med, när jag nästintill vänder ryggen åt den som kommer?
Ett mordiskt utfall efter det såg han rätt snopen ut får jag väl lov att säga.
Att dessutom efteråt bli uppläxad av en 40 år yngre tjej kanske inte heller var vad han hade förväntat sej av den hundpromenaden...

Folk är inte riktigt kloka.

Det här händer mig ofta... Har redan innan jätteproblem med hundmöten och hanhundsaggressivitet hos min hund. Jättekul att så fort det börjar gå bättre så är det tre steg tillbaka igen. Efter att ha bitit ihop många ggr så är jag numera så otrevlig jag kan, då kanske folk kommer ihåg mig och kopplar upp hundarna:devil:.
En annan sak är såklart om det är uppenbart by mistake, det kan hända den bästa, och ägaren försöker göra något. Dock så 9 ggr av 10 så står matte/husse bara och glor medans jag får hantera situationen eller så kommer det där "h*n vill bara leka, h*n är snäll". Well, min hund är inte snäll och han visar det tydligt så hala för f-n in hunden!

Åh man blir vansinnig!
Min pappa var ute och gick med vår golden som då var 5-6 månader, han är givetvis i koppel. Då kommer en kvinna med sin hund,
i en korsning där det kommer bilar, som ofta inte tänker på hastigheten och ropar att pappa skall släppa våran hund. Han vill såklart
inte släppa lös vår valp i en korsning så han säger nej, men kvinnan släpper endå sin hund som är en stor och arg sak. Våran hund
spänner upp sig i kopplet och vill gå fram men pappa är fortfarande rädd för att det ska komma bilar och släpper inte honom lös.
Den stora lösa hunden kommer fram och hugger honom rakt över huvudet så att han blöder :crazy: :mad:

Jag blev helt tokig när jag fick reda på det. Jag är dock glad över att vår hund inte blev rädd för andra hundar,
men han har fortfarande ett fult ärr ovanför ena ögat.

Åh man blir vansinnig!
Min pappa var ute och gick med vår golden som då var 5-6 månader, han är givetvis i koppel. Då kommer en kvinna med sin hund,
i en korsning där det kommer bilar, som ofta inte tänker på hastigheten och ropar att pappa skall släppa våran hund. Han vill såklart
inte släppa lös vår valp i en korsning så han säger nej, men kvinnan släpper endå sin hund som är en stor och arg sak. Våran hund
spänner upp sig i kopplet och vill gå fram men pappa är fortfarande rädd för att det ska komma bilar och släpper inte honom lös.
Den stora lösa hunden kommer fram och hugger honom rakt över huvudet så att han blöder :crazy: :mad:

Jag blev helt tokig när jag fick reda på det. Jag är dock glad över att vår hund inte blev rädd för andra hundar,

Men herregud! Denna kvinna måste ju vara snäppet värre än killen ovan. :eek::eek::eek: Vad hände sedan? Fick kvinnan stå för skadorna?

Som tur så är vart det bara så små sår att jag kunde sköta om dem själv. Ett märke ovanför ena ögat och ett under hakan, så det blev inga kostnader.
Men hon sa att vi skulle kontakta henne om det blev några komplikationer.

Usch ja.. förstår inte vad folk som inte kan hantera en hund, ska med en till?

I höstas/början på vintern råkade jag ut för en rätt obehaglig situation.

Jag och killen var ute med vår grandis hane tillsammans med en kompis och hans rottisvalp.
Då jag är betydligt mer intresserad av dressyr och få ordning och reda på vår hund så tog jag kopplet utav killen för att visa hur han ska göra.
Då möter vi två kärringar med någon lurvig hund, som börjar skälla och morra på våra hundar.
Då Tyke (grandisen) är väldigt aggressiv mot andra hundar så fick jag ganska stora problem.
Jag tog tag i honom och vände bort huvudet och försökte gå vidare.
Varav en de där kärringarna står och skrattar och säger att hennes hund minsann hade smitit och varit med i något slagsmål för ett par dagar sen.
Jag har fullt sjå med att försöka hålla balansen på isen, hålla i hunden och få honom att gå FRAMÅT.
Och så har de mage att stå och skratta? Undrar ifall de hade skrattat lika mycket ifall jag hade släppt Tyke och en 70 kilos arg hund hade kommit flygandes på deras lilla tuss.

Sen får man jämt elaka blickar och kommentarer när man möter små ettriga hundar som kan börjar skälla och försöka göra utfall 50 meter i förväg. Och ibland spänner Tyke sig och morrar/gläfser tillbaka. Och då är det genast den stora-arga-dumma-farliga-hundens ägares fel.
Jag vet att jag har koll på min hund, och vad jag ska göra för att han inte ska göra utfall i pressade situationer.... men man kunde ju önska att alla andra, oavsett ifall det är en liten söt hund, också kunde kontrollera sina hundar..

Jag förstår verkligen hur du känner. Jag blir också så förbannad på alla som släpper sina hundar och låter de sticka fram till vem som hellst. De har ingen koll på sina hundar och det är extra retsamt att få en hund som flyger fram när man tränar.

Vi har en hund i området, en stor schäfer som har bitit två små hundar på två veckors tid. Den har tidigare bitit andra hundar men aldrig så här allvarligt då de varit större hundar som kunnat försvara sig. Schäfern springer lös och ägaren tycker att den lyder jättebra vilket den tydligen inte gör. Dessutom är den aggressiv. Den ena hunden bet den över ryggen, lyfte upp den och skakade den och sedan kastade han iväg den lilla hunden. Det blev direkt in till djursjukhuset. Denna hund ger sig inte även om den andra hunden lägger sig vilket är extra otäckt:crazy:. Till saken hör att han FORTFARANDE går med denna hund lös och vi är många i området som tycker det är otäckt att gå ut med våra hundar för man vet aldrig när man stöter på den. Den springer alltid flera meter framför honom så kommer man från en liten gata så hinner han inte hämta sin hund. Tycker det är så otroligt idiotiskt att ha en aggresiv hund lös.

Min hund har INGEN chans mot denna hund och jag tycker det är otäckt att ens tänka på hur detta kan sluta.

Åh man blir vansinnig!

Ursäkta språket, men vilket jävla papp-huvud...? :eek:

En kille sa till mig när jag lyfte upp min tik, när hans husky hade gjort klart för oss att hon tänkte slita min i stycken i princip, att jag gjorde min hund rädd när jag lyfte upp henne. Svarade att jag hellre gör henne rädd och har kvar henne i livet... :crazy:

(Han hade släppt sin hund lös på MIN TOMT)

Nu hade jag tid att läsa ordentligt.

Mina fördomar om pojkar med kukförlängare blev inte direkt mindre nu...

Tja vad säger man ?

Man blir få jävla arg och värre blir det när man börjar tänka vad som kunde ha hänt om det inte hade gått så bra ?

Som Skogis säger: fördomar mot pojkar med snopphundar ( läs kukförlängar ) bara ökar och ökar...

Fast jag tror att han är en hundägare i en annan kategori, nämligen att "hunden blir vad man gör den till." Han tycker inte att Tyson är en jättecool hund, han tycker att hans hund är MYSIG. Tyson är nämligen snäll hemma, och då borde ju världen runt omkring fatta det och inte bli arg på hans "snälla" Cujokopia.

*KL*

LIka glad varje gång jag läser sånt här att jag bor på landet. :crazy: Att jag slipper (förutom jakthundarna) andras ouppfostrade hundar som kommer och ska mucka/leka.

Men en liten spinoff. TS skrev bland annat: "Hussen ropar mesigt en gång och resignerar sedan"

Just det där har jag funderat en del på, alltså inte vad gäller den här tråden utan allmänt. Jag har ju en slyngel härhemma (7 mån) som inkallningen inte är 100%-ig på, långt ifrån det vid störning.

Och jag ropar, och kan säkert framstå som 'mesigt' (dvs med snäll, trevlig röst) bara EN gång. Inser jag att han är blind och döv och helt fokuserad på katten han jagar, eller äta så mycket hästskit som möjligt på så kort tid som möjligt, så jag 'ryar' inte i, eller ropar igen. I mina ögon är det att nöta ut och sabba inkallningen, då det ju bara 'bavisar' för hundskrället att det inte är så noga med det där.

I en pressad situation skulle jag kanske rya i vid den där första inkallningen, men jag HOPPAS jag kan undvika det och låta 'glad, snäll och trevlig' även då, så det inte blir otrevligt komma till matte, eller framstår som otrevligt (det minskar ju chansen han kommer).

Så OM vi skulle hamna i läge där han var på väg att springa fram till/springer fram till annan hund, skulle jag ropa en gång, och sen vara tyst. Dock skulle jag givetvis inte stå kvar, eller snigelgå mot hunden. Och jag skulle skämmas ögonen ur mig och be om ursäkt en miljard ggr (även om jag nog skulle nämna att det är en unghund, inte som ursäkt men förklaring). Men frågan är om jag skulle kunna benämnas som 'och hon ropade bara fjolligt och lamt en gång på hunden och sen inte mer' och att 'och hunden själveblönade sig ju med lek med min hund, och försökte ursäkta sig med att det var en ung hund, är väl inte mitt jävla problem hur gammal den är?'

Jag förstår fullt ut båda sidor, om en sexmånaders hane hade kommit framstormande till min äldre hane när han var okastrerad hade det som inte 'hjälpt' att den andra bara var 6 månader, den hade legat pyrt till ändå, och jag hade på alla vis velat förhindra att den kom fram, och tyckt den andra ägaren borde ha mer koll på sin hund etc.

Samtidigt vet jag ju att jag inte kan garantera att jag aldrig är 'i andra änden', att inte MIN slyngel skenar fram till ngn den absolut inte borde.

Så, hur resonerar ni andra just vad gäller inkallning på hund som uppenbart struntar i det? Vråla flera ggr för att iaf markera för den andra hundägaren att ni försöker, eller tiga still efter första och springa så fort benen bär men inte tjata sönder inkallningen? Och hur reagerar ni om ni så att säga 'står och tittar på'?

Alltså, alla gör ju misstag ibland och jag hade tyckt att det var okej att
en unghund kom framspringandes om jag såg att husse/matte verkligen försökte och sedan bad om ursäkt. Helt lugnt.

Gabbis exempel är väl dock ganska vanligt, man typ tränar att ha hunden lös och hoppas att det funkar. Gör det inte det hoppas man att andra hundägare är schyssta nog att låta vovvarna leka.

Jag tycker gott det borde räcka för den andre hundägaren att man skyndar sig fram för att hämta sin hund om inte inkallningen fungerar. Jag skulle också bara kalla in min hund en gång för att sedan gå och hämta henne, lyssnar hon inte då så är det som du säger, onödigt att nöta ut kommandot.

Gabbis problem var väl snarare att han inte ens skyndade sig fram, och att han verkade se det som en rättighet att hans hund fick leka med hennes, även om de var mitt uppe i ett lydnadspass.

Alltså, alla gör ju misstag ibland och jag hade tyckt att det var okej att
en unghund kom framspringandes om jag såg att husse/matte verkligen försökte och sedan bad om ursäkt. Helt lugnt.

Gabbis exempel är väl dock ganska vanligt, man typ tränar att ha hunden lös och hoppas att det funkar. Gör det inte det hoppas man att andra hundägare är schyssta nog att låta vovvarna leka.

Skulle du ha tyckt att det var helt okej även om unghunden hade bitit din hund så svårt att den fick avlivas också? Hårt exempel, jag vet, men det kan faktiskt hända. Eller, att hunden får syn på något och springer rätt över vägen och blir överkörd? För min del har jag min hund kopplad dels i respekt för andra hundar/människor och dels för hundens säkerhet.

Min uppfattning är att man har sina hundar kopplade om man inte är 100 % säker på att det inte kommer någon annan hund/människa där man promenerar.

Jag menar, det kan ju lika gärna vara en människa som kommer och är hundrädd, då tycker jag att det är otroligt nonchalant att ha sin hund lös.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 656
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar