Helig Birma, värd och ställa ut?

SmultronSorbet

Trådstartare
Har en Helig Birma kille på som är kastrerad då han hade en testikel som inte ramlade ned (den satt i magen) vilket betyder att han inte fick bli avels hanne (tanken var att de skulle avla på honom men pga testikeln så blev det inte så). Nu undrar jag om det fortfarande kan vara värt att ställa ut honom?
Han är 1 år och har otroligt fin päls, mjuk och fluffig och med stor krage. Väldigt fin i hull och inte ett dugg tjock. Nu har jag och pappa diskuterat det här ett par gånger fram och tillbaka och pappa säger att vi inte borde ställa ut honom då han har lite för mycket lila på en av tassarna där det istället ska vara vitt.
(Bild kommer senare idag när jag rotat fram bilderna både på tassen och på katten.).
Han är för övrigt så rastypisk som han kan bli och förra ägaren var väldigt emot att sälja honom då hon trodde han kunde bli en bra utställningskatt.

Nu undrar jag om ni som föder upp Helig Birma/ställer ut Helig Birma vad era synpunkter är på detta, är det värt att ställa ut honom trotts att han har lite lila på 2 tår där det borde vara vitt?
:):angel:

[hoppas att de ligger rätt på Avel & Ras.]

Det bästa du kan göra är att prova och få några olika domares utlåtande. Ni får ju fortfarande en bedömning på allt annat, men var beredd på att han förmodligen inte kan få något cert.

Det bästa du kan göra är att prova och få några olika domares utlåtande. Ni får ju fortfarande en bedömning på allt annat, men var beredd på att han förmodligen inte kan få något cert.
Jag vet en mitted ragdoll med färgad haka som blivit både NOM och Champion, så man ska aldrig säga aldrig om det där med cert. I det fallet var det ändå en fertil hane. Oftast kan de vara snällare mot kastrater. Men det beror nog på vilken domare som sagt. Vissa är superpetiga med att allt vidd ska sitta exakt rätt, andra är mindre konservativa.

Man kan kolla i rasstandarden hur den är utformad. Det jag hittar som är certdragande på birman är så kallade "runners" på frambenen, och om de har vita fläckar på färgat område eller tvärtom. Att det inte är tilltäckligt mycket vitt ska i alla fall inte hindra honom från att kunna ta cert enligt standarden, sedan vad domaren säger är ju en annan sak.

Självklart! Egentligen är väl färgfelet så pass "allvarligt" att han inte ska kunna få cert, men å andra sidan så har saker hänt tidigare. Så absolut ska du testa, det tycker jag :)

Har en Helig Birma kille på som är kastrerad då han hade en testikel som inte ramlade ned (den satt i magen) vilket betyder att han inte fick bli avels hanne (tanken var att de skulle avla på honom men pga testikeln så blev det inte så). Nu undrar jag om det fortfarande kan vara värt att ställa ut honom?
Han är 1 år och har otroligt fin päls, mjuk och fluffig och med stor krage. Väldigt fin i hull och inte ett dugg tjock. Nu har jag och pappa diskuterat det här ett par gånger fram och tillbaka och pappa säger att vi inte borde ställa ut honom då han har lite för mycket lila på en av tassarna där det istället ska vara vitt.
(Bild kommer senare idag när jag rotat fram bilderna både på tassen och på katten.).
Han är för övrigt så rastypisk som han kan bli och förra ägaren var väldigt emot att sälja honom då hon trodde han kunde bli en bra utställningskatt.

Nu undrar jag om ni som föder upp Helig Birma/ställer ut Helig Birma vad era synpunkter är på detta, är det värt att ställa ut honom trotts att han har lite lila på 2 tår där det borde vara vitt?
:):angel:

[hoppas att de ligger rätt på Avel & Ras.]
Prova!
Jag har en med brun tå som är IC (Internationell Champion). :o

Här kommer bilderna så ni kan se, han är född 2013 och är 100% renrasig Helig Birma, har ingen % Perser alls i sig, som vissa kan avla in lite just för att få rundare huvud etc.
Heter Källa Lycka's Pitou Nofu och är en lila Tabby Maskad Birma Hane på snart 2 år. (kastrat)
Förra ägaren skulle ha honom till avel men då en av testiklarna inte föll ned så köpte vi honom och kastrerade honom vid 1½ års ålder. :)
Pitou-pose.jpg

Pitou-kärlek.jpg

Här ser ni högertass på bilden är "missfärgad" är 2 eller 3 tår. Lite svårt och avgöra dock.
tassen.jpg

Här ser ni också tassen lite närmare så ni ser hur mycket "fel" det är.

Så nu undrar jag igen, vad tror ni om att ställa ut honom? :D:love:

Himla söt i alla fall :love: men jag säger som de andra, prova! Det värsta som kan hända är att domaren slår ner på det och drygt 300:- är "slängda i sjön" så att säga. Sen är det så roligt att ställa ut ändå även om det inte går bra så om jag var du så skulle jag testa i alla fall ett par gånger för olika domare, det kan ju vara kul att få en bedömning på honom och hur han ser ut i övrigt :)

@Smulis Ja jag får ta och försöka hitta en bra utställning då, bor ju utanför Västerås, kollat runt lite men inte hittat något som ligger nära :banghead:. Vill ogärna åka flera timmar för en första utställning, tror inte pappa vill det heller faktiskt. Får ta i närheten så länge. :love:
Men visst är han söt, de där isblå ögon är hemskt karaktäriska :angel:.

@SmultronSorbet I början av maj är det en utställning i Västerås, Västerås kattklubb som anordnar och anmälan öppnar den 23/2 :) Sen i oktober så är det en i Uppsala, lite längre att åka visserligen men det kunde vara längre med ^^

Det är svårt att säga hur olika domare bedömer färgfel av de här typen, men enligt standard ska färgade fläckar i vita fält innebära draget cert. I praktiken varierar det, framförallt när det gäller kastrater. Sen får man ju fråga sig själv varför man åker på utställning; det är flera hundra katter där, några få blir BIS. Alla de andra är lika mycket värda på hemvägen som de var innan. Att ställa ut är i första hand ett sätt att träffa andra kattmänniskor, lära sig mer om rasen och få en (förhoppningsvis kunnig och objektiv) bedömning.

Om du planerar att börja föda upp så säger jag bara åk. Som blivande uppfödare är det guld värt att ha ordentligt med utställningserfarenhet, med katt eller som åskådare. Det är där man har chansen att se många katter, och höra hur domarna bedömer kvalitet, utveckling och preparering. De kunskaperna behöver man sen när man ska välja lämpliga avelskatter, matchande parningar och det ursvåra jobbet att uppskatta kvalitet på små växande kattungar. Ett par år med en utställningskastrat var så jag började med min ras, och ska jag själv sälja till en ny uppfödare vill jag också att denna har erfarenhet av rasen sen tidigare.

Frågan är väl helt enkelt, är ni intresserade av utställning? Om ja så är det väl inget att tveka på, bara att anmäla katten och se hur det går. Om inte, ja det säger väl sig självt... :D
Var dock beredda på att katten troligtvis inte kommer att uppskatta det så jättemycket, de katter som trivs bäst på utställning brukar vara de som har hängt med från att de varit kattungar. Men som sagt, det är ju bara att testa en gång och se hur ni och katten gillar det!

Här kommer bilderna så ni kan se, han är född 2013 och är 100% renrasig Helig Birma, har ingen % Perser alls i sig, som vissa kan avla in lite just för att få rundare huvud etc.
Heter Källa Lycka's Pitou Nofu och är en lila Tabby Maskad Birma Hane på snart 2 år. (kastrat)
Förra ägaren skulle ha honom till avel men då en av testiklarna inte föll ned så köpte vi honom och kastrerade honom vid 1½ års ålder. :)
Pitou-pose.jpg

Pitou-kärlek.jpg

Här ser ni högertass på bilden är "missfärgad" är 2 eller 3 tår. Lite svårt och avgöra dock.
tassen.jpg

Här ser ni också tassen lite närmare så ni ser hur mycket "fel" det är.

Så nu undrar jag igen, vad tror ni om att ställa ut honom? :D:love:

Nu ska jag vara lite 'hård'.
Det där är inte 'lite för mycket lila...' det är Väldigt lila. ;)
Enligt standarden är det direkt diskvalificerande med tår utan nått vitt. Men domare är mycket mer toleranta med för lite vitt än för mycket (fläckar, medaljonger, kilar).
Du får alltså förbereda dig på att din katt kan få 'draget cert'.

Kan även tillägga att en birma ska ha djupt blå ögonfärg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 268
Senast: WildHorse
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 477
Senast: Loons
·
Relationer det är dagen innan min läkartid för att kontrollera i i vilken vecka jag är. För drygt en vecka sedan testade jag positivt... men...
2
Svar
21
· Visningar
4 318
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 143
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!