- Svar: 57
- Visningar: 5 108
21 vindkraftverk med en totalhöjd på 240 meters höjd ska uppföras i Bruzaholm i Eksjö kommun. En av de boende i området är Helen Sonehag som är kritisk till byggnationen av verken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har solceller på fasaden på vårt parkeringshus, tycker det är en himla bra lösningJag tänker att om de företag med stora tak sätter solceller på dem så minskar deras behov att köpa in el utifrån vilket underlättar för både dem och alla andra. T.ex. industrier, köpcentrum, lagerlokaler osv har stora tak som skulle kunna utnyttjas. Det är synd att det inte görs i större utsträckning.
Sen såg jag ett inslag på TV om att man kunde få en del el via solceller även i norr på vintern genom att utnyttja reflektionen från snön, men då måste man placera solcellerna på annat sätt. Men att det kunde vara ett bra alternativ för norra Sverige.
Vad fina de var! Inte som traditionella solceller.Vi har solceller på fasaden på vårt parkeringshus, tycker det är en himla bra lösning
Visa bifogad fil 119665
Ja jättefint! Och de lyser i olika färgkombinationer beroende på typ årstid, helgdagar osvVad fina de var! Inte som traditionella solceller.
Jag tänker att om de företag med stora tak sätter solceller på dem så minskar deras behov att köpa in el utifrån vilket underlättar för både dem och alla andra. T.ex. industrier, köpcentrum, lagerlokaler osv har stora tak som skulle kunna utnyttjas. Det är synd att det inte görs i större utsträckning.
Sen såg jag ett inslag på TV om att man kunde få en del el via solceller även i norr på vintern genom att utnyttja reflektionen från snön, men då måste man placera solcellerna på annat sätt. Men att det kunde vara ett bra alternativ för norra Sverige.
Stora solcellsparker i norr känns tveksamt för som du säger så är det ju begränsat med soltimmar över året. Där känns det ju som sagt mest realistiskt med solceller i mindre skala på befintliga byggnader.
Solparker byggda på lä.pligt sätt kan återställas.Jag kan tycka att solcellpsarker på jordbruksmark som kommer upp för att de ger större inkomster än odling är ok, då marken borde kunna återställas på någon månad.
Vindkraftsparker har också fördelen att de till största delen kan återställas på något år.
Ny kärnkraft som kanske som tidigast ligger 10 år i framtiden och är dyrt samt svårt att återställa och skapar avfall som måste förvaras säkert i 100000 år.
Jag vet vad jag inte skulle välja på både kort och lång sikt. Tyvärr kanske jag tillhör en minoritet.
Att tycka illa om vindkraft och komma med lite inte helt underbyggda tankar runt varför de inte skall byggas brukar väl annars vara något SD framförallt brukar ägna sig åt.
Det saknas helt planer för att återställa "på riktigt".
Jag misstänker att Lagstiftarna och därmed lagstiftningen, fortfarande lever kvar i de små gårdsverkens värld. Med obetydliga fundament, som kan lyftas undan med stor grävmaskin, och där befintliga brukningsvägar används för byggnation och underhåll.Vilket verkligen är fascinerande med tanke på kraven på återställning när det gäller gruvor.
Läste en himla lustig artikel om solpaneler, tydligen var de vanligare i norr än på soliga Gotland eller i Skåne. Som både har elbrist, högst elpriser och mest soltimmar.Visst kom MP med ett krav på att alla offentliga byggnader skulle ha solpaneler, någonstans kring förra valet? Man sa att man skulle starta i södra Sverige där det är störst elbrist. Nuvarande regering är som bekant inte särskilt intresserade av miljön, men det är lite synd att det inte blev mer diskussion kring den möjligheten. EU vill också ha mer solceller, så det här känns som ännu en fråga där EU så småningom kanske blir den som måste tvinga Sverige att tänka om.
Man kunde tycka att vindkraftsverk kunde byggas längs med motorvägar och tåglinjer istället för i obruten skog i Norrland (jag hade föreställt mig att elbristen i de norra delarna var lite mindre akut också). Men framför allt fokusera på att spara på el också.Det ginns en viktig skillnad mellan motorvägar, flygplatser, kraftverksdammar och järnväg:
Det finns ett regelverk som gör att den dom lider skada p.g.a. bygget, köps ut, får en ekonomisk kompensation, och/eller ersättningsmark, beroende på störningen.
För vindkraft finns noll ersättning, men vetenskapligt belagt att fastigheter sjunker i värde med närhet med vindkraftparker.
Observera att enstaka gårdsverk 60-80 m) utspridda i landskapet ej har såfan effekt.
Det går ju även att beta får eller odla under solpanelerna så dubbel nyttaJag kan tycka att solcellpsarker på jordbruksmark som kommer upp för att de ger större inkomster än odling är ok, då marken borde kunna återställas på någon månad.
Vindkraftsparker har också fördelen att de till största delen kan återställas på något år.
Ny kärnkraft som kanske som tidigast ligger 10 år i framtiden och är dyrt samt svårt att återställa och skapar avfall som måste förvaras säkert i 100000 år.
Jag vet vad jag inte skulle välja på både kort och lång sikt. Tyvärr kanske jag tillhör en minoritet.
Att tycka illa om vindkraft och komma med lite inte helt underbyggda tankar runt varför de inte skall byggas brukar väl annars vara något SD framförallt brukar ägna sig åt.
Tyvärr är det så, att SD gärna hakar på sådant som "motstånd mot vindkraft" eller "Vargfritt län (kommun, land)" utan att ha speciellt mycket djupare tankar än att det passar deras populistiska profil.Jag kan tycka att solcellpsarker på jordbruksmark som kommer upp för att de ger större inkomster än odling är ok, då marken borde kunna återställas på någon månad.
Läste en himla lustig artikel om solpaneler, tydligen var de vanligare i norr än på soliga Gotland eller i Skåne. Som både har elbrist, högst elpriser och mest soltimmar.
Jajamen!Det finns ju en annan typ av vindkraftverk som ska vara både tystare och mer effektiva. Är det någon som vet varför de inte kommer i bruk?
Visa bifogad fil 119698
Nämn ett framgångsrikt återställande av en gruva i Sverige. Och varför du anser att det är ett bra exempel (hint det är svårare att återställa en gruva än ett betongfundament)Vilket verkligen är fascinerande med tanke på kraven på återställning när det gäller gruvor.
Nämn ett framgångsrikt återställande av en gruva i Sverige. Och varför du anser att det är ett bra exempel (hint det är svårare att återställa en gruva än ett betongfundament)
Du och jag har nog helt skilda uppfattningar om "återställt". Detta är en av Svartviksgruvorna (OBS! vilka som betalat den återställning som gått att göra, skattebetalarna) https://www.sgu.se/samhallsplanering/fororenade-omraden/pagaende-projekt/svarttraskgruvan/Svartviks gruvor tex. De flesta moderna gruvor där återställning krävs är fortfarande i drift, dvs det är inte aktuellt med en fullständig återställning ännu. Äldre gruvor täcks inte av de nyare reglerna vilket är en himla tur, annars hade Falu gruva inte varit ett världsarv. Sedan tycker jag inte att en fullständig återställning av alla gruvor nödvändigtvis är av godo. Vi tar bort ett framtida industriarv vilket i mina ögon är ett hån gentemot nutida gruvarbetare. Det vi lever i idag är morgondagens historia.
Och varför ska det vara mindre krav vad gäller återställning efter en vindpark än en gruva?