Hela skydd vid ridning

alvan

Trådstartare
Nu i stubbåker-tider bör man ju skydda kotan vid ridning för att undvika onödiga sår och annat elände.
Jag brukar linda med långa paddar och låta padden sticka ut nere som en slags boots (hmm konstigt formulerat men). Har dock sett h***s hagskydd som är ett neoprenskydd med inbyggda boots, alltså de är i en del. Sett dessa användas som hagskydd, javisst, transportskydd, absolut, men min fundering; är det någon som har ridit med dessa? Kan nämligen tänka mig att det är smidigt att slänga på skydd istället för att linda.. (Nej det tar inte så lång tid, men de blir skitiga och tar lång tid att rulla upp o sånt)
Bara en fundering!

Jag lindar bara som vanligt, lite längre ner om kotan bara. tänker att det finns mer risk att det kilas in strån mellan boots och hov eller under benskydden än att ett stubb strå lyckas skada hästen när man bara lindat.
Så har sällan benskydd av ngt slag på stubb eller för den delen i snö (snö som packas under bootsen är inte trevligt)
Lindar förresten gärna med 50/50 lindor vid uteritt ^_^, fastnar knappt ngt skit på den elastiska biten jämfört med fleece och akryl :).

Jag vill inte ha lindor på stubbåker - har man otur "river" stubben i lindningen så att det drar i den/den börjar röra sig.

Använder de lite dyrare professionals choice tex - men vilka liknande heltäckande som helst går ju utmärkt som skydd för kotan.

Boots för ridning på stubbåker har jag aldrig tyckt behövs - stubben sticker inte in i karleden, det räcker som sagt att skydda kotan underifrån.

Sen rider man ju heller inte på alla typer av stubbåker ... havre och vete är ju inga problem men en rågstubb är ju både längre och sylvass .

Varför rida på sådant underlag överhuvudtaget? Om någon gör det så hoppas jag att ni har fått okej från ägaren före. Det är aldrig tillåtet att rida på odlad mark utan ägarens medgivande.

Har självklart tillstånd att rida där. & varför man rider på stubbåker är väl iaf för mig, fantastiskt underlag, långa distanser och fin miljö. Man behöver väl inte låta som att det är nåt konstigt eller att alla andra inte kan nånting?

Varför rida på sådant underlag överhuvudtaget? Om någon gör det så hoppas jag att ni har fått okej från ägaren före. Det är aldrig tillåtet att rida på odlad mark utan ägarens medgivande.
Förhoppningsvis så är både ts och andra vettiga nog att de frågar om lov och in inte rider på t ex vall eller insådd Mark.
Här är det nästan vanligast att stubb åkern plöjs upp på hösten så då är det fritt fram att rida där :).

Liknande trådar

Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 698
Senast: jarnroos
·
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 766
Senast: Corax
·
M
Hästvård Behöver lite hjälp! Min häst är en 21 år gammal valack, och han tränas och tävlas ganska mycket. Han är i fantastiskt bra kondition och...
Svar
7
· Visningar
816
Senast: Monsterkaktus
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 925
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist