Hela linfrön - kan ej tillgodogöras?

Sv: Hela linfrön - kan ej tillgodogöras?

HelenaHandberg skrev:
Ja fast det är bara kring en tredjedel av innehållet i fröet som är fett. Vill man ge t ex 300 gram olja får man utfodra med närmare 1 kg linfrön per dag. Ger man sådana mängder är det nog noga med att få bort cyaniden. Så det blir till att koka och skölja. Mindre arbetskrävande och slabbigt att köpa olja. HH

ok, då är det smidigare att köpa färdig linfröolja... tack!:bow:

marti130 skrev:
För att fortsätta lite med linfröna... I min "bibeln" Hästens näringsbehov och utfodring står det att linfrö har 180 gr smbrp/kg foder, men jag är fortfarande skeptiskt... De, fröna alltså, kommer ju ut hela i bajset så hur kan hästen tillgodogöra sig dem?
//marti

Jag är också skeptisk och tycker att det finns ingen anledning att fodra med HELA frön när man kan ge krossade eller kaka.

En intressant tråd. Försöker svara på flera av inläggen här. Visserligen är jag bara en glad amatör - men då jag gett linfrön i flera år till flera hästar tror jag att jag kan åtminstone dela med mig av några erfarenheter.

För det första så beror nog näringsdiskussionen lite på i vilket syfte man ger linfrön. Är man ute efter t.ex. energi så finns det nog bättre alternativ.

Jag ger mina nuvarande hästar linfrön av den anledningen att de båda är "matvrak" och hittar diverse konstigheter ute i hagen (de gräver efter rötter, äter bark osv) och i och med detta får de orolig mage då det med "konstigheterna" följer med jord och bakterier. Vi har provat flera saker för att komma till rätta med detta men linfrönas smörjande egenskaper har visat sig vara det bästa. Dock måste jag nog säga att de lyckas tillgodogöras sig en hel del av linfrönas b-vitamin (och säkert något annat ämne) för de får så himla fin päls! Det ser faktiskt ut som de har sprayats med pälsglans mest hela tiden ! (I en gammal faktabok har jag också läst att man för gav hästarna linfrön innan utställning just för att pälsen skulle vara blank).

På mina hästar har jag aldrig haft problem med att linfröna kommer ut hela (men det kanske beror på i vilken form man ger dem?). Så det talar ju för att de (åtminstone mina...) skulle kunna smälta dem.

Jag köper hela linfrön som jag kokar tillsammans med vatten till gelé. detta är för mig ett prisvärt alternativ. Visst är det lite pyssel men jag brukar göra det samtidigt som jag lagar mat till mig själv. Tillägas bör att jag låter dem koka ett bra tag (ca 15-20 minuter) och sedan får de svalna innan jag ger dem till hästarna. Jag köper mina hos Granngården i kartong och betalar 200kr för 9 kg. Detta räcker ett bra tag (månader) då det bara går åt ett par nävar om dagen.

Det finns ju visserligen flera alternativ vad gäller linfrön men av oljan har jag ej sett samma effekt (beträffande oroliga magar) och därtill tycker jag den är lite dyr. (Linfrökaka finns ej att köpa där jag bor).

Jag har ingen erfarenhet av att ge loppfrö (kallas även Husk i vissa mataffärer/kokböcker) till hästar. Men jag undrar om de egentligen har samma effekt? Vad jag läst mig till är att de främst används för att förbättra jäsningsegenskaperna hos matbröd (har även provat det i brödbak någon gång och visstdet kanske hjälpte lite).

Loppfrön används främst mot sandkolik både i den akuta fasen och i förebyggande syfte. De passerar hästen magtarmkanal hela och drar med sig sand och jord som ligger kvar i tarmarna. Loppfröna avger ett segt slem, det är i det som sanden "fastnar" i och sedan följer med ut. Loppfrön avger ingen som helst näring under sin passage...
//marti

Till alla:

Jag läste idag på Risentas påse till hela linfrön och där står att näringen i dom INTE kan tillgodogöras utan det är enbart slemmet och fibrerna som man kommer åt. Detta gäller i och för sig MÄNNISKOR men jag tvekar på att hästar kan tillgodogöra sig näringen heller.

Jag ska, som sagt, fortsätta med att alltid ge krossade frön (vilka bl a Risenta säljer också) och/eller linfrökaka. För att vara på den säkra sidan!

Aha! Nu fick jag mer vatten på min kvarn! Med tanke på giftet de innehåller dessutom så kommer jag aldrig att ge hela linfrö till mina.
//marti

Men de krossade innehåller väl också giftet? :crazy:

Jag trodde i min stilla enfald att iom att de var krossade så var giftet borta... Kollad i "bibeln" och där står "Det är viktigt att linfrö blir upphettat innan det utfodras för att inaktivera skadliga ämnen i fröet. Utfodrar man med oprocessat frö kan man slå hett vatten en stund innan utfodringen." Och när man då läser om olika processer på sid 158-161 så finns krossning med... Vad ska man tro på, tro på, tro på...
//marti

Jag ska vidareutveckla mitt resonemang ovan om råa hela linfrön. Slemmet som blir när linfröna blöts innehåller ämnen som minskar smältbarheten och näringsupptag. Om man inte kokar och därefter sköljer linfröna tar inte tarmen upp så mkt av näringen från fröna.

Man har sett på lax, broiler och nöt att ju större mängd blöta (men ej kokta och sköljda) linfrön djuren fick desto smalare blev de. Om fröna kokades och sköljdes före servering blev djuren feta.

Det finns inte mkt experiment som jag vet om på människa och häst om detta. Det borde dock vara samma förhållande. Jag antar att smältbarhetssiffrorna på linfrön för häst kommer ifrån undersökningar med kokade och sköljda frön. Har dock inte sett källorna.

Så när det gäller hur man ska servera linfrön får man välja. Antingen vill man åt slemmet och får avstå från näringen eller så kokar man och sköljer och blir av med slemmet men vinner näring. Säger HH som ger linfrökaka och linfröolja men aldrig kommit på tanken att ge hela linfrön.

PS Det är inte cyaniden som hindrar näringsupptaget utan andra s k antinutrinella ämnen som de flesta råa oljeväxter bär med sig (soja också). Cyaniden försvinner efter ett visst antal timmars blötläggning.

Jag frågar än en gång.

Kan hela kokade linfrön göra att det blir mer vätska i avföringen?

Corax skrev:
Jag frågar än en gång.

Kan hela kokade linfrön göra att det blir mer vätska i avföringen?

Nej. Linfrö fungerar inte som ett s k bulkmedel=växtderivat som kvarhåller vatten och ökar avföringsvolymen. HH

HelenaHandberg skrev:
Säger HH som ger linfrökaka och linfröolja men aldrig kommit på tanken att ge hela linfrön.
Samma här! När det har passat in i foderstaten har jag gett linfrökaka. Har nu läst lite om linfröoljans inverkan på exemhästar så det lutar åt att jag börjar ge shettisen olja...
//marti

marti130 skrev:
Jag trodde i min stilla enfald att iom att de var krossade så var giftet borta... Kollad i "bibeln" och där står "Det är viktigt att linfrö blir upphettat innan det utfodras för att inaktivera skadliga ämnen i fröet. Utfodrar man med oprocessat frö kan man slå hett vatten en stund innan utfodringen." Och när man då läser om olika processer på sid 158-161 så finns krossning med... Vad ska man tro på, tro på, tro på...
//marti

Så av det att döma menar du alltså att krossade frön ÄR processerat och behöver EJ kokas/stöpas?
I vilket fall som helst så skadar det väl inte om man gör det? ;) Så rä man påd en säkra sidan.

milly skrev:
Så av det att döma menar du alltså att krossade frön ÄR processerat och behöver EJ kokas/stöpas?
Jag vill absolut inte påstå något då jag fortfarande inte vet/är säker, men det jag skrev är direkt taget ur min bibel "Hästens näringsbehov och utfodring". Jag drog en slutsats som får gälla för mig... Alltså inga hela linfrö till mina hästar. Hur andra ska/kan/får/vill göra uttalar jag mig inte om...
//marti

Tack för svaret.

Försöker febrilt komma på varför min häst har så mycket vätska tillsammans med avföringen, därav funderingen.

marti130 skrev:
Jag vill absolut inte påstå något då jag fortfarande inte vet/är säker, men det jag skrev är direkt taget ur min bibel "Hästens näringsbehov och utfodring". Jag drog en slutsats som får gälla för mig... Alltså inga hela linfrö till mina hästar. Hur andra ska/kan/får/vill göra uttalar jag mig inte om...
//marti

Okej. Då tycker vi precis samma då!

HelenaHandberg skrev:
Nej. Linfrö fungerar inte som ett s k bulkmedel=växtderivat som kvarhåller vatten och ökar avföringsvolymen. HH

Men det står på Risentas påse att "det fungerar som bulkmedel och har en milt laxerande verkan" - gällerd et bara på människor då kanske? :confused:

Jenny1 skrev:
Granngården kan ta hem i större förpackningar.
Nu var jag inte på Granngården utan hos min lokala foderhandlare och där var kartongen med loppfrön på 7 eller 9 kg (minnet är bra men kort) dyrare per kg än kg-priset för Risentas 300 gr påsar på livsmedelsaffären... Skiljde ca 4-5 kr/kg. Många bäckar små...
//marti

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 716
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 655
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 422
Senast: fijja
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar