Hela linfrön - kan ej tillgodogöras?

Sv: Hela linfrön - kan ej tillgodogöras?

En fundering... Men hela frön blir väl delvis också "skadade/krossade" när hästen tuggar dem? Och då frigörs mera av den här cyaniden? Om dom är krossade och sen stöpta/kokta (har inte läst på säcken hos återförsäljaren rekommendationerna) har väl så gott som allt "försvunnit"?

Kakan är inte till för hästar. Det är nån smart som kommit på att det GÅR att mata djuren med RESTPRODUKTEN efter tillverkning av linfröolja.

Om man köper krossade frön och vill vara säker så ska man i så fall hetta upp dem (koka/stöpa) så försvinner vätecyaniden (av värmen).

Prick skrev:
Kakan är inte till för hästar. Det är nån smart som kommit på att det GÅR att mata djuren med RESTPRODUKTEN efter tillverkning av linfröolja.

Okej men kakan är väl godkänd som hästfoder eftersom den säljs som det. T ex Hippo säljer ju den.
Kakan måste ju ändå vara den BÄSTA att välja, hela frön är ju knappast gjorda för att ge till hästar/andra djur heller. :confused:

Enligt HH har jag förstått att kakan är det mest lämpliga att ge - vi får se om hon svarar på vår diskussion här... :smirk: (hon har utbildning nämligen och är lite mer insatt)

Knapplån. I linfrön finns ett ämne som kan omvandlas till cyanid o ett enzym som kan utföra detta. I helt linfrö förvarat torrt bildas ingen cyanid. Upphettar man linfröä ordentligt förstörs enzymet o ingen cyanid bildas. Vid krossning bildas cyanid men denna avdunstar efterhand o enzymet förstörs.
Det finns en undersökning från USA som sägar att det inte bildas skadliga mängder cyanid när man ger hästar obehandlat linfrö.
När det gäller linfrökaka är detta ett beprövat foder för nötkreatur som mig veterligen är känsligare för cyanid än hästar.
PL

För att ytterligare komplicera ämnet kan jag nämna att ibland stoppas partier med linfrökaka på väg in i EU pga av för höga halter cyanid. Så aldrig går man riktigt säker för cyaniden!

Men som Peter säger är linfrökakan ett mkt använt gammalt fodermedel för kor. Hästar är mindre känsliga än kor för cyanid. Varje form av upphettning minskar mängden cyanid.

Jag tycker linfrökaka är ett utmärkt fodermedel och använder det rätt mkt . Det enda jag inte vill göra är att ge högdräktiga ston större mängder med linfrökaka och lusern samtidigt.

Lusernen innehåller nämligen det enzym som PL talar om ovan som frigör cyaniden. Det finns en teoretisk risk för dålig syrsättning i födelseögonblicket. (Inbillar jag mig men har inte säkert sett det.) HH

peter_lundin skrev:
Vid krossning bildas cyanid men denna avdunstar efterhand o enzymet förstörs.

Då borde alltså krossade frön kunna fodras med UTAN kokning/stöpning. Om dom inte är precis nyligen krossade, typ om man skulle göra det själv innan utfodring.

Fast man kan ju alltid ta det säkra före det osäkra och åtminstone stöpa dom, de ska väl ändå blötläggas.

milly skrev:
Hon blev plöstligt jättehalt i VB och inget hjälpte. Vi åkte till klinik efter några veckor där det konstaterades efter röntgen att hon hade långt gången SPATT VB och det fanns inget att göra åt det. Hon skulle aldrig nånsin kunna ridas eller arbetas mer ÄVEN om hon kunde blivit av med smärtan. Det fanns även en påbörjan till spatt på HB.
Hon var inte smärtfri trots starka smärtstillande medel under hela sommaren. Hon tappade livsgnistan och hade nästan 3:e gradens hälta VB (i trav). I skritt syntes det nästan inget.
Hon fick gå sina sista veckor på ett härligt bete, med smärtstillande medicin, och jag var hos henne så mkt som det gick. Hon hade jättegoa hästkompisar som var snälla och såg upp till henne, den gamla tanten som hon var. Hon kunde vara glad vissa dagar och sprang linkandes med VB till mig när jag kom! :smirk: Även när det busades i hagen kunde hn vara med ändå och springa med sin hälta i full galopp eller trav... och såg glad ut. Hon betade och hade det i övrigt jättebra.
Men sen fanns det studner då hon bara lämande flocken och ställde sig under den stora eken och hängde - då hade hon nog mycket ont. Det var jobbigt att se. :(
(min profilbild är tagen när hon står o hänger under eken)

Oj... förlåt att jag lägger in detta här nu helt plötsligt! :o Det blev några rader om min älskade Polly. Fast det är ju MIN tråd så... :D

Vad sorligt :(
Men det lät som om hon verkligen fick en underbar sista tid i sitt liv! Var nog mycket tacksam och glad för att få vara med dig :)
Ser mkt gosis ut på bilden.. gillar den.
Men nu springer hon nog på trappalanda på de gröna ängarna utan någon smärta alls.. fri och vild som en unghäst;)
klart man vill skriva om sin älskling, ingen som klandrar dej :)

Tack, förresten, till både PL och HH för era ingående svar! :bow:

Kom på en sak!
Jag ska ju skaffa Hippo Lin Basic eller vad det nu hette:crazy:
Där i är det väl linfrön?
Då behöver man väl inte ge vanliga linfrön heller?
Detta foder måste då vara väldigt bra för eksemhästar eller har jag helt fel?

Tibra skrev:
Vad sorligt :(
Men det lät som om hon verkligen fick en underbar sista tid i sitt liv! Var nog mycket tacksam och glad för att få vara med dig :)
Ser mkt gosis ut på bilden.. gillar den.
Men nu springer hon nog på trappalanda på de gröna ängarna utan någon smärta alls.. fri och vild som en unghäst;)
klart man vill skriva om sin älskling, ingen som klandrar dej :)

Japp nu är hon lycklig, du! Hon får ju äta äta äta. :d :D
Sista timmen i livet var hon lycklig också - hon fick äta kakor, kex, knäckebröd, äpplen, morötter och till sist en stooor hink med betfor och havre vilken hon hade fullt upp med när den hemska stunden kom. Så hon märkte ingenting! :smirk:

Här är förresten HELA fotot (fick inte plats med hela på profilbilden):
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/skannapolly.jpg

Hon är såå fin min tant. *saknar*

milly skrev:
Japp nu är hon lycklig, du! Hon får ju äta äta äta. :d :D
Sista timmen i livet var hon lycklig också - hon fick äta kakor, kex, knäckebröd, äpplen, morötter och till sist en stooor hink med betfor och havre vilken hon hade fullt upp med när den hemska stunden kom. Så hon märkte ingenting! :smirk:

Här är förresten HELA fotot (fick inte plats med hela på profilbilden):
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/skannapolly.jpg

Hon är såå fin min tant. *saknar*

Låter som en underbar sista tid!!
Jag har bestämt.. att om Tibra nån dag ska tas bort "om ja finns kvar hos henne" så ska jag släppa lös henne på världens stora gröna äng!!!
Så hon får känna hur det känns att vara fri.. vill att hon ska dö i friheten!
mkt fint kort och häst!

Vad som är lämpligt är ge beror på VAD man vill uppnå. Ibland kan det vara lämpligt att ge kaka och ibland linfrö(avkok).

Lättfödda hästar som man bara vill ge lite pälsglans och magsmörj är det olämpligt att ge kaka då de rätt snabbt kommer att bli feta.

Prick skrev:
Vad som är lämpligt är ge beror på VAD man vill uppnå. Ibland kan det vara lämpligt att ge kaka och ibland linfrö(avkok).

Lättfödda hästar som man bara vill ge lite pälsglans och magsmörj är det olämpligt att ge kaka då de rätt snabbt kommer att bli feta.

Men som proteintillskott är kaka bättre! Eftersom det innehåller en högre kvot.
Jag använde det som del av proteintillskott till min nordis (tillsammans med soja och b-jäst). :smirk:

Tibra skrev:
Kom på en sak!
Jag ska ju skaffa Hippo Lin Basic eller vad det nu hette:crazy:
Där i är det väl linfrön?
Då behöver man väl inte ge vanliga linfrön heller?
Detta foder måste då vara väldigt bra för eksemhästar eller har jag helt fel?

Förresten - menar du Hippo Lin Cubes ? Det ÄR linfrökaka/pellets, ja. Alltså enbart gjort av linfrön, inte bara innehåll dels av linfrön.

Fettet i linfrö sägs ju vara bra för eksemhästar, så svaret är JA. Men man kan använda bara linfröolja också, det beror på vad som passar i foderstaten. (har man låg kvot i foderstaten passar kaka bättre, har man hög kvot passar olja bättre)

Tibra skrev:
Låter som en underbar sista tid!!
Jag har bestämt.. att om Tibra nån dag ska tas bort "om ja finns kvar hos henne" så ska jag släppa lös henne på världens stora gröna äng!!!
Så hon får känna hur det känns att vara fri.. vill att hon ska dö i friheten!
mkt fint kort och häst!

Ja världens finaste madam, var hon! :love: Och såå go`!
*tycker matte* :D

Måste bara undra, helt amatör på området men i boken (som var ngn annans bibel här)Hästens näringsbehov & utfodring, står det att linproteinet är mindre värt än andra proteiner då balansen mellan aminosyrorna inte stämmer med hästens behov. Ger man linfrö till häst ur proteinsynpunkt??? Någon med bra svar?? (Förvirrande det här med foder....:crazy:

knapplån

ur exemsynpunkt och som pälsglans, ska man ge krossade el hela lifrön då? eller är det bättre med linfröolja?
min shettis är så otroligt mjällig nu...

lundborg skrev:
knapplån

ur exemsynpunkt och som pälsglans, ska man ge krossade el hela lifrön då? eller är det bättre med linfröolja?
min shettis är så otroligt mjällig nu...

Jag skulle ge bara lite olja, max 1matsked/dag till en liten shettis.

Men i övrigt så beror ju det där på hur foderstaten ser ut i övrigt.... olja innehåller bara ENERGI medans övrig linfrö innehåller både gott om protein och energi.

TACK:bow: ok, det blir nog olja... smidigast så utan bök med kokning av vatten osv

På förpackningen jag köper står att linfrön ej innehåller aminosyran lysin (speciellt viktigt för unga hästar) och därför ej är lämplig som enda proteinkälla.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 716
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 655
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 422
Senast: fijja
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka