Hela linfrön - kan ej tillgodogöras?

Sv: Hela linfrön - kan ej tillgodogöras?

Nu så har jag givit linfrömäsk till gammelhästen i bara några dagar.
Men han går redan upp i vikt.
Synligt alltså.

Han får några nävar kokt linfrö,
400g kornkross
100g vetekli
1dl rapsolja

Detta får han uppepå en foderstat värdig ett digivande sto.

milly skrev:
Men det står på Risentas påse att "det fungerar som bulkmedel och har en milt laxerande verkan" - gällerd et bara på människor då kanske? :confused:

För att fortsätta "förstoppningstråden"...

I min Farmakopé står att linfröslemmet innehåller retande ämnen som ökar tarmrörelserna- alltså en laxerande effekt.

Det finns iofs en studie som säger att tyngden av avföringen ökar vid linfröintag vilket skulle kunna innebära en viss bulkeffekt oxå. Eftersom människor tycks ha effekt av doser på 5 gram linfrö borde dock inte den ev bulkeffekten vara huvudsaken. En så liten mgd borde inte kunna ”bulka” så mkt. HH

Orkar inte läsa igenom hela tråden:o
Men har ni märkt vad mycket linfrön-trådar det finns helt plötsligt..
vad bra för jag har nyss skaffat det:devil:
Men nu är det så att min mamma säjer att linfrön äter man om man vill bli lös i magen, springa på toan hela tiden.
Detta måste ju bli samma sak för hästarna med!
Det är väl inte så roligt och bra:crazy:?
Kanske därför pållan skiter lösskit nu:(

Ja det är väldigt mkt snack om linfrön just nu.

Och ja, linfrön har en milt laxerande verkan så om man ger för mycket kan dom ju bli lösa i magen. och du har ju börjat precis säger du... Hur mkt ger du?

Så en mängd på 1 dl/dag borde inte göra nån skillnad?
Men kan det göra det?

Förlåt att jag tjatar...

milly skrev:
Ja det är väldigt mkt snack om linfrön just nu.

Och ja, linfrön har en milt laxerande verkan så om man ger för mycket kan dom ju bli lösa i magen. och du har ju börjat precis säger du... Hur mkt ger du?

Ja men då visste jag inte hur man gav linfrön, utan
gav bara en matsked direkt från förpackningen, två dagar i rad, men det var förra veckan, fick reda på att det skulle kokas.
Så det gjorde jag igårkväll.
eller jag hävde i 4 dl vatten i en kastrull lät det koka i 2 sekunder sedan hävde jag detta i en annan kastrull "häst-kastrullen" och hävde i 1 dl linfrön.
Lät det stå över natten men inte vart det någon slags gele.. lite tjockare men det blir det mesta som ligger i blött.
så jag vet inte vad jag gjort för fel:(

Tibra skrev:
Ja men då visste jag inte hur man gav linfrön, utan
gav bara en matsked direkt från förpackningen, två dagar i rad, men det var förra veckan, fick reda på att det skulle kokas.
Så det gjorde jag igårkväll.
eller jag hävde i 4 dl vatten i en kastrull lät det koka i 2 sekunder sedan hävde jag detta i en annan kastrull "häst-kastrullen" och hävde i 1 dl linfrön.
Lät det stå över natten men inte vart det någon slags gele.. lite tjockare men det blir det mesta som ligger i blött.
så jag vet inte vad jag gjort för fel:(

:confused:
Kände du på det? Blev det inte som slipprigt gelé runt fröna? Dom blir tjockare och sådär hala.

Men du! Köp krossat linfrö istället!! Större chans att hästen kan tillgodogöra sig näringen i dom. Eller du kanske bara ville åt slemmet7det goda för magen?? *kom på*

I vilket fall som helst ska du stöpa det. Lägg t ex 1dl linfrö (hela eller krossade) och sen häller du kokande vatten, ca 3-4dl, över det och låt stå ett tag. (du kan använda en vattenkokare också)
Det tar bara nån timme (om ens det) så blir dom slemmiga.

milly skrev:
:confused:
Kände du på det? Blev det inte som slipprigt gelé runt fröna? Dom blir tjockare och sådär hala.

Men du! Köp krossat linfrö istället!! Större chans att hästen kan tillgodogöra sig näringen i dom. Eller du kanske bara ville åt slemmet7det goda för magen?? *kom på*

I vilket fall som helst ska du stöpa det. Lägg t ex 1dl linfrö (hela eller krossade) och sen häller du kokande vatten, ca 3-4dl, över det och låt stå ett tag. (du kan använda en vattenkokare också)
Det tar bara nån timme (om ens det) så blir dom slemmiga.

När jag kom hem idag såg jag att linfröna var mer.. slemmiga.. inte gele men slemmigt..lite vatten var kvar, kanske 1/5 dl kvar.. ska man ta bort det eller kan man ge det i fodret?
Hela alltet?
För vid din beskrivning så ska det ju vara rätt nu tycker man.
P.s har suttit många gånger och inspekterat din bild.. den är så lik en bild från boken Islandshästar skriven av åse ericsson o.s.v
var tvungen att skriva de;)

Tibra skrev:
När jag kom hem idag såg jag att linfröna var mer.. slemmiga.. inte gele men slemmigt..lite vatten var kvar, kanske 1/5 dl kvar.. ska man ta bort det eller kan man ge det i fodret?
Hela alltet?
För vid din beskrivning så ska det ju vara rätt nu tycker man.
P.s har suttit många gånger och inspekterat din bild.. den är så lik en bild från boken Islandshästar skriven av åse ericsson o.s.v
var tvungen att skriva de;)

Min profilbild/avatar menar du? Det är min Polly, en nsv bruks, som åkte till trapalanda i höstas. Jag har tagit bilden men det som syns där är bara en DEL av hela fotot. :smirk:

iaf, du kan ha kvar vattnet. Rör om det bara!
Hur mkt vatten har du i förresten (mot hur mkt linfrön)?

milly skrev:
Min profilbild/avatar menar du? Det är min Polly, en nsv bruks, som åkte till trapalanda i höstas. Jag har tagit bilden men det som syns där är bara en DEL av hela fotot. :smirk:

iaf, du kan ha kvar vattnet. Rör om det bara!
Hur mkt vatten har du i förresten (mot hur mkt linfrön)?

jaha vad tråkigt :(

ja jag tog 4 dl vatten med 1 dl linfrön.. nu har det stått två dar..tills imorron..! men det gör väl inget?

jaha vad tråkigt :(

Ja jättetråkigt att min underbara Polly fick lämna oss men det kändes helt rätt då hon fick gå med smärta hela sommaren :( och var ändå 22år gammal. Jag saknar henne oerhört mycket men det känns bra att låta henne slippa smärtan och komma till de evigt gröna ängarna. :smirk:

jag tog 4 dl vatten med 1 dl linfrön.. nu har det stått två dar..tills imorron..! men det gör väl inget?

Hmm, 4dl till 1dl frön... kanske en aning för mycket... Ta bara 3dl nästa gång.
Nej det gör inget om du ger fröna imorn men låt det inte bli en vana att det står så länge. Max ett dygn.

*kl*
Linfrökakan behöver inte kokas. När man pressar ur oljan ur fröna hettas fröet upp motsvarande att cyanvätet ska avdunsta. Fast å andra sidan finns det inget dokumenterat fall där häst dött av vätecyanid på grund av linfrön. Tveksam till om det verkligen är någon fara med de mängder man normalt ger (någon dl).

Saxat från livsmedelsverket :
En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade.

Prick skrev:
Saxat från livsmedelsverket :
En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade.

Intressant.
Men till människor finns ju inga rekommendationer om att de ska KOKAS eller stöpas före. Jag brukar bara blötlägga ca 2matskedar krossade linfrön och blanda i frukosten. (hela linfrön kan ej tillgodogöras)

Vad gäller rekommendationer för hästar så står överalllt att "oprocessade linfrön", dvs hela linfrön, skall kokas/stöpas före men i denna tråd har diskussionen varit: Ska även krossade linfrön stöpas?? De är ju inte "oprocessade". Dock skulle JAG göra det iaf, för att ta det säkra före det osäkra.

Tror inte man ger krossade linfrö till häst. Linfrökaka är restprodukten efter man har pressat ur linfröoljan. DEN processen genererar tillräckligt med värme för att vätecyaniden ska försvinna. Linfrökaka behöver alltså i nte kokas/blötas/stöpas (som jag skrev tidigare).

Även äppelkärnor innehåller cyanid. Prova att tugga på en så känner du den bittra smaken.

Prick skrev:
Tror inte man ger krossade linfrö till häst. Linfrökaka är restprodukten efter man har pressat ur linfröoljan. DEN processen genererar tillräckligt med värme för att vätecyaniden ska försvinna. Linfrökaka behöver alltså i nte kokas/blötas/stöpas (som jag skrev tidigare).

Jo du , jag är mkt medveten om alla dessa olika former av linfrö, brukade själv fodra med linfrökaka.
Dock är det visst vanligt att fodra med krossade linfrön också! Varför skulle det inte va det?

Vet inte om du har läst hela tråden men vi är några tycken som är överens om att det dummaste är att ge HELA linfrön och vi håller oss till kaka eller krossade. Framförallt kaka eftersom det är ju gjort för hästar!

Prick skrev:

Även äppelkärnor innehåller cyanid. Prova att tugga på en så känner du den bittra smaken.

Min lokala foderhandlare säljer 10 kgs säckar med krossade linfrön.

milly skrev:
Ja jättetråkigt att min underbara Polly fick lämna oss men det kändes helt rätt då hon fick gå med smärta hela sommaren :( och var ändå 22år gammal. Jag saknar henne oerhört mycket men det känns bra att låta henne slippa smärtan och komma till de evigt gröna ängarna. :smirk:

Hmm, 4dl till 1dl frön... kanske en aning för mycket... Ta bara 3dl nästa gång.
Nej det gör inget om du ger fröna imorn men låt det inte bli en vana att det står så länge. Max ett dygn.

ok.. vad hade hon ont av:(
ne jag följde bara en annans råd.. hon tog 4-5 dl vatten till 1 dl linfrön..!

Prick skrev:
*kl*
Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade.

Detta är viktigt och riktigt. Det som frigör cyaniden är varje form av skada på linfröets hölje vare sig det sker i magtarmkanalen eller i en kross.

Har skalet skadats såsom vid krossning har mer cyanid ”släpps lös” än om man inte hade krossat. Sen kan i ofs vara så att cyaniden minskar efter en tids lagring, det vet jag inget om dock.

Krossade frön avger mer cyanid är okrossade alltså. HH

HelenaHandberg skrev:
Detta är viktigt och riktigt. Det som frigör cyaniden är varje form av skada på linfröets hölje vare sig det sker i magtarmkanalen eller i en kross.

Har skalet skadats såsom vid krossning har mer cyanid ”släpps lös” än om man inte hade krossat. Sen kan i ofs vara så att cyaniden minskar efter en tids lagring, det vet jag inget om dock.

Krossade frön avger mer cyanid är okrossade alltså. HH

Men man efter stöpning/kokning borde det ju försvinna även på krossade frön?

Tibra skrev:
ok.. vad hade hon ont av:(

Hon blev plöstligt jättehalt i VB och inget hjälpte. Vi åkte till klinik efter några veckor där det konstaterades efter röntgen att hon hade långt gången SPATT VB och det fanns inget att göra åt det. Hon skulle aldrig nånsin kunna ridas eller arbetas mer ÄVEN om hon kunde blivit av med smärtan. Det fanns även en påbörjan till spatt på HB.
Hon var inte smärtfri trots starka smärtstillande medel under hela sommaren. Hon tappade livsgnistan och hade nästan 3:e gradens hälta VB (i trav). I skritt syntes det nästan inget.
Hon fick gå sina sista veckor på ett härligt bete, med smärtstillande medicin, och jag var hos henne så mkt som det gick. Hon hade jättegoa hästkompisar som var snälla och såg upp till henne, den gamla tanten som hon var. Hon kunde vara glad vissa dagar och sprang linkandes med VB till mig när jag kom! :smirk: Även när det busades i hagen kunde hn vara med ändå och springa med sin hälta i full galopp eller trav... och såg glad ut. Hon betade och hade det i övrigt jättebra.
Men sen fanns det studner då hon bara lämande flocken och ställde sig under den stora eken och hängde - då hade hon nog mycket ont. Det var jobbigt att se. :(
(min profilbild är tagen när hon står o hänger under eken)

Oj... förlåt att jag lägger in detta här nu helt plötsligt! :o Det blev några rader om min älskade Polly. Fast det är ju MIN tråd så... :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 716
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 655
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 422
Senast: fijja
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka