Hela linfrön - kan ej tillgodogöras?

Sv: Hela linfrön - kan ej tillgodogöras?

Mummelmy skrev:
På förpackningen jag köper står att linfrön ej innehåller aminosyran lysin (speciellt viktigt för unga hästar) och därför ej är lämplig som enda proteinkälla.

Ja det stämmer, det står i "foderbibeln" också. ;) Men det gällde väl särskilt unghästar?

nu har jag ju inte förpackningen framför näsan så jag kan inte skriva något citat. Men om jag förstått texten rätt så är det viktigare med lysin för unghästar. (jag köper Ölandsfrö från Granngården).

jag ger ej linfrön för att få extra protein (utan för slemmet som skyddar tarmslemhinnan) så jag kan inte säga om det är ett bra tillskott för protein eller ej.

Eftersom det nämns som proteinfodermedel i både boken och i en artikel i Hästamagasinet så tror jag nog att man mycket väl kan använda det som del av proteintillskott.

Jag ger linfrö av samtliga möjliga anledningar som finns att ge linfrö.
Och nog går hästarna upp i hull alltid.
Och det på ganska så litet.

******Raderat**********

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Loppfrön bildar en gele som tar med sig sand och dyl från magen. Det ger ingen energi eller tillskott.
Du kan fodra det torrt eller blötlägga dem.

Linfrön däremot innehåller protein, energi och mineraler samt essentiella fettsyror.

Trevlig påsk.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 716
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 655
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 422
Senast: fijja
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka