Hel havre?

Päronsaft

Trådstartare
Hej allihopa,

Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen.
Där berättade hon bland annat att hon fodrar sina hästar (dräktiga ston, unghästar osv) med hel havre, mineraler och hösilage. Saltsten med selen i.
Hon försöker undvika pelleterat foder och pulver så gott det går (tyvärr är mineralerna pelleterat), då hon anser att det är för mycket socker i dessa foder + blir klibbigt i hästarnas magar.
Hon berättade att hon hitintills aldrig märkt att att hästarna bajsar ut hel havre.

Jag tyckte detta lät rätt intressant då jag själv har dräktiga ston + unghästar hemma. Läst på lite om detta under dagen där många utländska sidor tipsar just om hel havre för yngre och dräktiga/digivande ston.

Någon som fodrar med likande? Vad är era tankar kring ovan?

När jag har fodrat havre har det alltid varit med hel havre. Ja, det kan komma ut korn men antagligen inte så mycket att det påverkar något större.

Låter konstigt att pellets skulle bli klibbigt i magen, men förstår absolut tanken att fodra så rena fodermedel som möjligt. Q

Jag har haft lite magsårsmisstanke på min och har gått över till havre från pellets. Märker inte av många korn i avföringen. Och har en gladare häst.

Hej allihopa,

Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen.
Där berättade hon bland annat att hon fodrar sina hästar (dräktiga ston, unghästar osv) med hel havre, mineraler och hösilage. Saltsten med selen i.
Hon försöker undvika pelleterat foder och pulver så gott det går (tyvärr är mineralerna pelleterat), då hon anser att det är för mycket socker i dessa foder + blir klibbigt i hästarnas magar.
Hon berättade att hon hitintills aldrig märkt att att hästarna bajsar ut hel havre.

Jag tyckte detta lät rätt intressant då jag själv har dräktiga ston + unghästar hemma. Läst på lite om detta under dagen där många utländska sidor tipsar just om hel havre för yngre och dräktiga/digivande ston.

Någon som fodrar med likande? Vad är era tankar kring ovan?
För mycket socker i pellets? måste väl bero på vilken pellets? mina får lusernpellets utan tillsattser och ja själva växten innehåller ju 4%socker vilket är lägre än hö, lusernpelletsen som har tillsatt melass har 8%socker.

Har också alltid sett havre i avföringen när jag fodrat med hel havre. Dock aldrig hänt med krossad havre.

Obs på att det beräknade innehållet i krossad respektive hel havre skiljer sig så när man räknar på det behöver man hålla isär sorterna.

Tråkigt med så ovetenskapliga statements från en stor uppfödare på stor föreläsning.

SLU och hästsverige.se har bra vetenskaplig information om foder.

Det är inget fel med att ge hel havre om det kompletterar ens foderstat, men har man ett bra hö så har havre sällan någon roll i det.

Och sockerinnehållet i pellets beror på vad det innehåller. Det är typ 30 år sen man använde melass som bindemedel för pellets, tekniken har utvecklats en hel del.

Alla hästar jag vet som fodras med hel havre har jättemycket korn i bajset. Fåglarna har party så fort hästen bajsat. Men det är klart, när fåglarna gjort sitt så ser man ju inga havrekorn längre🤪
Klart det ibland kommer ut hela korn. Men det är försumliga mängder.

Jag brukade fodra med uppblött havre till de som tuggade dåligt eller smälte det dåligt.
Började med att ett av stona drack dåligt och var kolikbenägen. Så havren serverad som välling gav bättre mage.
Men normalläget var torr hel havre

Klart det ibland kommer ut hela korn. Men det är försumliga mängder.

Jag brukade fodra med uppblött havre till de som tuggade dåligt eller smälte det dåligt.
Började med att ett av stona drack dåligt och var kolikbenägen. Så havren serverad som välling gav bättre mage.
Men normalläget var torr hel havre
Ja alltså jag har inga problem med havre som foder, men tyckte påståendet om att det inte är några korn i bajset rätt så märkligt.

I min ungdom fodrades alla hästar med hel havre (både privata och ridskolans hästar). Sen köpte klubben in en krossmaskin (minns inte årtal) och då gick de flesta över till krossad havre.

Min åt hel havre nästan hela sitt liv. Gick över till krossad havre när han var i 20- årsåldern och tänderna började bli sämre.

Överlag fanns det inga ”specialfoder” när jag växte upp (på medeltiden ungefär 😇). Alla hästar åt hö och havre. Några åt korn och krafft. Många privathästar åt betfor. Mineraler fick alla (min petade ut alla mineraler. Under hela sitt 23-åriga liv åt han aldrig upp sina mineraler …)

Jag tycker hel havre är ett bra foder- Men som MiniLi är inne på- det blir så mycket fågelmat! Jag ger inte hel havre just pga fåglarna, mina får havrekross istället. Nu får de inga mängder direkt.

Jag föredrar foder som inte är stärkelserikt om jag har ett så bra foder att jag kan ge havre. Så betfor eller lusern hade jag valt istället. Nu var det länge sen jag hade en kvot över fem på grovfodret tyvärr.

Här har det fullkomligt expoderat med styngflugor senaste åren som sprutar ner hela hästarna. Har faktiskt allvarligt funderat på att till sommaren utöka hönsantalet och ge hästarna hel havre som bekämpning mot styngflugorna😁
Ja i vårt stall har vi iaf relativt lite flugor. Svalorna däremot är helt galet många. Skönt att ha mindre flugor, men ljudnivån från fåglarna är inte nådig + att det är sjukt äckligt eftersom de bajsar precis överallt i enorma mängder🫣

Här har det fullkomligt expoderat med styngflugor senaste åren som sprutar ner hela hästarna. Har faktiskt allvarligt funderat på att till sommaren utöka hönsantalet och ge hästarna hel havre som bekämpning mot styngflugorna😁
Det låter högst intressant! Vart hart du fått den idén ifrån? Funkar det? Här är det massor med stygnflugor..:meh:

Det låter högst intressant! Vart hart du fått den idén ifrån? Funkar det? Här är det massor med stygnflugor..:meh:
Från början tror jag idén har ursprung från att hört om att bekämpa mördarsniglar med ankor och fästingar med pärlhöns så varför inte höns mot styngflugor. Höns borde älska styngflugornas larver.

Ingen aning om det fungerar, har inte testat än och vet ingen som testat. Hoppas det kommer fungera då mitt andra alternativ är att ha hästarna inne från tidig morgon till någon gång på kvällen.

När jag har fodrat havre har det alltid varit med hel havre. Ja, det kan komma ut korn men antagligen inte så mycket att det påverkar något större.

Låter konstigt att pellets skulle bli klibbigt i magen, men förstår absolut tanken att fodra så rena fodermedel som möjligt. Q
När jag gödlar med hästgödsel i mina pallkragar så får jag också små söta havreplantor så jag gissar på att det är hyggligt oskadd havre i gödslet :D

(Har inget emot havre som foder, speciellt eftersom jag är extremt okunnig om foder.)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 040
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 109
Senast: elle12
·
Foder & Strö Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU...
Svar
19
· Visningar
1 600
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 959
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar