hel havre vs krossad havre

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare pellen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 184
P

pellen

Är det någon skillnad i näringsupptaget av hel och krossad havre? Vad är bäst att ge? Entydigt svar efterlyses. ;)

Sv: hel havre vs krossad havre

Om du söker på nätet så finns det en undersökning gjord av SLU på detta med hel och krossad havre till häst.
Slutsatsen i stort var att det var lika mycket spill oavsett om det var hel eller krossad havre som hästarna fick. Det syntes lättare i avföringen när det var hel men vid undersökning så fanns det lika mycket vid krossad.
Däremot så tuggade hästarna den hela havren bättre och fick på det viset ökas salivavsöndrig som gjorde att helhavre då kunde anses som bättre än krossad. Om hästen för övrigt var frisk och hade normal tandstatus.

Är det någon skillnad i näringsupptaget av hel och krossad havre? Vad är bäst att ge? Entydigt svar efterlyses. ;)

där jag stod förut med hästen så hade dom krossad havre.

Har för mig att det inte är riktigt lika mkt protein i krossad som i hel havre.
En krossad havre säck måste förbrukas inom 3 veckor,

Närings innehållet är normalt lika i hel som krossad havre. Men efter som man tar hål på skalet till den krossade havren så den kortare hållbarhet än hel. Den hela hvaren kan lagras väldigt länge utan den blir dålig. Hur länge den krossade håller beror lite på hur den förvaras och temperaturen.

Jag kör med krossad havre enbart pga av att jag har en äldre häst i stallet som har svårt att tugga helhavre, o inte har möjlighet att ha krossat till bara en häst, så alla 6 får det. Köper havren av en bonde, ringer bara en stund innan jag kommer o hämtar så krossar han upp den mängd jag vill ha.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 082
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka