Hel havre - sväller?

frittan

Trådstartare
Är det sant att hel havre sväller i magen på hästar? Måste man alltså blötlägga hel havre?

Sv: Hel havre - sväller?

Hur ska det kunna svälla då hästen tuggat sönder det ? Det är ju inte helt när det landar i magen.

jag vet inte, va en tjej i ett annat stall som sa det, jag tyckte också det lät konstigt ;)

då behöver jag inte blöta min hela havre då =) skönt!

fast det stämmer ju inte, kommer ofta hela korn ut i bajset..

nu är det många år sen jag gav havre, men jag blötte den aldrig och har heller aldrig hört talas om att man bör göra det. däremot att det är lurare att ge krossad istället för hel eftersom hästen kan nyttja den bättre.

Det slinker alltid ut ett eller annat helt korn...men för den skull är det ju knappas mängder det handlar om. Tycker man att allt verkar bara åka ut, så får man räkna hur mycket korn per kg bajs det är...eller kolla upp hästens tänder.

Så länge hästen inte har tandfel eller annat så tar den upp näringen lika bra i hel som krossad.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: screen
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?