Hel havre lr havrekross??

M

Marri

vilken är bäst?
har hört att när hästen äter hel havre så stannar nästan inget kvar i kroppen utan den skiter ut det mesta. Havrekross därimot stannar det mesta kvar i kroppen. Har jag rätt lr? :confused:

Sv: Hel havre lr havrekross??

Man brukar rekommendera hel havre till alla hästar som kan tugga den, men vissa äldre hästar där tänderna börjar bli ett problem kan behöva krossad havre. Finns det MYCKET havrekärnor i avföringen så bör man nog kolla tänder och hästen, men kolla först hur mycket det egentligen är (det är bra nog många korn i ett kilo havre) ...

Att tänka på är att krossad havre har en mera begränsad livslängd än hel havre. Sök i forumet så hittar du flertalet trådar om detta.

I helhavren finns det fettsyror som ofta kan ge heta hästar.
I havrekrossen är dessa lite mer sönderslagna, och kan därför upplevas som bättre.
Men detta är individuellt också.
Annars vet jag inte så mycket mer än dom andra.

Sanna

det ärlite olika , det brukar ju vara bra med ksoss för häatar med dåliga tänder . men jag har en ungpunny med mycket bra tänder och jag gav honom hel havre men han bajade ut det mesta ändå , så det är lite olika ..

Tänk på hur många havrekärnor 1kg innehåller.... jag tror att det var typ 30.000 st.
Visst kan det komma ut lite kärnor men ofta är det bara skal som kommer ut(hästar med normala tänder).
Jag har lärt mig att om hästen bajsar ut över 250 kärnor/kg bajs så bör man byta till krossad havre...
Och då ska man kolla att det verkligen är hela kärnor och inte bara skal.
Det är iaf vad jag har lärt mig...

Jag har aldrig brytt mej om havren är hel eller krossad. Tills jag fick en häst som föll ur rejält när jag gav hel i stället för kross som han var van vid. Frisk ung häst med fina tänder.

Antingen var tänderna inte så bra eller också slaffsade din häst i sig havren utan att tugga ordentligt.
PL

mirjada skrev:
Tänk på hur många havrekärnor 1kg innehåller.... jag tror att det var typ 30.000 st.
Visst kan det komma ut lite kärnor men ofta är det bara skal som kommer ut(hästar med normala tänder).
Jag har lärt mig att om hästen bajsar ut över 250 kärnor/kg bajs så bör man byta till krossad havre...
Och då ska man kolla att det verkligen är hela kärnor och inte bara skal.
Det är iaf vad jag har lärt mig...
Japp det stämmer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka