hel havre, eller krossad havre ?

A

annorlunda

japp, det är frågan.
Tänkte börja ge min häst mer energi eftersom träningen intensifierats lite på sistone ;)

MEN jag undrar, om man nu ger en häst 0.5l krossad havre, hur mycke HEL havre ska man ge då?
visst skulle ja kunna köpa färdigkrossad havre, men har fått ett fint pris på hel havre och har tyvärr ingen möjlighet att krossa den själv =/

Tacksam för svar :D
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

ett tps är att du väger den.. men sen är det inte säkert att det blir samma, då krossad havre förlorar näring ganska snabbt
så prova sig fram är egentligen bäst =)
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

ett tps är att du väger den.. men sen är det inte säkert att det blir samma, då krossad havre förlorar näring ganska snabbt
så prova sig fram är egentligen bäst =)



hmm jo..men de ja undrar är väl hur mycket hel havre ja ska ge han för att det ska ge samma resultat som med en halv liter krossad `?
om du nu förstår hur ja menar.

Hade själv tänkt börja med att bara ge han kanske 1-2 dl om dagen, då jag vill
vänja in han långsamt:S kanske är lite väl försiktig me sånt, men hellre de än för fort :D
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

tycker det låter som en bra ide =) eftersom du itne vet näringsskillnaden kan han bli knasig om han är lite känslig :P
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Havren är ju densamma egentligen - fast den krossade tappar en hel med tiden. Jämför en banan med eller utan skal...;)

Alltså är det vikten du ska gå på. Har du ingen möjlighet att ta med enhushållsväg och väga de mått du använder?

För egen del har jag alltid föredragit hel havre. Bara använt krossad till föl och unga. Och då använt nykrossad, högst en eller ett par dagar gammalt. Man krossar oftast för att öka tillgängligheten för hästar med omogen tarm (föl) eller dåliga tänder (gamla).

Ett beprövat gammalt knep är "fattigmanskrossen" - dvs att blöta havren! Lägg den i kallt vatten ett par timmar eller i hett vatten en stund. (vattenkokare i stallet är superbt :D)

Det ökar smältbarheten, och vatten är dessutom väldigt bra för magen. Hästen är ju sedan årmiljoner skapt för att äta färskt foder - inte torkat. Att då blöta fodret gör det mer smältbart och gör magen en tjänst.

Jag har diskuterat detta ingående med SLUs foderexperter eftersom jag hade ett sto som drack dåligt och vi gav henne maten som soppa. De forskare jag talat med kunde inte se några nackdelar alls med mycket vatten i maten, bara fördelar.

Så baserat på min erfarenhet skulel jag absolut råda dig till att ge hel havre - som är näringmässigt bättre. Men OM du vill höja smältbarheten - blöt havren.
 
Senast ändrad:
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Havren är ju densamma egentligen - fast den krossade tappar en hel med tiden. Jämför en banan med eller utan skal...;)

Alltså är det vikten du ska gå på. Har du ingen möjlighet att ta med enhushållsväg och väga de mått du använder?

För egen del har jag alltid föredragit hel havre. Bara använt krossad till föl och unga. Och då använt nykrossad, högst en eller ett par dagar gammalt. Man krossar oftast för att öka tillgängligheten för hästar med omogen tarm (föl) eller dåliga tänder (gamla).

Ett beprövat gammalt knep är "fattigmanskrossen" - dvs att blöta havren! Lägg den i kallt vatten ett par timmar eller i hett vatten en stund. (vattenkokare i stallet är superbt :D)

Det ökar smältbarheten, och vatten är dessutom väldigt bra för magen. Hästen är ju sedan årmiljoner skapt för att äta färskt foder - inte torkat. Att då blöta fodret gör det mer smältbart och gör magen en tjänst.

Jag har diskuterat detta ingående med SLUs foderexperter eftersom jag hade ett sto som drack dåligt och vi gav henne maten som soppa. De forskare jag talat med kunde inte se några nackdelar alls med mycket vatten i maten, bara fördelar.

Så baserat på min erfarenhet skulel jag absolut råda dig till att ge hel havre - som är näringmässigt bättre. Men OM du vill höja smältbarheten - blöt havren.

jaha, hade ja ingen aning om ;)
låter ju jätte bra :)
då slipper ja leta land o rike runt efter krossad oxå, som ändå inte ger nåt efter ett par dagar då om ja förstått rätt ?:)

ditt tips ska ja absolut ta i praktiken :)
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Havren är ju densamma egentligen - fast den krossade tappar en hel med tiden. Jämför en banan med eller utan skal...;)

Alltså är det vikten du ska gå på. Har du ingen möjlighet att ta med enhushållsväg och väga de mått du använder?

För egen del har jag alltid föredragit hel havre. Bara använt krossad till föl och unga. Och då använt nykrossad, högst en eller ett par dagar gammalt. Man krossar oftast för att öka tillgängligheten för hästar med omogen tarm (föl) eller dåliga tänder (gamla).

Ett beprövat gammalt knep är "fattigmanskrossen" - dvs att blöta havren! Lägg den i kallt vatten ett par timmar eller i hett vatten en stund. (vattenkokare i stallet är superbt :D)

Det ökar smältbarheten, och vatten är dessutom väldigt bra för magen. Hästen är ju sedan årmiljoner skapt för att äta färskt foder - inte torkat. Att då blöta fodret gör det mer smältbart och gör magen en tjänst.

Jag har diskuterat detta ingående med SLUs foderexperter eftersom jag hade ett sto som drack dåligt och vi gav henne maten som soppa. De forskare jag talat med kunde inte se några nackdelar alls med mycket vatten i maten, bara fördelar.

Så baserat på min erfarenhet skulel jag absolut råda dig till att ge hel havre - som är näringmässigt bättre. Men OM du vill höja smältbarheten - blöt havren.

hmm kom o tänka på en sak.
då jag ger min häst betfor oxå morgon o kväll, kan ja alltså lägga i havren med den i väntan på att den ska svälla ?:) dvs, 2 flugor i en smäll :) ;)
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

o,5 liter havrekross väger nästan inget o är nästan försumbart.

Du måste räkna i vikt.
Krossad havre tas upp 20% bättre, även om hästen tuggar rätt bra.

Det blir oxå som sagt en större mängd o kan vara bra om man nu inte vill ge så mkt.
Jag ber bonden mala havren till havregryn o får då ut max av näringsinnehållet. Det kan dock inte förvaras så länge. Tittar man på Granng....s havre, kan den vara tillverkad många månader innan.:mad:

Havrekross kan oxå med fördel blandas bättre med annat foder.

Tycker att hel havre ska ges för sig- för att de ska tugga noga.
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Hur mycket krossad havre väger beror på hur väl krossad den är bla. Du måste väga för att veta rätt mängd. Det väger ju i alla fall mindre än hel havre, ganska mycket mindre. Beroende på hur väl krossad den är kan du behöva ge kanske 3 ggr så mycket krossad, om du räknar i liter.
Rent generellt så brukar 1 kg hel havre vara cirka 1½ liter, men väl krossad brukar vara minst det dubbla i liter och som sagt kanske mer.

å andra sidan tas det upp bättre men man kan ändå inte ge samma litermängd som hel.
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Krossad havre tas upp 20% bättre, även om hästen tuggar rätt bra.
Fel en normal häst kan tillgodogöra sig både hel och krossad havre lika bra. Det är bara hästar med nedsatt tuggfunktion som inte kan det.
Sedan är krossad havre egentligen inget bra foder alls till hästar p g a den dammar. Det är foder som bäst passar högproducerande kor. Till hästar bör man istället välja knäckt havre om man inte vill ge hel.

Det kan till glupska hästar vara en fördel att blanda ut hel havre med något annat som betfor eller lusern hack för att minska risken för foderstrupsförstoppning.

Finns forskning från bla SLu på detta med hästar och havre går att hitta på nätet om man vill lära sig mer om det.
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Knäckt havre? Vad är det?:confused:
Funderar på att ge min gamling (28 år) krossad havre i stället för hel havre. Har slitna tänder.
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

o,5 liter havrekross väger nästan inget o är nästan försumbart.

Du måste räkna i vikt.
Krossad havre tas upp 20% bättre, även om hästen tuggar rätt bra.

Det blir oxå som sagt en större mängd o kan vara bra om man nu inte vill ge så mkt.
Jag ber bonden mala havren till havregryn o får då ut max av näringsinnehållet. Det kan dock inte förvaras så länge. Tittar man på Granng....s havre, kan den vara tillverkad många månader innan.:mad:

Havrekross kan oxå med fördel blandas bättre med annat foder.

Tycker att hel havre ska ges för sig- för att de ska tugga noga.

aa de e ju så jag tänker lite oxå, eftersom ja bara har en häst som ska få havre, så känns de som att köpa en hel säck krossad havre till den, så blir de som att kasta pengarna i sjön..
eftersom de lär ju förlora näringen innan ja hinner ge han allt..
så tänker köra på de tipset med vattnet där, kan ju blanda de me betfor, vilket känns bra för mig :)

Men hur mycke borde ja då ge han (i vikt alltså) i början alltså, ?=)
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

När man blötlägger det eller blanda med t. ex betfor kommer mkt att komma ut otuggat. Halkar ner.:crazy:

Dessutom stimuleras saliven av att ge torr havre- de måste tugga mer.

Folk idag verkar att vara livrädda för att ge havre:grin:, så börja med en halvliter - kan väl väga ett par hg.
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Det där går helt mot alla undersökningar som gjort. Det är ju många studenter som fått slamma upp hästbajs och räkna skal respektive kärna i hästbajs, och det är en försvinnande liten del (2 % ´läste jag någonstans) som kommer ut hel genom hästen.

Det man ser är skalet, som ser ut som en hel kärna. Tror en snabb sökning på Hippocampus kan få fram någon av studierna i alla fall.

Hästen är ju skapad för att äta mat med 20 % ts (gräs) och jag håller nog med Tanten att jag hellre ger blöt mat än torr.
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Knäckt havre? Vad är det?:confused:

Krossad är när kärnorna är i stort sett platta och då är det lite mer dammigt också. Som tex Grann**de* säljer.
Knäckt gissar jag att Masse menar när man endast har typ hackat kärnorna, de är mer som delade i bitar s a s. Det är vad jag skulle säga är skillnaden masse får väl rätta om det är något annat som är knäckt. Här har vi f ö det senare, inte krossad, lättkrossad kanske, eller hur man ska säga.
Har man egen kross i stallet kan man ställa in den olika.
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Du kan mkt väl ha rätt.
Jag får nog medge att jag inte har detaljstuderat kornen:cool:

Jag har förr gett stöpt mald havre. Nästan som mjöl.
Fungerade mkt bättre än stöpt krossat korn.
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Knäckt havre? Vad är det?:confused:
Funderar på att ge min gamling (28 år) krossad havre i stället för hel havre. Har slitna tänder.

Knäckt havre är havre som "bara" trycks till så mycket att skalet går sönder. Vilket innebär att den inte blir mjölig och dammig som krossad, men ändå trasig i skalet.
Tyvärr finns det många som inte kan skilja på knäck och kross. Men enklast så kan nog säga att knäckt havre där kan man se kornen med skalet och nästan inget damm/mjöl men krossad ser mer ut havregryn och nästan platt med mycket mjöl/damm.

En gammal häst med slitna tänder hör just till den typen av häst som hör till undantagen och kan tillgodogöra sig havren bättre om den knäckt än hel.
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Jag har förr gett stöpt mald havre. Nästan som mjöl.
Fungerade mkt bättre än stöpt krossat korn.
Fast det är ju som att jämföra äpplen med päron, två skilda foder även om de kommer från sädesslag bägge två?
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Men enklast så kan nog säga att knäckt havre där kan man se kornen med skalet och nästan inget damm/mjöl men krossad ser mer ut havregryn och nästan platt med mycket mjöl/damm.
Fast det varierar väldigt hur dammigt det är även mellan olika leverantörer av krossad havre. Jag köper ibland krosshavre, varierande från två olika leverantörer (foderföretag) och den ena sorten är konsekvent VÄLDIGT mycket dammigare och tristare än den andra... Trots att havren i sig är lika hårt krossad hos bägge.

Skälet till att jag väljer krosshavre är att jag då slipper havreåkern på gödselstacken. :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 480
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp