hel havre, eller krossad havre ?

Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Jamen det kan väl vara snyggt med lite grönt på gödselstacken....;)
Två saker som gör skillnad när man kör havre i krossen är dels hur torr den är (vattenhalten) och dels hur högt fettinnehåll det är i kärna. Blötare och eller fetare kärna = mindre damm än en riktigt torr.
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

aa de e ju så jag tänker lite oxå, eftersom ja bara har en häst som ska få havre, så känns de som att köpa en hel säck krossad havre till den, så blir de som att kasta pengarna i sjön..
eftersom de lär ju förlora näringen innan ja hinner ge han allt..
så tänker köra på de tipset med vattnet där, kan ju blanda de me betfor, vilket känns bra för mig :)

Men hur mycke borde ja då ge han (i vikt alltså) i början alltså, ?=)

Havre förlorar ingen näring bara för den är krossad. 1 liter hel havre som jag vägt upp väger 0,6 kg. Kan ju som sagt variera. Köp dig en våg, det är en bra investering.
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Ok. Då kanske man ska prova det på min gamling? 28 år nu. Var finns det att få tag på?:confused:
Hel havre ingår i hyran.
En kompis tipsade om att man kunde köra havren i mixern några varv, både till lite krossat och till "mjöl".:confused:
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Om man inte ska ha så mycket kan det säkert gå med en mixer, så det beror ju på hur mycket du använder. Annars är det bäst om man kan få tag i det när det ny gjort. Så om det inte finns en egen kross där du har din häst kan det vara bättre att stöpa den, lägga i blöt i kokhett vatten och ge när den svalnat.
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Han får nu runt 2 liter hel havre. Per dag. Ska se hur analysen blir...
Kräsen häst som inte äter vad som helst.:(
Vattenkokare till varmvatten till havren? Funkar det?
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Ok. Får prova med det i morgon. Annars får det bli mixern.
Kross finns troligen ej, fast de är spannmålsbönder...:laugh:
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

jag ger hel havre min räknar jag på 300g per liter- har vägt med hushålls våg
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

DÅ har du ganska "dålig" havre, dvs havre med stor andel skal.
När jag har vägt normalhavre tidigare så har det varit ca 550 g/liter.
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Möjligtvis lite OT.

Min häst går nu på krosshavre, men den är dammig och krossas inte varje dag. Därför funderar jag på om det skulle vara mer hygeniskt att använda hel havre? Och om man nu skulle byta till hel, måste man göra det försiktigt, som vid ett större foderbyte från typ havre till korn, eller kan man göra det direkt?
 
Sv: hel havre, eller krossad havre ?

Han gillar "kokt" havre.:d
Har även provat att köra havren några varv i mixen så att den blir knäckt - gott tycker han.
Märker även skillnad i lätt-tuggade beroende på var havren kommer ifrån. Köpehavre - lätt-tuggad. Bondehavren (stallets;)) svårtuggad.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 480
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp