hejsan! nu behöver ja goda råd och "tips" ang pappan..

S

strösslet

hejsan!
för att göra en historia kort så. min son blev till med pappan när vi inte var tillsammans, vi bestämde oss för att försöka, och så blev de, vi flytta ihop och min son kom till världen den 11 april. so far so good. när min son blev 3 månader så fick pappan för sig att han ville ha ett faderskaps test...
JAHA:confused::eek: som en tjäfftsmäll i plytet... men visst de får han väl.. ja kan inte hindra de... jag mådde fruktansvärt dåligt under den här tiden.. i dag den 14sep fick vi resultatet.. han är pappa vare se han vill eller inte...

men ja mår fortfarande blä.. och ja har tänkt ett tag att jag ska lämna honom.. men nu till min sak.

kan jag neka honom delad vårdnad?
han insisterar på att våran son som är 5månader nu ska bo varannan vecka... men det vill inte jag.. de mår inte han bra av.
hur sägs de? va finns de för bestämmelser?
jag vet att han har rätt till att kräva delad vårdnad..
men finns de nå på papper att det är vetenskapligt bevisat att de är inte bra att pendla boende så liten?

alltså ja har 100000 frågor .. men finner inga ord.

hur funkar de när mor och far är oense om sitt barn? vad händer? vad kan man göra?
någon som varit med om nå liknande???

Sv: hejsan! nu behöver ja goda råd och "tips" ang pappan..

Varför mår inte sonen bra av att vara hos sin pappa varannan vecka?

Delad vårdnad är inte det samma som delat boende.

Om inga papper är påskrivna än kan du vägra att göra det, men vill pappan ha gemensam vårdnad ändå ska det mycket till för att han inte ska få det.
Hur ni sen ska göra med boendet kan ni få hjälp av famlijerätten med att reda ut.

Varför mår inte sonen bra av att vara hos sin pappa varannan vecka?

Jag tror nog TS menar att sonen inte mår bra av att bo på två ställen i så ung ålder. Inte att han mår dåligt av att bo hos pappan. :)

Okej, och varför gör han inte det?

Så små barn mår oftast bäst av en fast punkt i livet. Ett boende ger stabilitet. Dock finns det ju familjer som löser det så att barnen bor på samma ställe och föräldrarna bor med dem varannan vecka. Barnen har fast boende men bor med vardera förälder varannan vecka.

Ta hjälp av familjerätten. Pappan har samma rätt till barnet som du och jag tycker inte att du ska sätta dig emot gemensam/delad vårdnad (jag har inte koll på vad skillnaden är) och kräva enskild vårdnad såvida han inte är klart olämplig som förälder.

Jag kan förstå din oro angående växelvis boende för barnet. Jag skulle inte vara så pigg på det heller med ett så litet barn men ni kanske ska fundera över lösningen att låta barnet bo fast och att ni föräldrar växlar boende istället? Det är säkert inte ett alternativ som funkar för alla, men för vissa funkar det bra.

När du tar hjälp av familjerätten, var tydlig med att du inte vill neka pappan att vara med barnet utan att du är orolig över just boendefrågan och hur det kan påverka tryggheten hos barnet.

Det vet jag inte men jag kan svara för hur min 6-månaders reagerar på miljöbyte. Hon blir väldigt ur gängorna och har svårt att varva ner och äter dåligt och sover dåligt. Det tar ett par dagar för henne att "landa" igen. Det är likadant när vi kommer hem från att ha varit borta så det är inte platsen i sig utan själva miljöbytet. Detta trots att hon haft båda sina föräldrar med sig hela tiden.

Har för mig att rekommendationen ligger på 3 år för att bo varannan vecka hos föräldrarna.

Är det inte för att det går för lång tid mellan bytena som man inte rekomenderar veckovis boende till så små?

Om man har 2+2+3 eller något liknande så är det en bättre lösning för barnet?

Senast ändrad:

Har för mig att rekommendationen ligger på 3 år för att bo varannan vecka hos föräldrarna.

+ _Viva_ + Sol

Okej, hade jag ingen aning om.

KL

Mitt tips till TS är dock att försöka se bort från att pappan till barnet har sårat henne och tänka på vad som är bäst för barnet. Finns ingen anledning att försöka ta ifrån pappan vårdnaden så länge inte barnet skadas.

Blev mest fundersam eftersom TS mer verkar vilja strypa kontakten med pappan eftersom han sårat henne.

Är det inte för att det går för lång tid mellan bytena som man inte rekomenderar veckovis boende till så små?

Om man har 2+2+3 eller något liknande så är det en bättre lösning för barnet?

Vet inte, men jag skulle inte vilja utsätta min son för det heller men det är ju baserat på att jag vet hur min son reagerar på miljöombyten. Han tacklar dem iofs rätt OK, men jag skulle inte vilja utsätta honom för den sömnbrist och tillfälliga oro det trots allt innebär på regelbunden basis.

Du har ensam vårdnad om ni inte skrivit under papper om annat när faderskapsbekräftelsen skrevs under.

Så där små barn ska absolut inte bo varannan vecka!
Om det är lika tryggt med båda sina föräldrar kan det bo tre dagar i rad hos respektive, men är det inte det ska det ha korta och täta umgängen med den förälder det inte bor med.
Det handlar inte bara om miljöombyte utan också det lilla barnets oförmåga att behålla bilden av sin primära vårdnadshavare.

Här kan man läsa om vad barnombudsmannen tycker http://www.bo.se/files/publikationer, pdf/barnets_basta2005.pdf

Detta kommer jag säkert att få skit för
...men mitt råd är att du INTE skriver under något papper om gemensam vårdnad om du inte är helt säker på att pappan är 1. engagerad i barnet och en blivande bra förälder och 2. kan samarbeta med dig för barnets bästa.

Det är rätt lätt att senare ändra enskild vårdnad till gemensam, men åt andra hållet är det snudd på omöjligt.

Att pappan ens föreslår växelvis boende för ett så litet barn tycker jag tyder på att han inte har nån vidare koll på barnets bästa utan ser mer till sina önskningar...

Okej, hade jag ingen aning om.

Varför ge råd om något du inte har en aning om?

Mitt tips till TS är dock att försöka se bort från att pappan till barnet har sårat henne och tänka på vad som är bäst för barnet. Finns ingen anledning att försöka ta ifrån pappan vårdnaden så länge inte barnet skadas.

Du måste skilja på vårdnad och umgänge, det är två helt olika saker. Pappan kan mycket väl ha umgänge med barnet även om mamman har enskild vårdnad.

Senast ändrad:

Detta kommer jag säkert att få skit för
...men mitt råd är att du INTE skriver under något papper om gemensam vårdnad om du inte är helt säker på att pappan är 1. engagerad i barnet och en blivande bra förälder och 2. kan samarbeta med dig för barnets bästa.

Det är rätt lätt att senare ändra enskild vårdnad till gemensam, men åt andra hållet är det snudd på omöjligt.

Att pappan ens föreslår växelvis boende för ett så litet barn tycker jag tyder på att han inte har nån vidare koll på barnets bästa utan ser mer till sina önskningar...

Och jag ser att TS ser till sina önskningar i sitt första inlägg.

Vad ni än beslutar er för så glöm aldrig barnets rätt till sina båda föräldrar.

Ni båda måste nu se långt förbi era egna behov när det gäller er son och helt fokusera på ert barn.

Om du inte skriver på papprena (om du inte redan gjort det) så betyder det inte att du har ensamrätt på er son.

Pappan har tex rätt till umgänge om inte tex Tingsrätten dömer bort det från pappan.
Du kan inte ta bort det från er son dvs hans rätt att regelbundet träffa sin pappa.

Det är lätt att tro att genom att ha ensam vårdnad så betyder det per automatik att pappan är borta ur barnets liv.

Du måste dela upp detta nu i två delar.
Del 1 handlar om dig och din sambos liv.
Del 2 handlar enbart om barnets behov och rätt.

Endel säger att man skall konakta familjerätten för att få hjälp, andra säger att det var det absolut största misstaget de har begått.

Men jag skulle nog vilja påstå att det ändå kan vara en början om ni får en BRA familjerättsekreterare.

Försök i det allra längsta att hålla domstolar borta.

Lycka till :)

Men kan det inte bara vara så att han faktiskt inte vet, han tänker att det är vanligt standardförfarande vid en separation och han är kanske orolig över att inte få umgås/träffa sitt barn.

Varför måste man tolka det som att han tänker egoistiskt?

Det är ju rätt många mammor här som frågat detsamma ang varannanveckas boende, ska dom nekas för att dom också är egoistiska eller är det skillnad på när en mamma och pappa uttrycker sig så?

Men kan det inte bara vara så att han faktiskt inte vet, han tänker att det är vanligt standardförfarande vid en separation och han är kanske orolig över att inte få umgås/träffa sitt barn.

Det stod att han "insisterar" på varannan vecka, inte att han undrar hur det funkar. Alla fakta/rön kring vårdnad, umgänge och barns behov finns ju att läsa även för honom om han är tillräckligt intresserad att leta upp det...och han har haft 9 månader på sig, eller hur?
Hur det verkligen ligger till i just detta fallet kan varken du eller jag veta, men jag råder ts att vara lite försiktig med att skriva på gv tills hon vet hur det funkar med den här pappan, just för att det är så väldigt svårt att ändra sen.

Vi har väl inget skäl att tro att pappan skulle vara mindre lämplig som förälder än mamman?

Jag skulle tro att hans önskan om växelvis boende beror på att han vill vara med sitt barn (och det är en bra sak) och antagligen är det så att han inte vet att så små barn inte mår bäst av växelvis boende. Alla vet inte allt från början.

Därför bör man ta hjälp av de som kan.

Så alla mammor/pappor som frågar alt har fel info alt är ointresserade av sitt/sina barn?

Man har ju haft 9 månader på sig och om man är intresserad så finns ju information att tillgå, faktiskt ett konstigt resonemang tycker jag :/

Varken du eller jag vet något om situationen det är helt riktigt, men på dina inlägg låter det som att mamman har större rätt till sin son och det var det jag reagerade på.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 436
Senast: Mirre
·
S
Gravid - 1år hejsan de va länge sedan ja skrev om mig och min Elias, så ja tänkte skriva lite om hur de går för oss. som ni kanske minns hade jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 304
Senast: strösslet
·
S
Gravid - 1år hejsan! ni som vet lite om mig har haft det kämpigt med fadern till mitt barn som jag levt med och trott på men nu har det raserat...
Svar
14
· Visningar
1 764
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben