hejsan för er som kanske undrar..

S

strösslet

hejsan de va länge sedan ja skrev om mig och min Elias, så ja tänkte skriva lite om hur de går för oss. som ni kanske minns hade jag problem med pappan och flyttade ifrån honom en vecka före jul ungefär. så flyttade jag hem till mina föräldrar ett par månader, den 19januari opererade jag mig, gjorde en gastric by pass (övervikts operation) som var lyckad. pappan bodde hemma hos mina föräldrar för jag på inråd av mig psykolog inte skulle låta elias bo hos sin pappa under tiden ja var sjukskriven då jag är hans grund trygghet eller vad det heter.
2veckor bodde han där, vilket var väldigt påfrestande för oss alla men vi bet ihop. i feb kör pappan på fyllen med 1.36p i blodet, åkte dit på de... (han säger fortfarande att han inte fått en dom eller liknande)
FRÅGA tar det värkligen så lång tid??? att komma upp till domstol?????

jaja.. sen flyttade jag och elias in till stan... vi går regelbundet på habilitering och träffar läkare till höger och vänster, han har nu fått en natt skena till sitt högra ben som inte är speciellt populär.
efter 2 månader flytta vi till en annan lägenhet, mycket större. här trivs vi kanon.

Elias utvecklas sakta men säkert, nu ställer han sig upp själv mot bord och dyligt, :) hoppas han snart kommer att gå.. håll tummen!

pappan är här måndag onsdag torsdag och har elias 5timmar varannan söndag..

jag tycker det är mycket då jag och pappan inte går ihop nå alls...

jag har fortfarande ensam vårdnad, och så kommer det förbli tills pappan mår bra då han sagt ett antal ggr att han inte gör det. och han kan inte läsa av våran son för 5 öre. ahh det är svårt att förklara... men det är inte bra bara...

ja ... jag vet inte vad jag ville med denna tråd.. kände bara för att uppdatera lite... och få skriva av mig lite...

EN liten fråga bara... är det någon som har ett barn med en motorisk cp skada ?
Elias har på höger sida arm och ben som inte riktigt är med ... skulle behöva någon att bolla med och så..... eller någon som har tips på nån sida där jag kan få kontakt med liknande ?

kram kram

Sv: hejsan för er som kanske undrar..

Det kan tyvärr ta ännu längre tid än så att komma till rättegång. Det är fullkomligt uruselt, men det är så det ser ut just nu.

Vad du och pappan tycker om varandra är egentligen skitsamma - för barnets skull så se till att ni samarbetar och att de får så bra kontakt som möjligt. Du har ju honom alla andra dagar och ju oftare pappan kan ha honom destå bättre, små barn har väldigt kort minne och behöver regelbundenhet i kontakten.

jo jag vet, men även som famijlerättaren sa att mår inte jag bra så mår inte elias bra.. men efter allt pappan gjort så är det jobbigt att ha honom här på vardagarna... på tider som inte alls passar våran son bara för att de ska passa pappan...
vi fösöker båda lägga "oss" åt sidan när elias är med.. ähh det är svårt att förklara...

men appropå rättegången, ja menar bror min blev kallad till rätten 2 veckor efter han nekat att han kört utan bälte och polisen hade inga bevis igentligen, och en sån sak är ju en bagatell igenfört med grov rattfylla

Jag har inte läst tidigare trådar så är inte insatt i din situation, men det låter som ni haft det tufft med ditt och pappans förhållande, din op, sonens ben osv. Ditt inlägg andas ändå framgång, ni har kommit en bit på vägen!?
vi fösöker båda lägga "oss" åt sidan när elias är med
Det är rätt. Svårt gissar jag, men för sonens skull bra.
Kommer du fortsatt ha ensam vårdnad om du får välja. Alltså vad säger din magkänsla om hur pappan klarar av sonen. Du nämde att han inte kan läsa av sonen.

Håller iaf tummarna för att ni ska få en bra framtid.

hejsan! okej, ja vi har mycket morrande mellan oss som vi försöker sätta åt sidan. ja det är väldigt svårt och psykiskt påfrestande.

jag kommer att ha fortsatt ensam vårdnad om jag får välja! elias har speciella behov och behöver någon som kan läsa honom och hjälpa honom. pappan har lagt all "vård" i mina händer och ids knappt fråga hur det går...
pappan är åxå väldigt girig när det gäller pengar, han tjänar över 20 000 och jag knappt 10 000 och betalar ett underhåll på minimum. han bidrar inte till något utöver.. och han "Åker" gratis på mig när det gäller kläder, barnvagn m.m m.m villket stör mig fruktansvärt..
och elias behöver extra saker som kostar mer, nu är mycket gratis, men extra stabila skor extra de och extra de.... ptja.. inte mycket pengar över, och from nästa månad så kommer vi leva på socialbidrag...

han ska bara ha allt han har rätt till! han tänker inte på vad elias har rätt till eller elias behov...

så svårt att förklara.... så mycket ilska... och förtvivlan...

och ja vi hackar oss sakta men säkert framåt minsta lilla framsteg och man jublar, prognosen såg ut som så att dr inte viste om elias kommer kunna gå eller använda höger sida alls, men varje dag som går bevisar elias mottsattsen, förutom att de går lite saktare att utvecklas men det gör mig inte bara att det händer något

Ja det låter som om pappan är en riktig bromskloss.
Varför skaffade du barn med honom?

ja du de har jag frågat mig många ggr varför i hela fridens namn gjorde jag det..... men han var inte sån fram till att elias var 3månader... då började han balla ur och fick för sig att han inte var pappa till barnet och krävde faderskaps test m.m ... om hur kändes det för mig... inte kul....

Elias blir 15 månader den 11 april :) storan pojk :)

och elias behöver extra saker som kostar mer, nu är mycket gratis, men extra stabila skor extra de och extra de.... ptja.. inte mycket pengar över, och from nästa månad så kommer vi leva på socialbidrag...

Om man har barn med funktionshinder eller särskilda behov kan man få bidrag. Vet inte vad det kallas, vårdbidrag kanske? Man måste ansöka om det, och i ansökan ska allt stå med som kostar extra. Nån annan vet säkert mer, men kolla upp det!

säger fortfarande att han inte fått en dom eller liknande)
FRÅGA tar det värkligen så lång tid??? att komma upp till domstol?????

Ja, det kan ta väldigt lång tid tyvärr - om inte personen är häktad eller under 21 år för då går det fort. Men är det ett brott där man är på fi fot så kan det först ta väldigt lång tid för åklagaren att utreda det hela och sen när åkl. lämnar inte det till tingsrätten så kan det ta upp till ett år innan det döms av. På min tingsrätt har vi inga tider kvar i år - vi har mål fullt utsatt ända fram till jul vilket betyder att mål som kommer in nu inte kommer att avgöras förrän tidigast nästa vår.

Har jobbat som personlig assistent åt ett cp-skadat barn. Det fanns/finns mängder av olika diskussioner för anhöriga på diverse forum. Vet även att det fortfarande finns en mailing lista som går till och mellan föräldrarna. Kommer dock inte ihåg var eller hur man hittar den.

Pm:ar en adress till en sida där det borde finnas några som vet något om den. Iaf finns det många där i samma sits som dig.

hejsan! okej ska kolla mitt medelande, jag vet att jag inte är ensam om ett barn med cp skada, men jag känner mig ensam.. därför söker jag med ljus och lykta någon som är i samma sits eller liknande... i dag ska elias till mormor och jag ska få en kväll med bio och massa tjejsnack :) ska bli skönt att få bara vara lite :) kram på er

Att känna sig ensam är det väldigt många som gör trots att man vet att det finns många andra, så du är inte ensam om det heller. :)

Ska försöka luska lite efter den där listan...

ja vårdnadsbidrag har ja skickat in med läkarintyg och dyligt, men som de sa på habiliteringen just nu är inte elias så pass stor så han har andra behov än andra och så... så ja kan inte få så mycket i vårdnadsbidrag, men efter sommaren när de börjas med träningsprogram och liknande så kanske de blir lite bättre

tack Gipsy!!! :)

Stor kram med uppmuntran från mig! Det ställs stora krav på föräldrar till funktionshindrade och i synnerhet för den som är ensamstående. Vad duktig du är som tar ett så stort ansvar för ditt barn! :love: :bow:

Det finns hjälp att få via kommunen. Man kan få ett ombud som hjälper en med ansökningar till fk. Tyvärr måste man också överdriva och mycket konkret beskriva barnets behov för att de skall ta en på allvar.

Det är tufft att göra det när man tycker att ens barn är det mest fantastiska som finns och som är så duktig på så många saker.

Att skriva om alla svårigheter är smärtsamt och man vill kanske inte ens kännas vid allt. Den person man beskriver verkar ju plötsligt så ynklig och inte stark alls. :crazy:

Vad gäller ditt barns pappa så får du försöka stå ut, men hans skall inte bestämma tider bara på sina villkor. Han får anpassa sig efter ert barns behov, anser jag.

Försök också hitta en förening/stödgrupp i någon handikapporganisation är mitt tips.

ja du ska jag vara riktigt riktigt ärlig så tror jag inte att jag förstått det ännu, att ja ändå lever i förnekelse att jag snart vaknar upp och allt är "bra" .
jag lever på hoppet men har inte superhöga förväntningar.
men i dag gjorde han ännu ett framsteg, han stod i sin lilla pool och höll sig i kanten, så släppte han taget, och stod säkert i 10-20 sek utan att hålla sig :D
min lilla skatt.. :)

hans Dr ringde i dag och frågade hur de va med honom då vi åkt in och ut på sjukhus pga kräk och diarre.. (de vet fortfarande inte va de va men de pågick i 6 dagar ) och han mår bra nu men DR skulle beställa ett EEG åt Elias eftersom han en dag fick ett något slags anfall och vi fick åka akut till sjukhuset.. (inte kul) jag vill verkligen inte att han ska ha epelepsi, då blir det daglig medicinering.. :( jag orkar för hans skull.. men ibland känns det botten. tack och lov så är Elias ett relativt lätt barn, sover 12timmar i sträck (ytterst sällsynt att han vaknar på natten men då lägger man bara över honom och sover med honom) äter bra och är för det mesta glad och full i sprudlande energi. han har fått skena nu till sitt hägra bed, från rumpen och hela foten. den ska han ha när han sover.. kan ju säga att den inte är populär, har bara provat några ggr, dagtid. men de kommer bli måååånga sömnlösa nätter kan jag gissa...

vi har iaf varit ute hos hans mormor och morfar i helgen, badat och haft det skönt, så glad att jag har dem som kan avlasta och stötta mig och elias.
de lever endast för honom nu :)

kram på er alla!

jag har fortfarande ensam vårdnad, och så kommer det förbli tills pappan mår bra då han sagt ett antal ggr att han inte gör det. och han kan inte läsa av våran son för 5 öre. ahh det är svårt att förklara... men det är inte bra bara...
Skönt att det går framåt för er!

Jag vill bara påminna om att vårdnad och boende är två helt skilda saker. (jag tolkade det du skrev som att du inte hade det riktigt klart för dig - ber om ursäkt om jag feltolkat dig!)
Vårdnadshavaren är den som har det övergripande ansvaret och som fattar beslut som rör barnet. Har man gemensam vårdnad så måste båda föräldrarna vara med och fatta beslut, skriva på papper etc.
Boende är en annan sak. Just nu är du boendeförälder till 100%, framöver kanske Elias kan vara hos pappan en del av tiden - varannan vecka är det ju många som har, men det kan lika gärna vara varannan helg eller andra varianter enligt hur ni kommer överens. Och det spelar ingen roll för boendet om ni har gemensam eller du har enskild vårdnad!
jag skulle nog säja att du bör undvika gemensam vårdnad, eftersom ni inte drar riktigt jämnt. Det blir bara oerhört krångligt för er om pappan ska hålla på att lägga sig i varenda beslut, om dagis, skola, resor etc.

hejsan jo jag vet skillnaden:) och just nu så ska inte elias bo med sin pappa, pga omständigheterna kring elias, kring sin far och så. i framtiden hoppas jag att han kan bo varannan vecka med honom eller liknande. men både min psykolog och familjerätten avråder det eftersom vi sett att elias blir "stressad" om nu barn kan bli det.. (?) vi har provat varannan helg, men det blev helt kocko. varannan söndag 5timmar hos pappa funkar hyfsat bra, men det är en helt annan pojk jag får hem än när jag lämnar.. :/

Utan att känna till er situation så låter det som om du får bereda dig på att ta det största ansvaret för ert barn. Är det dessutom epilepsi (hoppas inte det) så är han känsligare för stress än andra barn.

Sök all hjälp du kan få av habilitering, kommun etc. Man behöver stöd som förälder till ett barn med funktionshinder. Enligt en ny socialtjänstlag så skall kommunen erbjuda stöd till anhöriga som vårdar en familjemedlem med funktionshinder.

Stå på dig! :bow:

Och du har rätt, barn blir absolut stressade av ryckiga situationer och olika människor/rutiner/miljöer. Var varsam med din Elias. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 542
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 389
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vegansk efterrätt?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30