Hejjar ni på era barn??

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jippo

Jag måste fråga, hur ni ser på en sån här sak och varför man som förälder väljer att göra antingen eller:

Två barn (säg i 2-3 års åldern) leker på golvet t.ex och deras föräldrar sitter vid bordet och pratar. Plötsligt hörs illvrål från barnen och när föräldrarna vänder sig om och kollar så bråkar de om samma leksak och vänder sig instinktivt mot föräldrarna för att få hjälp eller medhåll. Den ena föräldern säger då till sitt barn; "Men kan ni inte samsas? Eller ta något annat istället? Ta den här .......(ger en liknande sak). " Den andre säger; "Hejja ......(barnets namn), släpp inte, håll i bara!!!"

Vilket är "rätt" eller "fel", hur skulle ni göra och reagera om den andre gjorde tvärtom?? Vilka signaler sänder man till sitt barn i förlängningen, vad lär man barnen (ex, givmildhet och acceptans eller mesighet? Eller egoism, "ta för sig" eller oförskämdhet??)
 
Sv: Hejjar ni på era barn??

Jag skulle aldrig hejja på.
Försöker få barnen att leka med varsin sak eller turas om om den som de bråkar om.
Min son är duktig på att turas om grejer, han kan ta för sig också.

Tror inte det är bra att lära barnen att det är bra att slita i grejer från varandra.
 
Sv: Hejjar ni på era barn??

Alltså mitt spontana svar är att om man hejjar på sina barn i den situationen så har man nog inte alla hönsen hemma:angel:
När dom är större så kan man kanske göra det på ett skojfullt sätt men inte i dom åldrarna.
Dom måste ju lära sig att inte "stjäla" från varandra samt att man kan faktiskt dela med sig.
 
Sv: Hejjar ni på era barn??

Känns ju som de är väl ihoppratade när det gäller barnuppfostran! ;)
Man kan väl uppmuntra vissa barn att stå på sig lite mer, men inte i den åldern... De förstår ju inte vad de gör riktigt, för de är många gånger väldigt egocentriska. De lever här o nu o kan inte förstå konsekvenserna.

Hade min man gjort så hade jag blivit tvärilsk! Man ger inte barn dubbla budskap. Håller inte han med får han ta det med mig efteråt! Han får inte ifrågasätta mig inför barnen!

Barn måste lära sig att man inte kan få allt man pekar på o samtidgt får de inte alltid dela med sig eller "ge bort" den leksak man först hade.
Hmm barnuppfostran är svårt...:eek:
 
Sv: Hejjar ni på era barn??

Jag hade blivit tvärilsk om någon hejat på. Det tillhör apstadiet. Det är tufft nog att lära barn att samsas och samarbeta när båda vill ha samma sak, att någon hejar på gör det inte lättare.
 
Sv: Hejjar ni på era barn??

Jag säger som de andra: att heja på låter inte riktigt klokt! Hejar man på sin egen unge om barnen börjar slåss också då?

Det kan finnas en vits med att "heja på" sitt barn när det gäller prestationer; men frågan är: ta leksaker från andra; är det något man vill att de ska utveckla? :confused: :crazy:
Det låter väl vettigare att "heja" när barnet delar med sig; samarbetar väl; hjälper någon som är mindre? Eller när de lyckas med någon slags prestation.
 
Sv: Hejjar ni på era barn??

Jag har aldrig hört någon som "hejar" på i en sådan situation! Händer det verkligen :eek: ?
 
Sv: Hejjar ni på era barn??

Ja, det hände här hemma senast igår (därav inlägget...) :smirk: :smirk: Hade ett par bekanta här med sin son som lekte med våran flicka och den ena av det föräldraparet uttryckte sig precis så.....
Jag tycker väl inte att det sänder ut så bra signaler till barnet kanske i en sån situation.
 
Sv: Hejjar ni på era barn??

Jag säger som de andra: att heja på låter inte riktigt klokt! Hejar man på sin egen unge om barnen börjar slåss också då?

Det kan finnas en vits med att "heja på" sitt barn när det gäller prestationer; men frågan är: ta leksaker från andra; är det något man vill att de ska utveckla? :confused: :crazy:
Det låter väl vettigare att "heja" när barnet delar med sig; samarbetar väl; hjälper någon som är mindre? Eller när de lyckas med någon slags prestation.

Min uppfattning också. :bow:
 
Sv: Hejjar ni på era barn??

Den andre säger; "Hejja ......(barnets namn), släpp inte, håll i bara!!!"

:eek: :eek: :eek:
Det var nog det underligaste jag någonsin hört, tror jag.
Är du säker på att föräldern i fråga är riktigt frisk?? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 817
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 014
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 884
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 141
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp