G

goldenavena

När hästen drar ner huvudet, så säger ridläraren att jag ska dra upp huvudet igen, men hur gör jag det?

Hur ofta ska hästen avmaskas?

Jag skulle kolla tänder på den hästen som drar nede huvudet så. Även leta efter muskulaturproblem

... och när tand- och muskelproblem är uteslutna är det mycket effektivare att ge hästen en klatsch på halsen med ett kortare spö (OBS! Inte slå!). Ger obehag, men mindre än att dra hästen i munnen, det har vad jag märkt under alla mina år bara gett hästar med hårdare mungipor och sämre respons.

Men valet är ditt, gör som det känns bäst.

Mvh

Man ska aldrig dra upp hästens huvud med båda tyglarna.. hästen är mycket starkare än vad man själv är. Det bästa är att styra in hästen på ett voltspår så den "glömmer" vad den gjorde med huvudet. Ställa eller böja..
:smirk: :D

:banana: :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 820
Senast: Capybara
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix