Sv: hej van vårdade små djur??
jag och en kompis funderar på att starta någon form av företag som tar hand om vanårdade djur.. av alla slag från råtta till häst. nu är inte jag så insatt i små djur just nu.
Att ta hand om ett djur som blivit vanvårdat är svårt, det kräver enorm kunskap om hur djuret fungerar. Hur ska man annars kunna veta vad det behöver?
Det är inte heller något "gulligt" jobb i sann Black Beauty-anda, där man kan rädda alla och alla djur kommer älska en. Man får se mycket skit, och måste antagligen avliva många av djuren. Man måste dessutom vara duktig på människor, annars kommer ingen anlita en.. För att inte bli knäpp och galen på kuppen måste man ha ett stark psyke.
Och som sagts tidigare, inget man tjänar pengar på.
Vidare är det inte världens enklaste att "komma åt" de vanvårdade djuren, speciellt inte de små. Ägarna själva lär ju inte ringa och be om hjälp i första taget.. Jag tror inte det är många som medvetet vanvårdar sina djur, man kanske har blivit för gammal, sjuk och trött, eller inte inser (eller ser) vad som händer. Eller så kanske man har en helt annan syn på djur.
Vanvård är inte heller bara att djuren är undernärda och understimulerade. Det kan också bli vanvård på andra hållet (någon som det sällan talas om), övervikt och för hård träning/stimulans av något slag som tröttar ut kropp, hjärna eller både och under en lång period.
Nu låter jag som världens gnällkäring, och jag skulle kunna mala på mer och mer om alla nackdelar jag ser. Det är en vacker tanke, jag har själv tänkt den, men det är knappast praktiskt genomförbart.
Såvida ni inte är stenrika båda två, och har bra kontakter som kan ställa upp.
Att ta hand om ett djur, skadat eller friskt, är mer än ett heltidsjobb. Det är en livsstil. Man måste vara beredd 24/7 på att något kan hända (jag menar inte att man ska gå runt och oroa sig, men man ska vara medveten om det när man skaffar sig det ansvar som ett djur innebär). Om man dessutom tar på sig ansvaret att rehablitera ett vanvårdat djur måste man vara beredd på att inte få sina åtta timmars sömn varje natt...