hej van vårdade små djur??

G

greengreengrass

finns det gott om vanvårdade små djur som behöver hjälp?

jag och en kompis funderar på att starta någon form av företag som tar hand om vanårdade djur.. av alla slag från råtta till häst. nu är inte jag så insatt i små djur just nu.

tacksam för svar :)

Sv: hej van vårdade små djur??

Man kan inte tjäna pengar på att ta hand om vanvårdade djur. Så att ha det som företag lär inte vara en smart ide.

/KT

man kan kanske inte tjäna så mycket men det är inte de som räknas.. vi vill rädda djuren och plaseraopm dom.. vet att de finns hästar som man tar hand om och dom går runt..

vet att de finns hästar som man tar hand om och dom går runt..

Tveksamt att det går runt pga av att hästar kostar så mycket i underhåll samt att veterinärvård är så dyrt. Och en vanvårdad häst kan ta månader och år innan den blir helt ok.

Det är svårt att få ekonomi tom i uppfödning och handel av dyra elithästar.

/KT

Tanken är god dock måste man ha tillstånd för varje djurart man tar in för omplacering så länge burantalet/djurantalet inte överstiger 6st. Varje tillstånd kostar xxxx kr/st och/lr kräver utbildning.

Dock kan man ta in kanske 5 djur för omplacering och ha en bur tom jämt, när man fått något av djuren omplacerade kan man ta in en till osv.

Dock är det ingenting man tjänar på, att ha djur kostar ju en slant. Man kan inte räkna med att få igen de pengarna genom adoptionskostnaden.

Varför inte ställa upp som volontärer vid någon av de föreningar/verksamheter som redan finns? Jag kan säga på en gång att de blir tacksamma för all hjälp de kan få.

Håller med skogstrollet, det är det bästa ni kan göra. Vill ni eventuellt ha hand om omplaceringdjur på egen hand i framtiden har ni ju nytta av det ni lär er.

Att ta in omplaceringar är enkelt, att bli av med de är desto svårare.

Det finns många föreningar som letar jourhem över hela Sverige, det kanske kunde vara något?

Djuren i sig är inget du tjänar pengar på som alla andra skrivit.

Tar man hand om en vanvårdad häst ska man ha plats, foder och ekonomi för att at hand om dem i 6-12 månader. Under den tiden är de dyra i foder, vet. och hovslagare sedan brukar kostnad för pass tillkomma.
Sedan ska man också veta att en vanvårdad häst kan få beteende störningar och är inte alltid så kul att hantera så är man ny på häst ska man INTE ge sig på det.

Tror att ni gör klokare i att ta kontakt med ett omplaceringshem i er närhet där ni kan få hjälpa till och få grundläggande kunskap i att ta hand om vanvårdade djur..

Som jag förstod det gällde det inte hästar utan smådjur.
Men visst, kunskaperna om djuren ska fortfarande finns där, helt klart.

Däremot är ju kostnaderna för de olika djuren väldigt olika, även om en kanin kan bli en dyr utgift i vet.kostnader.

jag och en kompis funderar på att starta någon form av företag som tar hand om vanårdade djur.. av alla slag från råtta till häst. nu är inte jag så insatt i små djur just nu.

Att ta hand om ett djur som blivit vanvårdat är svårt, det kräver enorm kunskap om hur djuret fungerar. Hur ska man annars kunna veta vad det behöver?
Det är inte heller något "gulligt" jobb i sann Black Beauty-anda, där man kan rädda alla och alla djur kommer älska en. Man får se mycket skit, och måste antagligen avliva många av djuren. Man måste dessutom vara duktig på människor, annars kommer ingen anlita en.. För att inte bli knäpp och galen på kuppen måste man ha ett stark psyke.
Och som sagts tidigare, inget man tjänar pengar på.

Vidare är det inte världens enklaste att "komma åt" de vanvårdade djuren, speciellt inte de små. Ägarna själva lär ju inte ringa och be om hjälp i första taget.. Jag tror inte det är många som medvetet vanvårdar sina djur, man kanske har blivit för gammal, sjuk och trött, eller inte inser (eller ser) vad som händer. Eller så kanske man har en helt annan syn på djur.
Vanvård är inte heller bara att djuren är undernärda och understimulerade. Det kan också bli vanvård på andra hållet (någon som det sällan talas om), övervikt och för hård träning/stimulans av något slag som tröttar ut kropp, hjärna eller både och under en lång period.

Nu låter jag som världens gnällkäring, och jag skulle kunna mala på mer och mer om alla nackdelar jag ser. Det är en vacker tanke, jag har själv tänkt den, men det är knappast praktiskt genomförbart.
Såvida ni inte är stenrika båda två, och har bra kontakter som kan ställa upp.
Att ta hand om ett djur, skadat eller friskt, är mer än ett heltidsjobb. Det är en livsstil. Man måste vara beredd 24/7 på att något kan hända (jag menar inte att man ska gå runt och oroa sig, men man ska vara medveten om det när man skaffar sig det ansvar som ett djur innebär). Om man dessutom tar på sig ansvaret att rehablitera ett vanvårdat djur måste man vara beredd på att inte få sina åtta timmars sömn varje natt...

det kanske är dax att svara på allt nu.... jag har hållt på med vanvårdade djur sen jag va liten och vet va de innebär.. jag har även haft hand om många misshandlade hästar somoftast hamnar hos hästhandlare.. där jag jobbat med dom.. jag vet va det innebär. tack för svar. jág har tillgång till stor gård och kan ha djur.har ett ponny stall som inte används.. med 4 boxar som jag kommer att göra om till kanin burar eller vad man ska kalla de.. med hus i varje och halm...

Som andra har skrivit så kommer du inte tjäna pengar på det men eftersom du har plats så kan du ta kontakt med ett djurhem och bli jourhem som tar hand om de djuren som kommer in till dem fram till att de omplaceras. På så sätt både hjälper du djurhemmet och det blir mycket enklare att "få tag på" djuren än om du skulle starta eget. Om du promt ska ha ett eget djurhem kan du väl höra hur ditt närmaste djurhem går runt. Tyvärr är det så att normala djurhem går runt med hjälp av donationer och pengar ur volontärernas fickor. men bra tanke i alla fall!

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 189
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve