Hej mina vänner

A

annakarolina

Jag har varit inne på Bukefalos i många år och läst alla era trådar och haft stor nytta och nöje av detta, jag har haft islandshästar i 15 år och förstår egentligen inte varför jag inte registrerat mig när jag haft så lust att kommentera en massa saker genom åren:confused:
Har precis köpt mig en alldeles ny goding (har 3 st. för övrigt), han visar sig tyvärr ha en tendens att stegra sig när han känner sig pressad. Har aldrig råkat ut för detta , varken med någon islänning eller annan ras i mitt tidigare liv:)
Någon som har något tips? Tänkte prova med martingal, eller är tanken korkad?

Sv: Hej mina vänner

Har precis köpt mig en alldeles ny goding (har 3 st. för övrigt), han visar sig tyvärr ha en tendens att stegra sig när han känner sig pressad.
Någon som har något tips? Tänkte prova med martingal, eller är tanken korkad?

Vad menar du med situationer där han känner sig pressad? Är det arbete/övningar som han kanske inte har styrka att klara av. Eller förstår han inte?

Det är inga jättenfarliga situationer, t ex några höbalar som är läskiga eller en något i naturen han anser vara märkligt, samtidigt kan vi passera en vägskarapa och han tycker det är helt ok!
Kan troligtvis vara att han inte litar på mig ännu, men tycker ändå att han överreagerar för vissa saker.

Absolut blir det bättre med sällskap, då fjantar han sig "normalt", men nu är det ju inte så att jag alltid kan ha sällskap eller alltid vill ha sällskap,och heller inte vill slå ihjäl mig så jag undrar om någon har erfarenhet av martingal, om det kan hjälpa? jag vill ju kunna övertyga honom om att kunna gå fram utan att något händer och utan att han hoppar omkring på bakbenen(jag känner att jag är för gammal för att hamna under en häst:)

Men hur stegrar han sig? Är det liksom så fort han ser något läskigt så pang bom stegrar han sig eller är det först när du pressar förbi honom som han ställer sig?

Martingalen hjälper inte när han stegrar, den hjälper om han knockar dig med huduvet..

Men, undrar samma som _moa_

Han ser först det han tyckert är otäckt, vi brukar sällan komma helt fram och sedan backar han oftast några steg och så avslutar han med att resa sig på bakbenen. Han klarar av att skutta omkring lite på sina bakben faktiskt. Vet inte riktigt vad jag ska göra eftersom han reagerar så starkt på så naturliga saker som stenar el.så
Det är heller inte så att det tillkommit något nytt på gamla invanda vägar utan kan var en helt ny väg och då brukar ju inte saker vara lika läskiga eftersom de inte vet hur det varit förut

Min häst är lite likadan. På henne hjälper det att ha tempo och tänka rejält mycket framåt, tar man det i lungt tempo blir hon galen och reser sig redigt högt! Har hänt två gånger att jag har glidit rakt ner, dvs hon har varit i 90○. Läskigt just då:crazy:

Vet dock inte om detta fungerar på fler än henne, hon är väldigt speciell. Invänta fler svar är mitt råd :p

Lycka till i vilket fall som! ;)

Kan väl inte säga att det är roligt att fler har det som mig, men lite tröstar det allt:laugh:
Ska prova med lite tempo får vi se och jag hoppas väl få fler råd också, har tyvärr en förmåga att vilja göra saker sakta när jag inte vet hur det kommer att utvecla sig, en fegis är jag!

Vänta tills du får fler tips, men driva innan så inte hästen hinner stegra sig fungerar för mig. Så hon liksom inte hinner stanna..

Driver jag när hon väl är uppe däremot, då kan det gå lika bra som det går dåligt :crazy:

Det ÄR härligt när man inte är ensam om problem ;):angel:

Har du haft din häst länge och har hon gjort så hela tiden du haft henne? Märker du någon förbättring med tiden?

Jag har haft henne i fem år. Mycket bättre kan jag knappast påstå att hon är just nu. Före hon blev betäckt, för två år sedan, så var det däremot skillnad! Då var hon mycket trevligare och ödmjukare. Däremot halkar hon tillbaka efter varje vila, så när hon rids mer blir hon mindre benägen att stegra.

Rids hon inte är hon tillbaka på ruta ett.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 739
Senast: lizzie
·
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
23 380
Senast: Petruska
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 251
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Hej alla, jag är ny på Bukefalos! Jag har ridit i hela mitt liv men inte haft egen häst på tjugo år och bara ridit sporadiskt medan...
Svar
8
· Visningar
4 649
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka