Hej jag bara undrar lite..

C

careblomman

I mitt stall där jag står nu så är det massa folk som ger sina hästar örter, alger och kamomill (lugnande) :confused:

Lite nyfiken, vad är det bra för? :confused:

Måste hästen ha det, eller är det bara för vi tycker det är så kul att proppa dom fulla med massa saker?

Hur bra är det egentligen att ge sin häst massa lugnande?
Den hästen verkar inte må så bra av det iallafall, ligger ner varje dag i boxen.. Spelar ingen roll hur mycke väsen man för i stallet så ligger den kvar.. Visst den kanske är rätt hispig och så, men är det rätt att ge den lugnande då?

Bara lite funderingar.. :rofl:

Sv: Hej jag bara undrar lite..

Det påstås att vissa örter och alger ger olika slags effekter som t ex att kamomillen lugnar men det betyder inte att det är som ett lugnande medel som ges av veterinär!

Personligen tror jag inte att det är nån fara att ge dessa "naturmedel" om man vill testa och se om de hjälper, t ex om hästen har eksem elelr man vill ha den där lugnande effekten på en het häst, men det kan vara att kasta pengarna i sjön. ;)

Det är väl att jämföra med människor som använder naturläkemedel av olika slag... vissa tror på det, andra inte. Vissa hjälper verkligen, andra inte.

Sv: Hej jag bara undrar lite..

Det är många som ger sina hästar alla möjliga tillskott. Det kostar en massa pengar och inte mycket finns forskning på det heller. En foderstat av bra grovfoder och ev kraftfoder av lämplig sort om inte grovfodret täcker behovet, det räcker. Enda anledning till extra tillskott tycker jag är om prover visar på ett specifikt underskott av någonting.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 869
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 121
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka