Hej! hjälp mig snälla!!

Sv: Hej! hjälp mig snälla!!

Har inte läst hela tråden men skriver lite ändå. Ang bett så får man ju prova sig fram och se vilket som passar hästen i fråga, att sätta på ett skarpt bett gör oftast inte saken bättre utan kan leda till att hästen blir stum och hård i mun om man inte är försiktig med handen. Jag har egen erfarenhet av det, köpte en häst för ett par år sedan som var mycket het och använde både det ena och det andra på henne, men hon gick fortfarande inte i form och var dessutom het. Bytte till vanligt tvådelat och tränade mycket sits och nu går hon som en klocka :d Rider jag ute blir hon het ibland, försöker då gå ner en gångart och jobba lite tills hon lugnat sig, gärna lite volter mm, sedan kan jag lugnt rida vidare.
Vid hoppning är hon jättebesvärlig och sticker. Vi har dock gått över till dressyr...Sitsen och skänklarna är a och o, man ska i praktiken kunna rida en häst utan tyglar och kunna stanna, gasa, göra skänkelvikningar osv ;)

Dressyr är grunden till all ridning :rofl: Hästen måste vara lydig för att kunna kontrollera den. det är jättebra att träna ute i skogen eller liknande. Se till att hästen verkligen lyssnar på dig genom att göra lite olika övningar; öppnor, slutor, skänkelvikningar, volter, halter, ryggningar osv

Hoppas ni kan få ut någon tränare så det blir lättare ;)

Lycka till :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Har inte läst hela tråden men skriver lite ändå. Ang bett så får man ju prova sig fram och se vilket som passar hästen i fråga, att sätta på ett skarpt bett gör oftast inte saken bättre utan kan leda till att hästen blir stum och hård i mun om man inte är försiktig med handen. Jag har egen erfarenhet av det, köpte en häst för ett par år sedan som var mycket het och använde både det ena och det andra på henne, men hon gick fortfarande inte i form och var dessutom het. Bytte till vanligt tvådelat och tränade mycket sits och nu går hon som en klocka :d Rider jag ute blir hon het ibland, försöker då gå ner en gångart och jobba lite tills hon lugnat sig, gärna lite volter mm, sedan kan jag lugnt rida vidare.
Vid hoppning är hon jättebesvärlig och sticker. Vi har dock gått över till dressyr...Sitsen och skänklarna är a och o, man ska i praktiken kunna rida en häst utan tyglar och kunna stanna, gasa, göra skänkelvikningar osv ;)

Dressyr är grunden till all ridning :rofl: Hästen måste vara lydig för att kunna kontrollera den. det är jättebra att träna ute i skogen eller liknande. Se till att hästen verkligen lyssnar på dig genom att göra lite olika övningar; öppnor, slutor, skänkelvikningar, volter, halter, ryggningar osv

Hoppas ni kan få ut någon tränare så det blir lättare ;)

Lycka till :bump:

Tack så mkt..Jag har min moster som är ridlärare här över påsken och vi ska träna lite hårdare då. Men Idag (lördag) så gick han jättefint. Så jag har slutat att fundera på nytt bett och extra tyglar. Det som Ingrid (e jag känner) sa att jag skulle kunna prova med snodd någon gång då och då. Och det kanske jag ska göra. Jag har precis fått ett nytt träns satt det kan ju ha hjälpt det med. Jag förstår vad du menar med att det är jobbigt när dom sticker (om du skrev så) jag vet. Jag har ridit en gammal travare(eller två) och dom vill inte sluta trava men efter några gånger går det över. Jag har övat jättemycket på dressyren och det går jättebra. Han går skitfint nu. Dels för att jag har skärpt mig och för att han har blivit lite känsligare i munnen och skänklarna. Sedan ska jag förbereda för att ta grönt kort hos moster närsta vecka. Tack så mkt för tipsen..:P Jag har övat mkt dressyr som jag sa. Och han går lätt i form och arbetar hyffsat med ryggen. Satt det får bli lite lösgörande arbete just nu.:):D

Tycker inte att du ska hetsa med att få dit en tränare. Jag har knappt en ridplan! Den lilla plätt jag har att rida på är ca 15x25 meter, ni kan ju räkna ut hur mycket det går att göra där:S
Nej men se till att ha kul med din häst så kommer dom här bitarna att falla på plats till slut, det kommer att lösa sig med tränare och det är ju super att du har instruktörer i släkten!
Men som sagt, skulle ni verkligen vilja rida för någon instruktör (om ni är några stycken) så är det nog inte helt omöjligt att fixa någon, varför skulle det inte kunna vara vinterväglag på ridbanan? Jag tror säkert att du rider på sånt underlag iallafall så det vore ju inte sämre att du rider på det underlaget MEN för instruktör:)
Några tankar bara!

Tycker inte att du ska hetsa med att få dit en tränare. Jag har knappt en ridplan! Den lilla plätt jag har att rida på är ca 15x25 meter, ni kan ju räkna ut hur mycket det går att göra där:S
Nej men se till att ha kul med din häst så kommer dom här bitarna att falla på plats till slut, det kommer att lösa sig med tränare och det är ju super att du har instruktörer i släkten!
Men som sagt, skulle ni verkligen vilja rida för någon instruktör (om ni är några stycken) så är det nog inte helt omöjligt att fixa någon, varför skulle det inte kunna vara vinterväglag på ridbanan? Jag tror säkert att du rider på sånt underlag iallafall så det vore ju inte sämre att du rider på det underlaget MEN för instruktör:)
Några tankar bara!

Nejdå vi försöker att få hit en tränare då alla har tid och kan. Det var ju inte bra :S Jag har en vändplan där man kan rida. På ridbanan är det ingen som har ridit eftersom att det är för djup snö där. :( Men annars skulle vi ha ridit där. Och sen är inte vägen dit plogad. (Det har den inte varit så länge jag minns iaf). Men jag ska försöka att ha kul med honom. Han är ett liten energiknippe. Han har alltid ett litet hyss för sig. t.ex nåt glädjeskutt då och då Så ma får vara beredd. Men pappa ska filma när jag rider på volten idag så jag ska lägga upp den så alla på detta forum kan se.:idea:

DEt skulle ju vara bra om vi kunde ha närmare än 6 mil till närmsta! Tyvärr vi kollar om vi ska ha typ ett litet träningsläger nu..Men vi får se. Tack så mkt ändå!

Vi har 8 mil till närmsta ridhus och dit åker jag 2 ggr/månad ändå :p rider även där på ridskola, allt som allt är jag där ca. 6 ggr per månad.

Ni kan inte ploga upp eran bana då?

Vi har 8 mil till närmsta ridhus och dit åker jag 2 ggr/månad ändå :p rider även där på ridskola, allt som allt är jag där ca. 6 ggr per månad.

Ni kan inte ploga upp eran bana då?

Okej..:p Oj det måste bli mkt bensinpengar! :crazy: Nej det går inte.. Vi har liksom inte dom rätta "grejerna"....Vi har väl ingen som vill engagera sig i det heller. Dom i ridklubben verkar inte bry sig om ad vi unga ryttare tycker och tänker. Visst vi vill ha ett ridhus och det vet vi att det kostar mycket. Och sen är det sand underlag så det blir svårt.:Crazy:

Det går att göra skitmycket i skogen. Man behöver inte ha en ridbanan för att ex. träna volter.

Lättast är väl att använda fantasi och sunt förnuft för att komma tillrätta med olika problem. Dessutom kan det vara väldigt bra att fråga hur andra har gjort för att komma tillrätta med ett liknande problem.

Det går att göra skitmycket i skogen. Man behöver inte ha en ridbanan för att ex. träna volter.

Lättast är väl att använda fantasi och sunt förnuft för att komma tillrätta med olika problem. Dessutom kan det vara väldigt bra att fråga hur andra har gjort för att komma tillrätta med ett liknande problem.

Men just nu kan vi inte ens vara i skogen där jag brukar träna honom bara för att det finns en skoterled JUST där...:( Men jag tränar lite volter och annat på vändplatser och det har funkat ganska så bra än så länge...Men jaja tack iaf!

JA nu är det så att jag har ändrat träningsmetod och han börjar att gå som folk igen. (fast bara hyffsat!) vi har fortfarande lite mer att träna på satt vi ska prova att ha martingal men vi får se om det fungerar bättre..:P

jag tycker det är bra att du har med citat för då vet man vem du svarar till om du svarar till en specefik person!!! jo jag förstår att det kan vara svårt att få fatt i en bra tränare. vi hade samma problem men vi fick ihop ett gäng så tränaren gick med på att komma upp och ha träningar!!! Ibland så fick jag åka upp mot 6 mil oxå för att ¨få träna för en bra tränare. Hästsporten är inte lätt det kostar väldigt mkt pengar.....och jag hoppas att ridsporten inte blir en skatte sport för att den räknas som en lyx sport....öööhhh jo jätte lyxigt!! fast jag gör allt för mina hästar dom är mitt liv och jag känner mig ganska lyxig att få ha två st!! men om man skulle behöva betala skatt för att få rida (typ) så tror jag att ridsporten kommer bli mindre för det finns nog inte så många som kanske kommer att ha råd till att fortsätta! synd.....men kämpa på med era hästar det är det värt i slutändan!! : står i hätens bön att hästen lever endast för oss men jag lever endast för den!!! hehehehe

Väldigt bra sagt om lyx haha. Vi har inte ens en bil bra nog att dra en transport och nån tranport har vi såklart inte heller. Bodde du i Värnamo med? Jag kan ju hålla med om att det är dåligt med dressyrtränare här isåfall.

Märkte att det inte riktigt hade till tråden att göra det jag skrev, sorry ;)

Liknande trådar

Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
554
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 088
Senast: Lipperta
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 488
Senast: Lager
·
Hoppning Är ju egentligen en inbiten dressyrtant, och håller på med det allra mest. Men ibland får jag mina "ryck" och sätter upp lite småhinder...
Svar
5
· Visningar
3 443
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama