Hej alla föräldrar:)

Sv: Hej alla föräldrar:)

Skulle vara jätte gulligt om ni kunde hjälpa till med en liten undersökning:)

Efter vilken princip döpte ni era barn? Hur många namn har dom?
Med principer menar jag alltså.. om dom är uppkallade efter en släkting, om ni tog namnet för att det var fint o.s.v.

Tacksam för svar:)
Våra barn är inte döpta. :idea:

Däremot har de fått namn som vi tyckt varit fina och som passat till respektive barn. De har varsitt namn som på något sätt kan härledas till släktingar.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Efter vilken princip döpte ni era barn?
Vi hade en namngivnings/välkomnstcermoni för vårt barn då vi inte är troende.

Hur många namn har dom?
1 namn, Rasmus (+efternamn samma som sambon)

om dom är uppkallade efter en släkting, om ni tog namnet för att det var fint
Vi hade väl inte direkt Rasmus som ett namnförslag direkt men så fort jag såg honom kom de bara ur mig!
Det är ett fint namn och han ser ut som en Rasmus.

Några fler namn har han inte, vi kom inte på något och har inga släktnamn som traskar vidare. Och när använder man sitt "andra namn"?
Vill ha ha fler namn sen när han blir äldre kan han lägga till det själv.
Jag kan inte minnas att jag någonsin använder mer än mitt tilltalsnamn, mer än att alla förnamn står i mitt pass å på körkortet och "tar plats" ;)
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Är inte döpt men namn har hon...

Thea som är första och tilltalsnamn är ett eget för hon var en Thea då hon kom ut..:love:
Linnéa heter hon efter sin mammas mormor och farmor,
och Alfrona heter hon efter sin pappas mormor.

Och sen tyckte vi det passade så bra ihop Thea Linnéa Alfrona...det flöt så fint ch passade även ihop med efternamnet.

Så 3 namn och alla utom hennes egna efter släktingar.

Den som är i magen, nmnförslagen är blandade delvis egna och sen släktnamn för att de passa bra ihop och 3 namn kommer denna även ha, och det är nog främst för att jag har 3 namn och jag vill att branen ska ha lika många var.

Kommer inte döpa detta barn heller då vi inte är troende.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Min dotter är döpt i kyrkan mest för att alla i min släkt är döpta...

Hon heter Linnea Evelyn Strandkulle

Linnea efter min morfars mamma och dessutom ett av mina favorit namn.
Evelyn efter min mormor som heter det i andra namn och som enligt mig är fint och lite ovanligt.

Sen har hon mitt efternamn, eftersom vi i sommar ska gifta oss och Linneas pappa kommer då ta mitt efternamn och då var det smidigast att hon fick heta Strandkulle från början.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

kl

Glömde säga att Sam inte är döpt än men ska bli i katolsk kyrka när hans pappa får tummarna loss. Jag är inte ett dugg troende och har lämnat över det ansvaret till honom :D
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Skulle vara jätte gulligt om ni kunde hjälpa till med en liten undersökning:)

Efter vilken princip döpte ni era barn? Hur många namn har dom?
Med principer menar jag alltså.. om dom är uppkallade efter en släkting, om ni tog namnet för att det var fint o.s.v.

Tacksam för svar:)

Jag döpte min stoffe för att det är en tradition. Sonen heter Christoffer Vincent Peter. Peter efter min styvfar som stöttade mig väldigt mycket under graviditeten. Vincent för att sonens pappa gillade det. Christoffer för att jag gillade det.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Dotter är döpt i kyrkan mest för att det är en tradition i min och sambons släkter.

Idun Linnéa Merry heter hon

Idun tilltalsnamnet valde vi för att vi tycker det är ett vackert namn och för att både jag och min sambo är väldigt intresserade av fornordiskmytologi.
Linnéa är ett släkt namn på min sida det har följt på min mammas sida i många generationer
Merry var min första häst och betyder väldigt mycket för mig (hon lämnade jordelivet för några år sen) Jag hade ett löfte till henne att om jag någon gång får en dotter skulle hon heta Merry. Men eftersom min sambo har ett talfel och inte kan säga R ville han inte ha Merry som tilltalsnamn men vi tog med det iallafall :)
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Två namn. Tilltalsnamnet fick hon för det betyder "den önskade" och andranamnet fick hon efter mig. Vi var noga med att det skulle passa både på betydelsen och estetiskt.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Äldsta sonen två förnamn som vi tyckte om. Son två ett namn vi tyckte om, ett namn efter morfar och ett namn som storebror tyckte om. En viktig aspekt var att det även skulle funka på ett annat språk.

Lyckades hyggligt bortsett från att äldsta sonens tilltalsnamn var populärare än vi trodde. Det här var ju innan internet slagit igenom så det var ju inte så lätt att kolla populära namn på scb.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Jag måste fråga dig och även Bebben, har de alltså TVÅ efternamn ?

Jag ville att mina barn skulle få det, men det fick man inte ha då.
Så de har ett mellannamn och ett efternamn. Vilket är skitkorkat. Deras mellannamn är vad alla klasslistor TROR är efternamn.

hade jag vetat vad jag vet idag hade det inte blivit något mellannamn.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Det där problemet känner jag väl till, många som sorterar listor på efternamn, i olika sammanhang känner inte till skillnaden på mellannamn och efternamn.

Fast jag ångrar inte, jag ägnar tiden åt att försöka få våra instutioner att lära sig.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

kl

Mina barn är döpta i kyrkan för att vi ville ha det så. Sen har barnen tre namn ett tilltalsnamn och två släktnamn. De har ett släktnamn från min sida och ett från pappans sida. Släktnamnen från min sida är valda efter personer som betytt väldigt mycket för mig, från pappan sida är det mer de finaste släktnamnen vi tagit.
Efternamnen har dom efter mig inte så svårt val då jag har ett släktnamn och sambon heter karlsson.... sambon kommer även ta mitt efternamn när vi gifter oss.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Det var min sambo som namngav våran dotter. Han sa direkt när hon föddes att hon såg ut som en E*****. Jahapp, sa jag, stenhög på 17 timmars lustgas. Fint, då har hon ett namn. Några timmar senare, när jag började komma tillbaka till verkliga livet konstaterade jag att det inte alls var något bra namn, men då hade vi juh redan ringt till alla och deklarerat dotterns namn, så då var det vara att gilla läget. Andranamnet påminner om mitt namn.

Sonen tjatade jag om att han skulle heta William. Min sambo vägrade och tyckte att det lät bögigt, men hade inte egna namnförslag, så vi tjafsade på om det. Några dagar innan fick jag en snilleblixt. Klart ungen ska heta Oliver! På förlossningen frågade dom vad han hade för namn, och jag sa Oliver, exakt som min sambo sa William. Vi argumenterade för och emot, tills skatteverket i princip kom hem till oss och frågade vad ungen hade för namn. Så det blev William Oliver.

Det är svårt med namn, tur att vi inte ska ha några fler. :D
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Min son är inte döpt och kommer inte att döpas. Namn har han fått ändå.
Han har ett tilltalsnamn och ett till förnamn, båda två valda för att de är fina och passar honom. Sen har han förstås ett efternamn.

Lägger till lite:
Ville ha ett namn som funkar hyfsat internationellt, inte t ex Örjan.;) Men utan att det skulle låta "osvenskt".
Viktigare var att det skulle uttalas likadant på pappans språk. Det uteslöt alla namn med o, u, y, typ.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Våran son heter Karl EMIL Christoffer.
Karl för att det har gått i min släkt länge & det vore synd att inte föra det vidare. EMIL som är tilltalsnamnet kom vi på själva, för att det är fint helt enkelt. Men fick även veta för ett tag sedan att min farmors pappa hette Emil, vilket jag inte ens visste innan. Så det var lite roligt. Christoffer för att även sambon heter det i andranamn.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Min son heter Arn Oliver Rolf Errind.

Arn för att det är fint och för att alla pojkar/män i min släkt har ett andra namn som börjar på a.
Oliver för att det är fint och internationellt.
Rolf efter sin farfar.

Sen har han mitt efternamn eftersom att det bara är min släkt som heter så.

 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Våra barn är döpta i kyrkan.

De har två namn var. Tilltalsnamnen tyckte vi var fina och andranamnen kommer från släktingar som betytt mycket för mig resp. sambon. De har båda sambons efternamn.

/Timsetim
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

Vår son är inte döpt, men har två namn, som vi valt därför att vi gillar dem. Ingen släkt-koppling eller så alltså. Han har fått sambons efternamn eftersom vi tyckte det passade bäst med förnamnet.
 
Sv: Hej alla föräldrar:)

min dotter heter Nova i förnamn, bara för att det är fint.
I mellannamn heter hon Kelly, efter en hund vi hade förut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 269
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
486
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 048
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 890
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp