Hedra travaren som westernhäst!!!!!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare madelenforsgren
  • Startdatum Startdatum
M

madelenforsgren

Tycker ni som jag att travaren är en fantastisk hästras att rida western med:rofl:

I så fall är det dags att hedra dessa underbara hästar. Efter en avslutad tävlingskarriär på banan har man en otroligt samarbetsvillig kompis att skola om sig med om man bara lägger ner lite tid.

Skicka bilder eller filmer på er och era älsklingar och berätta gärna lite om hur just ER resa har sett ut till och inom westerns underbara värld :D

Jag och min pojke har snart varit tillsammas i 13 år och han är 14 nu. Jag har följt hela hans karriär på travet och bara missat ett fåtal av hans 107 starter. Först var det som skötare och sedan som ägare. Jag fick honom i augusti 2000. Har ridit engelskt, mest motion, med honom under hans tävlingskarriär. När han var elva lade vi ner karriären på banan då han busat i hagen och fastnat i staketet, vilket han dragit upp med stolpar och allt :eek:
Sedan dess har vi rehabliterat och nu tränar vi western för fullt.:D
OBS!!! Jag ber er att inte kritisera hästens form eller ryttarens sits på denna länk. Det är inte sånt den handlar om! Den handlar om att hedra travaren:bump: :banana: :bump: :banana:

Sv: Hedra travaren som westernhäst!!!!!

Jga kan tyvärr inte se dina bilder... :(

Men jag håller med till 100% att travaren är en underbar trav-och ridhäst! Den passar inom alla ridgrenar, och är en sammarbetsvillig, klok, lyhörd kamrat som snabbt blir ens bästa vän. Jag älskar dem! :love:
Min häst är ett amerikasnkt varmblod som är 9 år, jag har precis börjat rida western på honom och han lär sig otroligt snabbt!
Har tyvärr inte framkallat bilderna jag tagit, men dom kommer snart :bump:

Hur har man in en bild ? Hade velat ha in på min älskade varmblodiga travare Speedan (Speed Them Down) Som jag använder till ridning och hoppar ganska mkt med ;D dem är säkert bra i western, har aldrig prövat men dom är duktiga i allt som alla andra hästar :love:

Travare föralltid :love: :love:

MVH Ida

Hej!
Spar bilderna i typ photobucket, klicka på den blid du vill använda så den blir större. Tryck på högra musknappen och välj "egenskaper". Där får du fram ett url.nummer. Kopiera det och klistra in på raden som kommer fram när du klickar på "infoga bild" på svarsformuläret. Den gula rutan med typ berg på.:rofl:
MVH Madde

Jag har också en travare som jag skolar om till westernhäst. Hon är 17 år i år. Vi har hållt på till och från i 6 månader men nu så har det tagit fart. Hon fölade för ett år sedan ungefär och vi började med western när det var dags för igångsättning igen.
Vi har tidigare mest hållt på med dressyr men tycker att westernridningen passar travarna bra för där får de mer möjlighet att hitta sin egen balans, form osv...eftersom det är en mer friare form som gäller.

Har ingen bild uppsuttet men en utrustad häst i alla fall

IM000255.jpg

IM000330.jpg

KUL!:)
Visst måste det finnas fler som har travare till westernhästar:banana: KOM IGEN NU!!!:bump:

Lessen men jag tycker inte att Travaren är en fantastisk hästras.
Än mindre tycker jag att den passar som westernhäst.

Och att hedra en hästras för att den är gullig, fantastisk eller nått annat känns mera som en gnägg-tråd...

mvh Eva

_Eva_ skrev:
Lessen men jag tycker inte att Travaren är en fantastisk hästras.
Än mindre tycker jag att den passar som westernhäst.

Och att hedra en hästras för att den är gullig, fantastisk eller nått annat känns mera som en gnägg-tråd...

mvh Eva

Vad gör att du inte tycker de är bra hästar?

Jag sade att jag inte tycker att de är fantastiska.

Jag sade inte att jag inte tycker de är bra.
Dom är bra på att springa fort. Oftast. Sedan är de goda på mackan (vilket säkert min egen oxå skulle vara, men det hör inte hit just nu).

För övrigt finner jag ingenting som tilltalar mig hos rasen helt enkelt.

mvh Eva

Måste hålla med Eva, dessa hästar är säkert jättegulliga men om man vill satsa på en karriär inom western så är quarter och paint helt enkelt överlägsna.

kenneth skrev:
Måste hålla med Eva, dessa hästar är säkert jättegulliga men om man vill satsa på en karriär inom western så är quarter och paint helt enkelt överlägsna.

Det är klart, dom är ju avlade till det.
Det trådskrivaren menar är nog att man ska hedra travaren och den KAN bli en sån bra westernhäst, med RÄTT träning. Jag har själv sett resultatet av MÅNGA travare som sedan skolats om till westernhästar och även vunnit över andra raser som är avlade till just western. Sen så måste jag erkänna att travhästens egenskap är ju att springa fort, så det är klart att den är bäst på det, eftersom den är avlad till det. Men de kan bli så mycket mer, om man bara lägger ner tid på dem.

Jag håller inte med. Om man vill skola om sin travare till westernhäst så kan den säkert bli jättebra. Men om man påstår att den kan bli lika bra som en quarter med rätt träning så är man ute och cyklar. Det är oerhört taskigt mot hästen att försöka få den att tex spinna som en quarter för det är den inte byggd för och det håller den inte för heller.

Jo, i och för sig. Men travaren KAN blir bra, jag säger inte att alla kan, men vissa.
quarterhästar är ju som sagt framtagna till westernridning, så det är klart att den kan göra alla rörelser bättre.

Rebeccah skrev:
Det är klart, dom är ju avlade till det.
Det trådskrivaren menar är nog att man ska hedra travaren och den KAN bli en sån bra westernhäst, med RÄTT träning. Jag har själv sett resultatet av MÅNGA travare som sedan skolats om till westernhästar och även vunnit över andra raser som är avlade till just western. Sen så måste jag erkänna att travhästens egenskap är ju att springa fort, så det är klart att den är bäst på det, eftersom den är avlad till det. Men de kan bli så mycket mer, om man bara lägger ner tid på dem.

Då kan man hedra Travarna som KAN bli såna bra westernhästar med RÄTT träning på gnägg

Så kan jag rekomendera att man läser nedan tråd på Gnägg från januari 2004 där man efterlyser namn på en Travare som tävlat Medelsvår.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=480885

Förvisso kanske man inte tycker att Medelsvår dressyr och western hänger ihop alls men i Medelsvår ingår bla öppna, sluta, skänkelvikning och byten.
Dvs sånt som en westernhäst gör på C-nivå.

Ännu (på två år) har INGEN på hela Buke kommit fram med ett namn på den travaren som gått Medelsvår så jag skulle tycka det vore mycket intressant att veta vilka dessa MÅNGA travare du nämner som skall ha presterat i westernvärlden.

mvh Eva

Det var ju oväntat att det skulle komma lite hugg......

Hej,
Kanhända att du tycker att det var oväntat. Men ärligt talat är jag ganska trött på dessa hedra-travare-trådar-som-är-så-duktiga-med-rätt-träning. etc.

Märkligt men såna trådar hittar man inte när det gäller andra raser...

mvh Eva

passar inte den här tråden bättre på gnägg?

eller vi kanske ska starta tio trådar till om att hedra olika hästraser som folk rider på och tävlar på C/D-nivå :angel:

Nerå lite ironisk, finns ju dom som tar sig högre med men inte lika vanligt. Och vill man vara med i toppen så får man nog sattsa på en quarter eller paint "tyvärr".
Tyvärr skriver jag för min egen del då eftersom jag själv inte gillar quarter/paint så värst mycket. Inte min typ på häst, möjligtvis en långbent med pleasurestam skulle funka, och inte så vass i huvudet ;)

Men jag är inget stort fan av travare heller men ger gärna applåder till dom som "orkar hålla på" med dom och lägga ner kanske dubbelt så mycket arbete än vad man skulle behövt på en "vanlig" ridhäst för att nå samma mål.
Det skulle jag själv aldrig orka..

Med alla grenar som finns kan alla hästar va med o slåss med rätt träning en Quarter kan ju inte allt av sig själv heller
Utom reining där klarar ingen annan ras av att göra stopp eller hur??

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka