pannkaka

Trådstartare
Hallo där bukefalister:)!
Undrar om någon har erfarenhet på hedehund. Min sambo har tydligen blivit förälskad i denna ras och vill gärna skaffa en framöver så jag tänkte höra med er vad för erfarenheter ni ev har av denna ras.

Sv: Hedehund!

Hallo där bukefalister:)!
Undrar om någon har erfarenhet på hedehund. Min sambo har tydligen blivit förälskad i denna ras och vill gärna skaffa en framöver så jag tänkte höra med er vad för erfarenheter ni ev har av denna ras.

Hedehund?
Om du menar vit herdehund har rasklubben en hemsida.

Det finns en "ras" som heter hedehund.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hedehund

Vet dock inget om den, bara att den enbart används till jakt. TS, jagar din sambo/du?

Japp min sambo jagar och jag håller på att ta jägarexemen, att den används till jakt vet jag. Tanken är ju den att vi ska ha den till jakt och ev eftersök.
Visste dock inte att den inte var någon godkänd ras, men då förstår jag varför man inte hittar den på skk:s hemsida.

Japp min sambo jagar och jag håller på att ta jägarexemen, att den används till jakt vet jag. Tanken är ju den att vi ska ha den till jakt och ev eftersök.
Visste dock inte att den inte var någon godkänd ras, men då förstår jag varför man inte hittar den på skk:s hemsida.

Det man bör tänka på att en ren älghund har väldigt kort användningstid i stora delar av sverige, i vårat jaktlag så jagade de klart på älg efter två dagar, att då stå med en ren älghund och inte har något mer att jaga är lite tråkigt både för hunden och föraren.

Det finns många andra raser som har större användningsområden om man är mer allmänt jaktintresserad, fundera igenom vilken jakt ni kommer att göra i första hand och mest och leta sedan efter ras som passar för det.

Vår granne som är med i samma älglag har en. Tyvärr är den inte speciellt duktig på något förutom att springa bredvid cykeln. Den har inget intresse för älg alls och inte annat vilt heller. De har testat i vildsvinshägn också. Ägaren:o är mkt kompetent och har fört fram flertalet fina och duktiga jämtar så att det skulle vara förarfel är föga troligt. Många jägare häromkring har åsikten att det är ojämn kvalitet på dem.
Jag har dock ingen åsikt om dem mer än att de är mkt fina att titta på:)

Vår tanke är att vi skulle jaga älg och vildsvin med hunden, något vi har ganska gott om här. Dessutom så är jag väldigt intresserad av att gå spår och eftersökskurser. Att ha en bra eftersökshund tycker jag iaf är väldigt viktigt vid all jakt. Jag håller abolut med om att bara ha en hund för några dagar per år är inte roligt varken för hunden eller ägaren, då är det ju bättre att låna in hundförare med hund.

Jag tackar så mycket för denna informationen, det är alltid bra att höra vad folk har för erfarenheter bra och dåliga.

Vår tanke är att vi skulle jaga älg och vildsvin med hunden, något vi har ganska gott om här. Dessutom så är jag väldigt intresserad av att gå spår och eftersökskurser. Att ha en bra eftersökshund tycker jag iaf är väldigt viktigt vid all jakt. Jag håller abolut med om att bara ha en hund för några dagar per år är inte roligt varken för hunden eller ägaren, då är det ju bättre att låna in hundförare med hund.

Tyvärr verkar den inte vara så pigg på vildsvin, även om det säkert finns individer som fungerar bra, jämthunden är ju dokumenterat bättre på vildsvin.

Vi som gärna jagar allt :angel: valde en wachtel, som ras är den väldigt bred, men sen är det även där skillnad på individnivå förstås.

Att få en hund till eftersök är sällan några problem, jag tror inte att jag har träffat på en jakthund som är tränad som inte kan gå ett eftersök och dessutom tycker att det är hur kul som helst. :D

Har en kompis som har en herdehund/schäfer.
En härlig och fin hund men väldigt reserverad och, i mitt tyckte, lite för nervös.
Allt nytt är läskigt typ.
Men jättesnäll och mysig när hon insett att man inte är farlig

Aha ok.. tja det enda jag vet är den att det har varit i samband med gris och älgjakt som sambon kommit i kontakt med dessa hundar och han tyckte dom var helt underbara. Både till sättet och hur de jagade ja kort sagt han har blivit förälskad. Vilket inte har hänt så ofta kan jag ju säja. Men jag tackar för dina åsikter och råd och kommer verkligen att kolla över ALLA alternativ innan det blir något valpköp.

Passa på att åka på någon jaktmässa, de flesta jakthunds klubbar brukar ha montrar där och man kan få träffa lite olika hundar och även prata med ägarna för att höra hur de fungerar som jakthundar.

Själv jag förälskat mig i Griffon Nivernais, men det är en ren grishund och än så länge har vi större användning av en bredar ras. Men någon gång blir det nog en sån oxå... :love:

Hedehunden är bland de mysigaste djur man kan ha, om man jagar älg alltså! Det brukar vara extremt energiska, men jättegosiga, men oftast mot ägaren/föraren, en enmanshund m.a.o. Har haft förmånen att jaga i fyra år och jag är faktiskt såld på rasen. De är svåra att hitta, och ännu svårare att få köpa, vilket är jättebra för rasen. De som säljer en Hedehund utan att noga ta reda på var/hur den ska bo och användas är sällan seriösa. Då riskerar man att få en blandras med kanske lite oönskade gener. Det är ju ingen SKK-registrerad ras. men min erfarenhet är att som jakthund är den kanon! Jag är intresserad om ni får tag i en, hör gärna av er isf.
mvh
ingobingo

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 930
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 305
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V