Headshaking

vår ponny har aldrig haft fång.
Stackarn, han lever för sin betfor då han inte äter så mkt annat just nu.
Han får 4 kg ensilage, 5 dl aspbark 2½dl Krafft ponny och 5 dl betfor + chevinal plus och tokosel. Aspbarken äter han inte utan betfor och jag vill inte öka ponnymängden då han blir fet. Kanske ska jag fösöka få tag på torkade morötter. Någon som vet vart man får tag på det i Stockholm? Tror ni att det är bättre än betfor?

Glömde skriva det om borrelia. Veterinärerna misstänkte det på den här hästen också, prover togs på både borrelia och erlichios, men bägge var negativa. Vi provade även att ta bort betforn. Sen fick han havre istället för krafft, ingen skillnad. Han fick tom. halm istället för hö i 2 veckor utan resultat... :( Min uppfattning är att man (iallafall i Sverige) inte vet särskilt mycket om detta...På min tränares häst ville de inte ens lova att det var insekter/solljus. De visste inte varför han fått det.

Jag märkte egentligen ingen skillnad på om det var en solig eller mulen dag. När det var som värst ryckte min häst även i ridhuset.
Väldigt känslig mule har han väl för då jag rider ut och det börjar duggregna så märks det först på att hästen rycker. ...i allafall var det så förut...
Har faktiskt också försökt avsensibilisera näsan genom att med en duschspruta duscha lätt och berömma enormt då han inte rycker. Jaaa, man provar på ALLT man kan tänka sig - så jäkla frustrerande är det.
Som sagt så kan jag inte riktigt säga VAD det var som hjälpte, men 2 ryckfria år är helt fantastiskt :banana:

Det här verkar vara en jätteintressant fråga att diskutera, eftersom det verkar vara ett jättestort problem för de som drabbas. När jag läste artikeln (inte särskilt noggrannt) så trodde jag att det var ett naturligt beteende, något som hästar i allmänhet har för sig i ett speciellt syfte. Jag tänkte att det kanske är något min häst pysslar med. Men nu när jag har fått reda på vad det är så vet jag att min häst lider inte av det och att det verkar vara en svår åkomma. Är det någon som vet hur länge detta har varit känt? Forskar man om det och hur länge har man isåfall gjort det?

Nej, det gör det inte. Headshaking är en psykisk åkomma. Den kan däremot uppkomma av "yttre orsaker", tex. allergier och solljus tex. Men inte av andra "skador".

Vad då psykisk åkomma ????
Enligt vad jag vet så finns det en massa olika orsaker till headshaking. Söker man på internat på headshaking syndrome så kommer man till sidor där man kan läsa om headshakers som skakar av olika orsaker - inkl. tand- och öronproblem.
Det "egentliga" hs vet man inte med säkerhet vad det beror på men man tror att det är någon allergen eller annat (solen) som retar en nerv på näsan och det sticker till (jämförs med solnysningar).
Symptomen på åkomman är oftast ganska lika, men ännu har maninte hittat någon behandling som hjälper alla. Det verkar vara ganska få som blir hjälpta ändå men de behandlingsmetoder som beskrivs är homeopati, akupunktur, avsensibilisering (men "vaccinerar" mot hs - små små doseråt gången).
En hästkropp (el människokropp) består ju av så enormt mycket olika grejer och allting skall helst vara i balans. Är det inte baland i kroppen så tar ju någonting annat "stryk". Det är väl därför det är så svårt att få någon ordning - kanske det är olika obalanser hos olika hästar.

Flumflumflumflumflum :mad:

...och ja man forskar i hs - allt vad tygen håller !

Vad då psykisk åkomma ????
Enligt vad jag vet så finns det en massa olika orsaker till headshaking. Söker man på internat på headshaking syndrome så kommer man till sidor där man kan läsa om headshakers som skakar av olika orsaker - inkl. tand- och öronproblem.
Det "egentliga" hs vet man inte med säkerhet vad det beror på men man tror att det är någon allergen eller annat (solen) som retar en nerv på näsan och det sticker till (jämförs med solnysningar).
Symptomen på åkomman är oftast ganska lika, men ännu har maninte hittat någon behandling som hjälper alla. Det verkar vara ganska få som blir hjälpta ändå men de behandlingsmetoder som beskrivs är homeopati, akupunktur, avsensibilisering (men "vaccinerar" mot hs - små små doseråt gången).
En hästkropp (el människokropp) består ju av så enormt mycket olika grejer och allting skall helst vara i balans. Är det inte baland i kroppen så tar ju någonting annat "stryk". Det är väl därför det är så svårt att få någon ordning - kanske det är olika obalanser hos olika hästar.

Flumflumflumflumflum :mad:

...och ja man forskar i hs - allt vad tygen håller !

Med tanke på vad du skriver så verkar det ju faktiskt som att det forskas om det. Hela upphovet till denna tråden var ju dessutom att jag hade läst en artikel om det och den var skriven av en forskare.

Eftersom det är såpass "nytt" så forskas det mycket på, ja.
Pga. att det är så "nytt" så finns det självklart olika teorier också. Om du har hört något annat än mig, så accepterar jag det, visst. Men på klinikerna vi va med den hästen och med de veterinärer vi pratat med så har vi fått höra precis det jag skrivit. Sen förstår jag varken anledningen till att bli arg på vad någon annan skrivit, eller vad du menade med "flumflumflumflum".

Hm... Nu har jag läst på fodret han får och visst det inerhåller melass... men han får bara några nävar för att ha något att tugga på när kompisen får sin mat. Ska det ha någon inverkan...???

När jag tänker efter så fick han bara morötter i somras när det var som värst, kan fruktsocker inverka..??

I dag när jag red så upptäckte jag till min stora sorg att han har börjat att slå med huvudet igen. Inte mycket men han slår upp och ner med huvudet, ej i sidled. När jag tänker efter så är det kanske det han har gjort hela tiden, när jag har trott att han försöker dra tyglarna ur händerna på mig.. Hoppas att jag har fel, för än har inte solen orkat över fjällkanten så det kan inte vara den.

Vad ska vi kunna gissa att den gemensamma nämnaren är på hästarna som har blivit drabbad???? För det måste finnas en naturlig förkaring.. eller..??
Socker-Sjukdom-Psyket-Sadel-Tänder-Bett....

Jag varken blev eller är arg. Verkligen inte !! :)

Jag har aldrig hört att HS skulle vara en psykisk åkomma trots att jag har pratat med många veterinärer och läst väldigt mycket. Jag ville liksom ha en ytterligare förklaring.
Själv tror jag inte att det är psykiskt men är intresserad av psyk-teorier också.

"Flumflumflum" var riktat till mitt eget inlägg. Jag hade en klar bild av vad jag skulle skriva och hur jag tänkte innan jag började skriva, men sen blev allting bara flummigt. :confused:

Inte alls arg på dig, alltså, men jag ber ändå massor om ursäkt för att jag (helt utan mening) har gjort dig ledsen. :cry:

Kanske inte i grunden, men det kan utläsas av psykiskt stress också.

Min Stormy hade ju både fång, elichios och kroppen var förgiftad av ekollon som "åt" sönder honom innifrån. Han tålde inte socker/stärkelser eller morrötter och äpplen, klarade en foderkvot på 4,5 och inte ett dugg mer med "fattigt" foder, då mådde han som bäst. Han hade ej HS, men när vi flyttade till nytt stall för att undkomma mer ek så blev det efter en stund för stressigt och oroligt i hagen och stallet som det kan bli i större stall och då fick han HS.
När jag då ställde honom i en egen hage och såg till att hans foderrutiner åtminstånde hölls på ett bra sett så försvann det igen.
Det kom senare tillbaks en kortis men mkt. lindigare och försvann så fort jag åtgärdade det som belv för mkt. för honom i stressväg.

Då han var fysiskt dålig så klarade han stress mindre och då utlöste det sig i HS. Alltså är psykets välmående även en faktor i detta.

MVH/

Du har säkert rätt.
Det var bl.a det jag menade med balans i kroppen i mitt flum-meddelande. Det är ju så mycket som skall vara bra och brister det någonstans så syns det (oftast) någon annanstans.
Jag tror bara inte att psykikt fel är den primära orsaken till "riktig" hs.

Hästar kan ju av nervositet "hålla på" med huvudet och skaka och greja på, men nu menar jag "riktig" HS med frustningar, kliande och ryck (som vid irritation av flugor) och allt vad därtill hör.

Jag har ett 11-årigt sto som jag har fött upp, som började skaka på huvudet för 4 år sedan. HS är en symtom som kan ha flera orsaker.

Genom uteslutningsmetoden har vi kommit fram till att det orsakas av pollenallergi på våren, det pågår alltid under den tiden som björkpollen är som intensivast. Hon skakar bara på huvudet i trav och galopp, samt endast då det är torrt väder. Regnet binder pollen och då är hon symtomfri.Jag rider under denna period tämligen lungt och med ett nosnät.

Allergin är inte prestationsnedsättande de dagar då det är fuktigt och hästen har kunnat tävlas på hög nivå i distans, under förutsättning att det är regningt... Dock pågår denna period i regel max 6-8 veckor och efter midsommar är hon helt symtomfri. Men som sagt HS är en symtom, en del hästar kan man hitta orsaken till och underlätta för dem, andra hittar man inte orsaken och då är det ju värre.

Det bästa rådet jag kan ge, är att man skriver upp alla fakta runt dagligt väder och foderbyten för att på så sätt kanske hitta en lösning på problemet.

Vart köper man detta nät...??
Och vad kostar det..??

Måste ju prova det ni pratar om. Och visst det är bara att köra uteslutningsmetoden. För det finns en förklaring, det är jag säker på!

Då missförstod jag dig bara helt enkelt, men det är ingen fara, jag är en sån där okänslig person som inte tar åt mig så lätt... :smirk: :D

Det jag menade med det jag skrev som svar till ditt inlägg att hästar kunde utvecka headshaking pga. fel bett tex. Menade jag att om hästen skakar och rycker med huvuudet pga bettet, så kallar man nog inte det för headshaking. Det var lite fel ord av mig att använda psykisk innan att riktigt tänka mig för. Jag menade bara att det sätter sig ju i skallen på hästen eftersom många hästar får det av insekter/solljus. De kan tro att de ser massa insekter omkring sig, även fast där inte finns några. Som ett exempel :) Men skönt att vi bara missförstod varandra! :)

Skrev väl det tidigare men skriver det gärna igen.
Jag beställde mitt nosnät (förpackning på 3 ?) från
www.equilibriumproducts.com
Beställde även en svart mask (fanns bara den färgen då) med "nosflärp" för betet.

Jag betalade med Visa och det gick väldigt smidigt.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 335
Senast: Palermo
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 055
Senast: LenaH
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka