Det känns som om jag skulle vara lite av en "expert" på den eländiga, hemska och extremt frustrerande åkomman "headshaking syndrome".
Jag har skrivit mycket om det här på Bukefalos innan. Sök på gamla inlägg - kanske de finns kvar
Min häst har, eller HAR HAFT
hs. Han har varit så gott som symptomfri 2 somrar nu.
Innan var han stundvis oridbar; frustade och skakade och slog med frambenen och blev nästan i panik. Han är undersökt av olika veterinärer men ingen har kunnat hitta något fel.
Dethär eländet höll i sig från och till i 3 år. Beställde nosnät från
www.equilibriumproducts.com och det nätet gjorde faktist hästen ridbar men ändå inte 100% symptomfri (men närapå).
Jag skickade håranalyser till olika ställen och den sista analysen var början till lösningen.
Jag fick höra att min häst har "diabetes" även om hästar inte riktigt kan ha det. Jag tipsades om att sluta ge socker d.v.s betfor. Jag fick också en hel del homeopatpiller att ge och det blev bättre. Dethär var på hösten och då brukar hs i allmänhet avta men till våren kom det inte tillbaka
Jag tror det var på våren som jag självmant började ge Silicea homeopatpiller också.
Jag vet inte VAD det var som hjälpte, men någonting var det - och det är ju huvudsaken.
Har läst mycket om hs och forskarna gnuggar geniknölarna men det tycks inte finnas EN orsak och EN lösning på hs. Man får testa sig fram verkar det som.
I england har man ändå funnit ett samband mellan hs och sockeröverkänslighet
...ska man tro på håranalyser, eller ...
Mitt tips är läs läs läs ! Om du söker på "headshaking syndrome" på internet så hittar du massor. Det mesta av allt som finns på nätet är tyvärr inte så värst uppmuntrande, men då kan du tänka på min lilla historia
Lycka till !