Headseakingsyndrom!

Det är väl när hästen skakar på huvudet. Lite svårt att ha bra kontakt med den då... men jag vet inte så mycket om det :smirk:

Jag har skivit om eländet många gånger här på Buke.
Sök i arkivet så hittar du säkert någonting.
Ett riktigt eländigt dilemma är det i allafall.

En häst jag brukar rida har börjat göra det med men jag tror mer det beror på att hon e fruktansvärt irreterad av bettet.

joo så kan det ju vara fast vi har fått besked från ulltuna vetrenär klenik att det e headsakingsyndrom...

första rycket kom när min syarrra var på en hopptävling och kom 2 plats det gick jätte bra i omhoppningen men så fick hon sitt första ryck...Sen fick hon vila ett halvår åsså börja jag rida henne....

berätta mera vilka symptom hästen har och om ni har haft ut veterinär, vilka undersökningar som gjorts och vilka tips ni har fått av veterinär.

En mycket viktig fråga: får hästen betfor ?

Ja hon får betfor.Dom på veternär kleniken i ulltuna sa att hon hade headseaking syndrom.Sen sa dom inte så mycket mer dom verka inte riktigt veta så mykt om den sjukdomen...Dom sa att vi skulle ge henne nån medecin men den funka inte så nu går hon på homeopat medecin...

Läste någonstans någongång om forskning i England (där man vet mycket mera om headshakingsyndrome) där man hade kommit fram till ett samband mellan sockeröverkänslighet och hs.

Min häst fick diagnosen "hästdiabetes" (överkänslig för socker) av en håranalytiker. Jag tipsades att sluta ge betfor och inte heller överdriva andra sockerkällor.
Gav en kur med Sulfur-homeopatmedel och symptomen har aldrig kommit tillbaka :banana: :banana:

Jag tror starkt på det där med sockret !!!

Lämna bort all betfor och håll tummarna !!!
Hs är en helv..tes åkomma som långt ifrån alla hittar lösningar på.

Ett hjälpmedel som också funkade ganska bra (medan jag ännu gav betfor) är ett nosnät som finns att beställa på
www.equilibriumproducts.com
(hoppas innerligt att denna länk inte räknas som reklam. Nosnätet kan göra en headshakares tillvaro dräglig och hur f..n ska man annars kunna hjälpa om man inte får tipsa såhär????)

Lycka till !!!!!! ...och gör nu som jag säger !! ;)

Ett litet tips att testa. Har själv en häst som visade tendenser till detta under flera år (i liten omfattning men ändå tillräckligt för att man skulle reagera på det) Läste av en slump att magnesiumbrist kan ge detta symtom testade och gav honom "biomag" (magnesiumtillskott) och vad händer det försvinner helt. Nu är han helt fri från detta finns inte ett spår av det. Hästen ifråga stod på foderstat som täckte hans behov av magnesium enligt vad han skulle ha i sig till hans arbete och vikt, men uppenbarligen räckte inte detta. Kan vara värt att prova om du har en häst som visar detta symtom.

Vilka är de vanliga symptomena på en häst med Headshakingsyndrome?? :confused:

Det fattar jag väl! :D

Men hur yttrar det sig? I hagen, vid ridning, i stallet vad?? Kastar de med huvudet upp och ner, fram och tillbaka eller i cirkel??

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat