Headseakingsyndrom!

I Eqqus majnummer är det en lång artikel om just Headshaking. Jag skrev en hel del därifrån i tidigare inlägg: här

det finns ingen bevisad åtgärd som hjälper men på denna sida som är väldigt ny finns det info, den kommer inom snart även på svenska där hittar du oxå video klipp på olika HS
http://www.equineww.com/index04/netfindex.html
min kompis har en HS häst, han är frisk förtillfället, äter nu en särskild rot, hon har även skrivit en artikel om HS som kommer i nästa nummer av Ridsport, det finns ett bra forum på Yahoo oxå lycka till HS är svårt, det finns ingen behandling som hjälper alla hästar man får pröva sig fram för att se vad som hjälper just sin egen häst!

Blir så ledsen varje gång jag läser någon som fått en häst som fått diagnos heashaking. Jag vet vilken frustration man går igenom när man ser den stackars hästen skaka på huvudet mer eller mindre panikslaget. Var inne med min på djursjukhuset och precis som de flesta andra hästar hittade de inget fel på honom. Så det blev för mig att analysera när han började skaka. Oftast blev det värre en vecka efter avmaskning så jag slutade avmaska honom i ett helt år. Men självklar mycket god kontakt med min veterinär som rekommendera detta. Gav aspbark istället för det ska ha en viss avmaskande effekt. Efter ett år var min häst näst intill skakfri. Jag avmaskade honom med banminth - innehåller inte ivermectin - vilket min vet. trodde kanske han kunde reagera på. Och peppar peppar - han skakar inte ännu. Jag ger inte min häst betfor heller för jag hörde också det här med sockret. Lycka till med din häst.

Jag tillhör en av dem som avlivat en alskad barnponny i år pga headshaking. Vår Pelle insjuknade förra våren med HS. Barnen blev livrädda för honom, det gick inte att leda elelr rida eller köra honom annat än på lååååång tygel/töm. I stallet var allt lugnt. Sedan fick han även erlichias och kronisk diarre. Det var ett mardrömsår. Pelle blev bara 9 år, vi valde att ta bort honom då han aldrig blev bra från sin H:S samt diarren. Vet valde att dömma ut honom för diarren då hon sa att H:S diagnosen inte ersätts av försäkringsbolaget.
Pelle fick det oavsett väder, ja regn vart han bättre av. Han åt inget i hagen utan stod hela sommaren och skakade på sitt huvud så vi fick ta in honom så han fick matro. Nosnät hjälpte bara lite, flughuva hade han jämnt utan resultat, åt asparkspellets och ingen betfor, prövade olika antihistaminer men inget hjälpte. För Pelles skull och för barnens skull tog vi bort vår aldra bästa vän :cry: På 1½ mån rasade han i vikt tills han bara var skinn och ben.

Ja, oftast hittar man aldrig orsaken och får stå inför det svåra valet att avliva. Det var en snällt av veterinär att döma ut honom pga av diarren. Själv har jag inte heller fått någon ersättning för de sjukhusbesök jag gjort pga av att man inte hittade orsaken och då blir det klassificerat som lynnesfel. Men valet du gjorde var säkert det rätta men ett svårt sådant kan jag tänka mig.

okej...vad synd!:( men jag hoppas verkligen att sonette klarar sej!:)

inte jag heller...sonette klarar sej bara men hon har inte haft det så länge än..Homeopat medecinen som hon har nu verkar hjälpa lite faktigst:).Mnem man vet alldri :(

a..ia betalar inte ut nåt men det finns försäkrings bolag som betalar vid HS tex Sv..and mer om dettta i artikeln i ridsport som kommer..

En tanke slog mig...kanske aspbark kan vara bra för jag började också ge aspbarkpellets då jag slutade med betfor.

Som bizznizz säger så blir man, som ägare till en hs-häst väldigt ledsen då man läser om en häst som drabbats av eländet. Just det att se hästen nästan i panik skaka på huvudet...och ingen vet vad det beror på och man kännaer att man inte kan hjälpa det stackars djuret.
Som tur har min iaf blivit symptomfri men jag glömmer aldrig den hemaks känslan i maggropen.

Sonette, jag råder dig att ta alla tips du har fått här på allvar. Tyvärr tenderar hs att bli värre med tiden, och jag lovar INGEN vill vara med om att se hästen få panik av obehaget/smärtan den känner.

Det ska bli intressant läsning. Jag gjorde allt i min makt att få igenom det. Tror dom har en stor lunta papper från mig men a..g.a hävdar att så länge man inte har någon orsak klassas det som lynnesfel. Nu har jag troligtvis hittat vad som orsaka det men hur ska jag bevisa det...Ge honom preperatet igen och låta honom skaka i ett år till kanske...

jag råder ALLA som har en HS häst att gå med i nyhetsgruppen på Yahoo.
Där diskuteras det vilka olika preparat som hjälpt just deras hästar mot HS det finns ju olika tex photic osv. Det finns mycket man kan testa..

Tack så jätte mycket allihopa jag försöker lyssna så gott jag kan på alla rå d och det har visat sej att jag måste forska lite på internet om hs Men jag TACKAR för alla svar och hoppas att ni hållder med mej om att HS är en elendig sjukdom...

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Underställ
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025