Lotus
Trådstartare
Har läst på SKK:S hunddata och där står på föräldrarna till de valpar vi är intresserade av att den ena tiken har HD grad a. Jag förstår att detta är någon defekt, och jag antar att det handlar om höfter, men vad betyder det och vad innebär det i praktiken? Hur många olika beteckningnar finns det och hur skall man värdera dem när man tittar på valpar?
Den andra två tikarna vi tittat på valpar från har HD grad b, vilken är skillnaden på dessa mot grad a?
På pappan till två av kullarna står hd-1, vad betyder det? Den hunden är tysk, blir det en annan beteckning då?
På samtliga har det stått ögon ua, eller ögon fri, betyder det samma sak?
Är det något mer man bör veta om veterinärdata som gårt att se via stamtavlor osv, när man letar valp? Jag förutsätter givetvis att valpen undersöks för bettfel osv, men finns något mer registrerat som man kan se i papper?
Den andra två tikarna vi tittat på valpar från har HD grad b, vilken är skillnaden på dessa mot grad a?
På pappan till två av kullarna står hd-1, vad betyder det? Den hunden är tysk, blir det en annan beteckning då?
På samtliga har det stått ögon ua, eller ögon fri, betyder det samma sak?
Är det något mer man bör veta om veterinärdata som gårt att se via stamtavlor osv, när man letar valp? Jag förutsätter givetvis att valpen undersöks för bettfel osv, men finns något mer registrerat som man kan se i papper?