HD/AD-röntgen ikväll med gräsliga resultat...

Skogstrollet

Trådstartare
Nu behöver jag erat stöd här för jag är nära att bryta ihop. Som om det inte var nog med allt som varit med min nippriga tokhund...

Har precis kommit hem från audells klinik där plåtarna visar på hd D plus avlagringar på höfterna plus kraftiga (!) avlagringar på båda armbågarna. Till och med veterinären blev förvånad eftersom hunden gjorde ett sånt käckt intryck och är liten och smärt (samt hälsade på honom på bakbenen :angel:). Han visade plåtarna och även jag som aldrig sett något sånt förut noterade förskräckt att något verkligen var helt fel... Armbågarna som ut som schweizerostar.

Hon blir två år på torsdag. Jag blev inte förvånad av resultatet för någonstans har jag ändå registrerat att hon rör sig udda i bakkärran samt har varit stel efter längre anstränging. Ena frambenet krånglade ofta när hon var i tonåren.

Vet tyckte att det var illa men inte illa nog för att rekommendera en avlivning direkt. Han tyckte jag skulle sätta henne på glukosamin och uppskattade att hon skulle kunna gå problemfri tills hon blev 5-6 år. (Detta efter att endast ha sett plåtarna, ej tittat på henne när hon rört sig eller "klämt/känt".)
Fast hon är ju inte helt problemfri idag...
Jag var välkommen tillbaka för en utredning och det ska jag boka tid till i morgon. Jag behöver veta hur illa det är, man blir så lätt hemmablind.

Inte för att vara elak men nu vill jag inte höra "stackars dig och din hund", jag behöver och vill ha fakta. Rena hårda fakta. Har ni hund med liknande och hur går det? Hur skulle ni gjort i min situation? Var får jag tag på glucosamin (är ju dyrt) till bra pris?

Jag har haft sån jävla otur med mina djur. Billie är den enda som hållit sig frisk, men tji det skulle du fan inte tro....! *arg*

Sv: HD/AD-röntgen ikväll med gräsliga resultat...

Usch och fy :( Förstår att du är upprörd.

Nu till frågan. Nej har ingen egen hund med den prognosen (shit min är inte ens röntgad).. Men har tagit hand om två hundar med nästan samma.
Båda klarade sig fin-fint med rätt träning, motion & medeciner. Dessa var Berner Sennen & blev normalgamla för rasen (en lever än)

Min egen Berner blev dock bara 8månader. Hon var så illa däran (HD´) att hon behövde avlivas.:cry:
Att din hund klarat sig så bra hitills är ett MKT gott tecken! Min hund var dålig från 5-6 månaders ålder.....

Hade en Briardtik som blev 10 år trots HD (dock bara grad 2 som det kallades på den tiden)

Nu behöver jag erat stöd här för jag är nära att bryta ihop. Som om det inte var nog med allt som varit med min nippriga tokhund...

Har precis kommit hem från audells klinik där plåtarna visar på hd D plus avlagringar på höfterna plus kraftiga (!) avlagringar på båda armbågarna. Till och med veterinären blev förvånad eftersom hunden gjorde ett sånt käckt intryck och är liten och smärt (samt hälsade på honom på bakbenen :angel:). Han visade plåtarna och även jag som aldrig sett något sånt förut noterade förskräckt att något verkligen var helt fel... Armbågarna som ut som schweizerostar.

Hon blir två år på torsdag. Jag blev inte förvånad av resultatet för någonstans har jag ändå registrerat att hon rör sig udda i bakkärran samt har varit stel efter längre anstränging. Ena frambenet krånglade ofta när hon var i tonåren.

Vet tyckte att det var illa men inte illa nog för att rekommendera en avlivning direkt. Han tyckte jag skulle sätta henne på glukosamin och uppskattade att hon skulle kunna gå problemfri tills hon blev 5-6 år. (Detta efter att endast ha sett plåtarna, ej tittat på henne när hon rört sig eller "klämt/känt".)
Fast hon är ju inte helt problemfri idag...
Jag var välkommen tillbaka för en utredning och det ska jag boka tid till i morgon. Jag behöver veta hur illa det är, man blir så lätt hemmablind.

Inte för att vara elak men nu vill jag inte höra "stackars dig och din hund", jag behöver och vill ha fakta. Rena hårda fakta. Har ni hund med liknande och hur går det? Hur skulle ni gjort i min situation? Var får jag tag på glucosamin (är ju dyrt) till bra pris?

Jag har haft sån jävla otur med mina djur. Billie är den enda som hållit sig frisk, men tji det skulle du fan inte tro....! *arg*

Har hittills bara haft en hund med HD-fel, och han hade 3or på båda höfterna, med gamla systemet då. Han var helstressad under hela uppväxten, oavsett hur mkt/lite arbete han fick. Antagligen hade han ont hela tiden.. Hans rörelsemönster var dock helt normalt, så där misstänkte vi aldrig något fel på höfterna innan vi fick resultatet då.
Han fick dock en mycket sämre prognos än din, och avlivades ganska omgående. Men han var också arbetsnarkoman och inköpt för att bli tjänstehund, och skulle ju aldrig hålla för det.

Enligt den veterinären då, skulle han inte kunna gå rent alls inom max 1 år, och då ha väldigt ont. Vid hård ansträning skulle den tiden förkortas betydligt.

Hade jag fått en hund med så pass dåliga höfter idag, hade jag undersökt noga om den hade ont. Hade den haft ont av normal motion/leverna hade den fått somna in, det går ju liksom inte att bota.

Tack för ditt inlägg och skönt att höra att det går ändå att ge dem ett gott liv.

Det som oroar mig är att hon HAR visat tecken tidigare, jag vet alltså inte om hon har ont, eller isf hur mycket. Jag har inte velat se detta tidigare och slagit bort det som träningsvärk/växtvärk.

Men jag måste samla på mig mer info och helst få en experts bedömning på hur hon rör sig, hur stort obehag/smärta upplever hon. Ikväll ville jag bara därfrån så fort som möjligt, men han sa att jag var välkommen tillbaka.

Han gillade min hund... Hon låg så stilla på bordet, vi behövde inte hålla henne ens. Trots att hon strax innan skuttat på honom för att hälsa. :p

Tja det kan ju ligga bakom en del av hundens beteende.

Ja det är det jag funderar på nu. Om hon är stressad för att hon har ont, alternativt speedad för att kroppen skjuter ut en massa endorfiner el. likn. mot smärta.
Kan det vara så?

Ja det är det jag funderar på nu. Om hon är stressad för att hon har ont, alternativt speedad för att kroppen skjuter ut en massa endorfiner el. likn. mot smärta.
Kan det vara så?

Svarar fast jag inte är escodobe..
Japp. Stress är ett av tecknen på smärta hos hund.

Vet inte hur mycket det här hjälper..

Men mina föräldrar hade en collie på 80/90talet som fick diagnosen HD D tror jag. De åkte med honom till en veterinär i Umeå, vi bor i Växjö, så det var en bra bit, som opererade honom. Han levde tills han var 10 år, blev "sn sur gammal gubbe" på slutet och då jag och min syster var små då så blev mina föräldrar rädda att han ev skulle hugga så då fick han somna in.

Vet som sagt inte så mycket mer, minns att han var en otroligt fin hund som var ute och levde ett nästantill normalt liv. Så där slutade det lyckligt kan man väl säga:)

Lycka till med din hund!

glukosaminer kan du köpa "billigare" på häst....ett tips är flexijoint från equimins.
Hoppas det kan fixa sig för din vovva....

En bekant har en samojed med samma resultat som din. Den är idag 4 år gammal, rör sig normalt, verkar till synes glad och tillfreds. Dock tål den inte allt för mycket motion, utan själva springandet - framförallt på ojämnt och löst underlag måste hållas till ett minimum.

Du ska dels ha glucosamin i matenvarje dag OCH be veterinären skriva ut metacam (smärtstillande och antiinflammatoriskt) till dig.
Min terrier har fått pålagrinar på knäna nu på äldre dagar och han får glucosamin samt metacam för det och dt verkar funka bra på honom tycker jag. Du kan motverka också genom att inte låta hunden gå i trappor (kanske svårt med en golden) , men iaf inte hoppa från höga höjder etc. Gå hellre promenader i skogen där marken sviktar än att gå på sötig asfalt. Men framförallt.

Simma hunden varje dag i sommar!!! Det gör underverk.
Kan du så boka tid för simning i hundsimhall minst en dag i veckan (gärna två) när det blir för kallt i vattnet utomhus!!

Lycka till med voffan. Beklagar över resultatet.

Hundkuranten och Mälardalens Hundcenter har bra simbassänger.

Kostar en hel del, mindre om du inte behöver handledning utan kan ta hunden själv.

jag tycker inte att du ska dra på för höga växlar nu och koppla allt avvikande beteende till ev smärta. alla jaktgoldens har inte HD/AD, ändå är det många som uppför sig som din.

prova smärtstillande någon månad, och se om hennes beteende förändras. ser du inte någon större förändring behöver du nog inte vara jätteorolig för att hon skulle dras med några våldsamma smärtor.

sedan hade jag nog kört på som vanligt, men undvikit cykling på asfalt och försökt simma mycket. tänk i kvalitet istället för kvantitet. den dagen det tar slut så tar det slut. ingen mening med att ta ut sorgen i förskott.

och förlåt, men jag kan inte låta bli. *tröstkram* till dig.

Tack alla.
Hemma från jobbet idag, har gnisslat tänder hela natten och mår pyton. Men ser lite klarare på det hela nu iaf, igår var jag helt uppriven.

Så här ser iaf planen ut. Först en utredning av någon/några som jobbar med rehalitering och liknande tänkte (?). Vana att se avvikelser i rörelsemönstret och dylikt, klämma/känna lite. (Tips på ställen att vända sig tages tacksamt emot.) Om hunden då ser ok ut, ta reda på mer om hur jag ska träna henne samt börja med simning regelbundet. Därefter tar jag det ett halvår i taget.

Om hunden däremot rör sig illa, visar tecken på smärta så är det nog kört... Hon är för sprallig och glad för att leva ett "pensionärsliv" och bli begränsad allt för mycket. Då blir det en sista rolig sommar för henne.

Glukosamin ska inhandlas idag. Metacam tänkte jag, som cillamuffins föreslog, se om jag kan få utskrivet tillfälligt för att se om hon blir annorlunda på smärtstillande. Rätt nipprig är hon ju helt av sig självt så att säga, hennes släktingar har ju bidragit till det, så allt beror nog inte på ev. smärta.
Eftersom hunden bara är 2 år gammal (imorgon) så känns det inte som ett alternativ att ha henne gå på metacam "tills vidare" eller någon längre tid. Det kan tydligen gå hårt på magen efter längre tids användning?

Allt det här känns så tydligt igen då jag förut fått avliva min cavalier pga bl.a. ryggproblem. "Special"träning, konstant övervakning, medicinerna med biverkningar och efter två års oro fick han slutligen somna in. Han blev 4år.
Samma visa med hästen som jag tog bort härom sommaren. Metacam, försiktig träning, övervakade varje rörelse och efter ett halvår var det också kört. Han blev 8 år, hade haft honom i 1,5år.

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte om jag orkar det igen. Men hunden är iaf glad!

Så idag ska jag leta fram rätt ställe att vända sig till. Informera uppfödaren. Handla glucosamin. Och skämma bort jycken nåt gruvligt. Kanske åker vi och badar ikväll.

Hon har precis börjat löpa också...

Undrar om jag kan få låna grannens beaglehane, jag skulle så gärna vilja ha en valp efter henne utifall att det blir så att hon måste tas bort i höst...

:angel:

låter som en bra plan. glöm inte att spara en valp åt mig. jag behöver en ny tävlingshund snart. för visst kan man tävla bruks med en sån bara man har stamtavla? och en sån kan ju du skriva åt mig va? ;)

Naturligtvis får du en valp av mig! Du kan få en extra gratis om det bli många... Bonusvalp.

Ja stamtavlan är bara att kopiera och tippexa lite på så är det klart. Självklart blir de registrerade hos jordbruksverket också så att du kan tävla utan problem. Blir perfekta familjehundar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka