HD/AD-röntgen ikväll med gräsliga resultat...

Sv: HD/AD-röntgen ikväll med gräsliga resultat...

Hej!

Nu är inte jag sådär jätte kunnig inom området, men har själv en schäfertik med C på höfterna.
När hon fyllde ett år ville uppfödaren ta bort henne pga att hon var oduglig till avel.
Därefter slussades hon mellan olika ägare och höfterna blev allt sämre.
Jag fick henne förra året i Septemer, då var hon i riktigt dåligt skick. Hon hade inte fått tillräckligt med motion och hade smärtor i hela bakdelen. Gick väldigt "hoppigt" också.

Nu, efter nio månader hos oss mår hon faktiskt bra. Visst, man ser på henne att hon är lite stel. Men hon hoppar och skuttar runt utan smärtor. Klämmer och känner på henne dagligen för att kolla att allt står rätt till. Simmar med henne så ofta jag kan enl. vets rekomendationer.

Det är en bra idé att gå till vet och kolla vad dem tycker så att du inte blir hemmablind som du sa. Jag tror, och hoppas att ditt gryn kan få några fina år till. Bara du sköter ev medicinering, motion och liknande.

Lycka till!

Tänk på att du riskerar livmoderinflammation om hon simmar när hon löper.

Ringde och pratade med uppfödare som tog det bra och stöttade fint. Hon jobbar inom djursjukvården själv så hon tipsade lite och så.

Sen frågade hon om jag ville ha en ny hund... Hon har en kärnfrisk (röntgad och ögonlyst) tik i samma ålder som Billie som inte riktigt passar in i hennes stora flock.
Jag har ju varit frestad att skaffa en hund till länge nu och Billie skulle älska att få sällskap (om de kommer överens men de är ju goldens så varför inte). Den tiken är ingen duktig apportör men det gör inte mig något eftersom det inte är där mitt intresse ligger, det tränade jag med Billie för Billies skull.

Ja jag kan ärligt erkänna att jag blev frestad. Billies liv skulle bli roligare med en kompis och jag skulle få en hund till som kan göra det Billie inte klarar.

Men jag vet inte, tänker inte riktigt klart just nu... Tror inte att det blir så men ska reda ut allt med Billie först så får jag ta ställning till det då.

Liten o blir det ngt så blit det inte ngn pyo(som är hormonellt orsakad) utan en lättbehandlad bakteriell infektion. Jag ser inte risken som större än att stänga in flytningarna med ett tikskydd.
PL

GUD va synd!
Min labrador har armbågsfel så jag vet hur det är (skit trist). Något som fungerade jättebra på min hund var när jag började simma med honom. Det är ganska dyrt men för mig är det värt vartenda öre. Prata med din veterinär om det finns något hundsim i närheten om du vill. Lycka till!

Beklagar att din hund har fått så pass dåliga odds... Tur är som jag ser det att du ändå har lite humor kvar... även om det är galghumor..
Du kan spara en valp åt mig med ;)... så du skall se att du blir nog rackarn av med hela valpkullen... :cool:

Jag har inte haft en hund med fullt så dåliga odds som din.. Dock har jag haft en hund med dålig prognos på sina höfter... Vi gjorde så att han fick hänga med på det mesta så länge han orkade och var glad. Första tecken på smärta och problem så avlivade vi honom...

Han blev 3 år lite drygt.... Jag tröstade mig med att han hade ett bra liv så länge det varade. Tror det är viktigare än att gå på smärtstillande och specialbehandling hela livet...

Dock skulle jag ge smärtstillande under en tid för att se om hon ändras i sitt stressiga beteende. Om hon stressar mindre under den tiden så tror jag att du förstår vad du behöver göra.

Men du är ju inne på samma linje tycker jag mig läsa...

Gör vad du kan och ge hunden ett bra liv så länge det går... ta bort sen innan hon får för stora problem.

Ja det är lite så jag tänker också, hon ska ha livskvalitet.

Humorn är det jag använder för att släppa på ångan och inte explodera i situationer som dessa...

Klart du ska ha en valp du också! Men jag släpper dem bara till garanterat kärleksfulla hem där ingen arbetar och alla är beredda att sätta hunden främst i alla situationer. Eftersom jag starkt misstror läkarvetenskapen kommer samtliga valpar att vara uppfödda på vitlök istället för att vara vaccinerade med en massa hemska kemikalier...

Jag har AD-hund som aldrig visat sig besvärad av det trots måttliga pålagringar redan som 1 åring, jag röntgade henne rätt så omgående. Min skolkompis hade en Labradorhane med 3:or på höfterna. Han blev SLCH, uppflyttad till elitklass spår, gick elitklass jaktprov samt att han blev lavinhund. Han blev 14 år.

Så visst går det. Men sen finns det andra hundar som inte alls fungerar. Det är så individuellt. Det är "bara" att vänta och se.

Jag köper glukosamin på EKO:- (finns i Länna) Det är 500 gr för strax över 200:- och ger man 4+4 kryddmått per dag räcker burken i 3 månader. Doseringen stämmer överens med ett preparat som jag sett för hund.

Smärtstillande en tid skulle kunna ge svar på om hon är stressad pga smärta. Vem vet? Hundar som det är tillräckligt med ös i samt kanske lite stressiga i sig, kan fara runt som jehun utan att egentligen visa smärta... Sen kan det vara svårt med dubbelsidiga hältor. Det krävs en del för att man ska förstå och upptäcka en dubbelsidig hälta, det är lättare med ensidiga eftersom att det ger ett mer tydligt osymetriskt rörelsemönster.

Klart du ska ha en valp du också! Men jag släpper dem bara till garanterat kärleksfulla hem där ingen arbetar och alla är beredda att sätta hunden främst i alla situationer. Eftersom jag starkt misstror läkarvetenskapen kommer samtliga valpar att vara uppfödda på vitlök istället för att vara vaccinerade med en massa hemska kemikalier...

Det låter tryggt att höra...
Det är blir ju blandraser... så de kommer ju inte att bli sjuka ändå.. alltså kan vi skippa vaccinationer av den anledningen...

Då blir det ju inte så dyrt för dig att föda upp kullen....:D

Vad tråkigt att höra om Billie :cry:
Men helt rätt att ta valpar på henne, får jag också tinga en? ;)
Även jag har haft otur med mina djur, Rottisen hade höftfel, Midas blev krypt, PON:en hade fel på ögonen osv..
Men då tänkte jag att jag skaffar en blandras, för visst är dom garanterat friskare? :angel: :D

Nä men jag gör det inte alls för pengarnas skull! Nu blir jag lite upprörd här, du kallar mig väl inte oseriös..?? Min tik är faktiskt jättefin och kommer lämna supertrevliga valpar...! :mad:

:p

Min hund får cartrophen-sprutror för knäna och jag har förstått att de används även vid höftproblem!

Då är jag uppe i.. vad.. 3,4 valpköpare..? Och en bonusvalp. Hoppas hon får en stor kull här nu då.

*kaatjing kaatjing*

Japp, garanterat friska!

P.S. Tack.

cartrophen-sprutor

Vad är det för något? *lägger på minnet*

Jag ska boka tid hos Audell igen i morgon så får han hjälpa mig att bedöma hur illa hon har det. Han fastnade lite för Billie och sa att jag var välkommen tillbaka om jag behövde hjälp. Så det tar vi tacksamt emot.

Och jag måste erkänna att tankarna på hunden som uppfödaren erbjuder mig känns lockande. Loka heter hon. Jag tror Billie skulle trivas med en hundkompis, jag misstänker att hon blir lugnare då. Så tillvida Loka inte är en yrhätta hon också, men det verkar inte så. De är inte heller direkt nära besläktade även om linjerna går lite i kors här och var.

cartrophen-sprutor

Vad är det för något? *lägger på minnet*

Vad jag har förstått så gör det så att ledvätskorna ökar vilket gör att leden får en bättre rörlighet och ytorna gnider mindre mot varandra.

Mmm... Jag har också haft otur 2 ggr på raken och tanken att köpa en vuxen hund är inte helt fel... (men jag hade ju tur till slut...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka