HD/AD-röntgen ikväll med gräsliga resultat...

Sv: HD/AD-röntgen ikväll med gräsliga resultat...

Eftersom jag har fått kommentarer om det via fler kanaler måste jag än en gång förtydliga att mina inlägg om valpar efter Billie med grannens beagle var ett SKÄMT... Likaså "förfalskningen" av stamtavlor. Jag har noll intresse för att avla på hund.
*trött*

Att folk bara orkar (eller har man inte bättre förstånd:crazy:)!!??

Hur går det med nykomlingen förresten??

"Folk" är för lata för att läsa hela tråden antar jag... :angel:

Tack det går jättebra med nykomlingen! :) Fast just nu har hon ont i en tass, har skurit upp en trampdyna, så vi tar det lugnt. Men hon verkar trivas och precis som jag hoppades har hon haft en lugnande inverkan på Billie som verkar mer harmonisk.

Min 80cm säng börjar dock kännas lite... trång om nätterna... Två golden, två stora katter åsså lilla jag på ett hörn. :D

Här är tråden om flickorna, med bilder:
Loka och Billie - presentationstråd

Eftersom Loka är så pass enkel och lugn har hon liksom bara flutit in i vardagen helt problemfritt. Löjligt smidigt faktiskt...
Har börjat klicka in henne nu för att kunna jobba lite lätt och kravlöst. Vill lära känna henne mer och få bättre kontakt innan jag kör igång med hårdträningen. Hon kan inte så mycket men är lyhörd och trevlig. Vardagslydnaden tar vi vart eftersom och funkar bra det med.

Idag har jag beställt klövar och blanketter från jordbruksverket för att kunna köpa blod, så snart är vi igång med viltspårträningen också! Har semester, vädret är kanon... Kan inte bli mycket bättre nu faktiskt. Bara lilla tassen ville läka.

Vad jag har förstått så gör det så att ledvätskorna ökar vilket gör att leden får en bättre rörlighet och ytorna gnider mindre mot varandra.

Min Chow Chow har också fått cartrophen, såhär skriver
Med. chefveterinär Lennart Sjöström, Regiondjursjukhuset Strömsholm om just cartrophen:

"Cartrophen innehåller en s.k. polysulfaterad polysackarid. Läkemedlet ges som en serie injektioner under huden. Effekten är framför allt antiinflammatorisk. Det innebär att läkemedlet motverkar inflammationen i leden, som är en del av artrosen. Cartrophen ges som en serie av injektioner under huden, ofta en gång per vecka fyra gånger. "

Och här nedan finns annan text om cartrophen, mer finns att läsa i pdf fil på
följande länk http://www.n-vet.se/dokument/Carthrophen_light.pdf mycket bra fakta!!

"Cartrophen Vet är ett läkemedel som lindrar symptom vid osteoartrit/osteoartros (OA) genom
att påverka själva sjudomsprocessen och klassas därmed som en Disease
Modifying Osteoartritis Drug (DMOAD). Den aktiva substansen Na-PPS verkar
bl.a. genom att normalisera regleringen av en rad enzymer, enzyminhibitorer
och tillväxtfaktorer. Cartrophen vet är inte ett NSAID men har i jämförande
studier visats likvärdigt med eller bättre än vissa NSAID vid behandling av
smärta hos hund med OA. Eff ekten sätter in 1-2 veckor senare än NSAID och
tillskrivs preparatets påverkan på sjukdomens patogenes.
www.n-vet.se"

Och här finns ännu mer att läsa för dom som vill:
http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/MonographyPage____458.aspx

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom jag har fått kommentarer om det via fler kanaler måste jag än en gång förtydliga att mina inlägg om valpar efter Billie med grannens beagle var ett SKÄMT... Likaså "förfalskningen" av stamtavlor. Jag har noll intresse för att avla på hund.
*trött*

:D:D:D:D:D:D :rofl:

Asså, jag skrattar så tårarna sprutar!!!! Folk tog väl inte det på allvar?????

Fasiken, jag hade helt ställt in mig på en sån hund:eek:

Ett tips till dig och alla andra med hundar som har pålagringar.
I Söderköping finns en vet som via titthålsoperation tar bort pålagringar i hundens leder.
Vi hade gammelhunden där för ett par år sedan, och han är fortfarande betydligt bättre i benen nu än innan operationen. Springer fortare än unghunden!

Nästan ingen konvalecens men inte gratis, är ett + och ett -.

LIA

Hej. jag hade för ett antal år sedan en Schäfer med höftledsfel men då graderade man det i siffror. Han hade 2:or på båda sidorna. Det räknades väl som medelsvårt fel ungefär har jag för mig.

Vad betyder "hd D"? Är det ett allvarligt fel?

A =Normala höftleder (= nuvarande ua) - Hundar med normalt utvecklade höftleder får diagnosen "A", tillägget "utmärkta höftleder" får de hundar som har speciellt välutvecklade och fasta höftleder jämfört med övriga inom rasen.

B =Nästan normala höftleder (=nuvarande ua) - Hundar med nästan normalt utvecklade höftleder får diagnosen "B"

C =Höftleder lindrig dysplasi (=nuvarande grad I) - Är den lindrigaste formen, höfthålan har nästan normal storlek och form men ledhuvudet passar inte in exakt in i ledhålan.

D =Höftleder måttlig dysplasi (=nuvarande grad II) - Är en måttlig dysplasi, höftledshålan är märkbart grund. Ledhuvudet passar in dåligt och går lätt att skjuta ur läge.

E =Höftleder kraftig dysplasi (=nuvarande grad III och IV) - Är en kraftig dysplasi, ledhålan är mycket grund och ledhuvudet ligger ofta och rider på ledhålans kant. Luxation menas då Höftledshuvudet ligger helt utanför ledhålan. Ledhålan är mycket grund.

Saxat från: http://www.geocities.com/molnets/Dysplasi.html

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka