HD/AD-röntgen ikväll med gräsliga resultat...

Sv: HD/AD-röntgen ikväll med gräsliga resultat...

Har inte läst hela tråden, mer än att du ska inhandla glykosamin och metacam. Man ska inte kombinera detta! De "tar ut" varann.

Jag har på min ena tik, som har pålagringar i bakknäna, börjat med AKTIV HUND. Ett superpreparat som gjort underverk! Från att behöva ge stora doser (25-30 ml)av metacam dagligen, så får hon nu inget metacam och endast tabletterna från aktiv hund.

Detta preparat är alltså liknande glykosamin, fast utan salter. Pulvret utvinns av grönläppad mussla och kostar 350:-/burk. Det räcker i 1-2 månader beroende på hundstorlek. Det tar 6-8 v. innan man ser något resultat, men vilket resultat! :bow:

Aktiv Hund finns att köpa hos de flesta veterinärer. Säljs inte hos någon annan.

helt OT, men va kul att läsa ett inlägg från dig igen :). det var inte igår! hur är det med dig och voffarna?

Tack för rådet. Billie går dock inte på metacam, enbart glukosamin. Däremot har jag fått recept på Flexicam (samma som metacam men billigare tydligen) för den dagen då något händer och hon måste få smärtstillande (och vila). Samma veterinär rådde mig också att ge glukosamin, vilket jag nu gör dagligen.

Ska kika mer på det där Aktiv Hund.

Ja, jag har börjat kika in lite igen. :) Men bara lite. :p Har precis som skogstrollet fått chockbesked på min friröntgade tik. Kraftiga pålagringar bak. :cry: Jättetråkigt och inte alls vad jag hade i tankarna.

Så efter ca 2 månader i valet och kvalet över hur jag ska göra, så började Aktiv Hund verka. Hunden blev som förbytt. :banana: Så mina tävlingsplaner som grusadet vid beskedet har börjat ta form igen.

Senast ändrad av en moderator:

fy va tradigt :(. men vilket tur att du hittat något som funkar! hur går det med den "gamle" då? för visst hade du en äldre hane också? (minnet är gott men kort).

Har följt dina trådar (både gamla och nya) på avstånd och ville bara gratulera till nya hunden, det kommer med all säkerhet gå jätte-bra för er!
Vad skönt att framtiden verkar ljusna för Billie också.

Tack så mycket! :)

Ja idag känns det väldigt bra. Nu törs jag se fram emot nya hunden också!

:banana::bump::banana::bump::banana:

:D

Har inte läst hela tråden, mer än att du ska inhandla glykosamin och metacam. Man ska inte kombinera detta! De "tar ut" varann.

Jag har på min ena tik, som har pålagringar i bakknäna, börjat med AKTIV HUND. Ett superpreparat som gjort underverk! Från att behöva ge stora doser (25-30 ml)av metacam dagligen, så får hon nu inget metacam och endast tabletterna från aktiv hund.

Detta preparat är alltså liknande glykosamin, fast utan salter. Pulvret utvinns av grönläppad mussla och kostar 350:-/burk. Det räcker i 1-2 månader beroende på hundstorlek. Det tar 6-8 v. innan man ser något resultat, men vilket resultat! :bow:

Aktiv Hund finns att köpa hos de flesta veterinärer. Säljs inte hos någon annan.

Du menar alltså att glucosaminet och metacamen jag gett till min hund varje dag i ett år nu enligt veterinärs (fler än ens) föreskrifter inte har hjälpt och är helt åt fanderns? Glucosamin är ju ingen medicin utan ngt som redan finns naturligt i kroppen och som behövs för att hunden ska kunna förbättra ledvätskor men även "broska".
Ger man smärtstillande förvärrar det alltså? Vad har du för källa på det?

Har inte skrivit någonstans att det förvärrar om man ger smärtstillande. Det jag läst och fått berättat för mig av olika veterinärer är att vanligt glykosamin innehåller salter, till skillnad från Aktiv Hund, som gör att Metacamet och ytterligare ett smärtstillande medel inte har fullgod effekt. Inget förvärrar eller är dåligt för hunden, mer än att man betalar dyrt glykosamin/metacam som inte kan nyttjas av kroppen till 100%. Utan dessa salter som finns i vanlig glykosamin så kan kroppen ta upp smärtstillandet bättre.

Jag har pappret som beskriver detta, på jobbet. Ska försöka komma ihåg att ta med det hem. Detta är inget jag kan själv, utan bara har fått berättat för mig av veterinärer då jag själv vill kunna ge det bästa till min hund med pålagringar.

Det finns även ett preparat (har funnits?) som heter LYPRINOL som är för människor som innehåller denna rara mussla.

Puh, blev så orolig. Ska titta efter andra glucosamin alternativ. Du får gärna skicka mig den texten du hade.

Nu kom jag på efter att jag sett en annons... Lyprinol finns ännu. Blåläppad mussla är Omega-3. Dvs. det är en fettsyra och fungerar inte som glukosamin. Fiskolja är inflamationshämmande och "smörjer" leden. Glukosaminet påverkar ledytan.

Så en kombination av fiskolja och glukosamin kan vara en god idé alltså?

Ja jag hämtade henne i förmiddags. Allt funkar jättebra! :D

Uppdatering och lite bilder kommer. :)

Vet ej... Jag tycker det, men det finns säkert andra åsikter om det???

Jag håller tummarna för Din hund och att det ska gå så bra det
bara kan! Jag vet många hundar med såväl HD som AD som
lever bra liv. Så jag hoppas att det ska fortsätta såhär bra som
det gjort hitills för din Golden!

Min Chow Chow hane har pålagringar i armbågarna. Han har fått
glukosaminet Cosequin dagligen i flera år. För en tid sedan
fick vi kontakt med Strömsholms rehab efter en korsbandsskada
och då fick jag berättat för mig om glukosaminpreparatet
Aktiv Hund. Många hundar som låg på gränsen till att behöva
smärtstillande/antiinflamatoriskt (typ metacam) kunde klara sig
utan detta då de fick Aktiv Hund.

Så jag valde att testa detta preparat på min Chow Chow istället för
cosequin. Och jag märker en markant skillnad! Jag kommer helt
klart att fortsätta med Aktiv Hund till min Chow!

Ett annat tips för hundar med just HD är Back On Tracks
armbågsskydd som säljs på www.redog.se de är kanonbra för
AD-hundar som tex har den typiska morgonstelheten.

Eftersom jag har fått kommentarer om det via fler kanaler måste jag än en gång förtydliga att mina inlägg om valpar efter Billie med grannens beagle var ett SKÄMT... Likaså "förfalskningen" av stamtavlor. Jag har noll intresse för att avla på hund.
*trött*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka