Hb-värden, vad är normalt?

T

timjan

Har tagit blodprov på hästen som varit trött och det visade sig att hon hade lågt hb-värde. Men vad ska det normala värdet ligga på egentligen? Någon annan som haft en häst med lågt hb-värde ?
 
Sv: Hb-värden, vad är normalt?

Hb refers to hemoglobin, a component of red blood cells which actively binds and transports oxygen from the lungs to the peripheral tissues. Normal levels in a healthy horse are between 10 - 18 g/dl(4). Low hemoglobin levels, along with a low hematocrit, might indicate anemia, a decrease in the number of circulating red blood cells.

sO2 levels represent a measurement of how much of the available hemoglobin molecules are currently involved in transporting oxygen. For example, an sO2 level of 78 would indicate that 78% of the available hemoglobin is being utilized to transport oxygen and that the horse is still exercising at less than his maximum aerobic capacity. Horses with low hemoglobin levels could usually be expected to have higher sO2 levels during exercise (and therefore a reduced aerobic capacity), simply because a larger proportion of available hemoglobin are being utilized to transport oxygen.
 
Sv: Hb-värden, vad är normalt?

Normalt är över 115-120 och under 140-150. Tolkas lite olika..... Du borde prata med den vet som du anlitar! HB:t är lite lurigt eftersom hästar lagrar en massa röda blodkroppar i mjälten som kan frigöras vid exv större ansträngninngar eller stress. Vad hade pållen för värde? Tog ni fler värden (vita - diff)?
 

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 429
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 841
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Tog nya prover förra måndagen och jag undrar lite kring mitt järnvärde. Har legat bra tidigare, kring 22, nu helt plötsligt var jag...
Svar
4
· Visningar
693
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp