Havrefritt pelletsfoder?

Nomina

Trådstartare
Säger man pelletsfoder? Pelleterat foder? Ni förstår vad jag menar i alla fall :rofl:

Jag söker nu ett havrefritt sådant, helst med hög kvot, men det är inget måste. Kan tillsätta lusern.

Inte för dyrt, högst 200kr/säck (såklart beroende på hur stor säcken är dock).

Sv: Havrefritt pelletsfoder?

Haha ja, det visste jag ju redan att det fanns :rofl:
Salsa naturell grön/gräs (olika namn på samma produkt) funderar jag på. Finns det något annat?

Jag vet inte om man får skriva ut deras namn men dessa kommer från 2 olika svenska leverantörer. Prisvärda!

Groov 90 och Groov 125,

Original pellets.

Senast ändrad:

Finns Hippo Alfa fortfarande?

Minns inte alls om det är/var havrefritt iofs, men en hyfsad kvot var det iaf.:)

Varken Krafft Groov 90 eller Groov 125 är havrefritt, innehåller både havrekli och högfettshavre!

Nomina, är det en havrefri pellets med lite stärkelse du vill ha eller är det bara viktigt att det är havrefritt?
Många foder som marknadsförs som havrefria har istället en hög andel av andra spannmålssorter så att stärkelsehalten fortfarande är hög.

Vitafor Derby innehåller inte havre, stärkelsen är 7,6%, men den har ganska låg kvot!

Mustang Orginalpellets innehåller inte havre men ändå mycket spannmål (även havrekli). De deklarerar inte andelen stärkelse men tittar man på innehållet så måste stärkelsen vara någonstans mellan 25-35%.
Innehåll:
Vete 25%, Korn 25%, Vetekli 15%, Melasserad
betmassa 13%, Havrekli 6%, Grönmjöl 5%,
Vetefodermjöl 5%, Betmelass 2,0%, Kalciumkarbonat
1,4%, Linfrökaka 1,0%, Koksalt 0,8%,
Bryggerijäst 0,3%, Sojaolja 0,3%, Magnesiumoxid
0,1%, Vitaminer och spårelement.
Kvoten smp rp/MJ blir 7,7.

Vill inte heller ha för hög stärkelse. Jag vet egentligen inte hur hästen reagerar på havre, då jag precis köpt honom. De tidigare ägarna hade heller inte provat att ge honom något foder som innehöll havre, men de avrådde mig från det med grunden att många fullblod blir "knäppa" på havre (jag har också tidigare haft ett arabsto som var sådan). Stärkelsen har det inte varit tal om, men jag antar att det är den biten man vill undvika genom att undvika havre.

Tackar för alla tips.
Jag har provat att ge honom Salsa naturell grön då den stämde bra ihop med höet, men det var inte alls gott tyckte han, åt lite när jag handmatade honom, men rör det inte i krubban. Så det är också uteslutet nu...

Krafft Groov 90 tycker han är kanongott, provade att ge honom en näve för vi har andra hästar i stallet som äter det, men det innehåller ju som sagt havre. Hittar jag inget annat så får jag väl prova på det och se hur han reagerar, men det känns onödigt att "ta risken i onödan".

Ni får gärna tipsa om foder i müsliform också, så länge de inte är allt för dyra (högst 200kr/säck även där).

Känner någon sig väldigt ambitiös tar jag gärna emot hjälp med hur man kan blanda själv också för att få till en bra foderstat, men foderstater till enskilda hästar får man väl inte diskutera i forumet så PM:a mig i så fall så skriver jag värden på hösilaget osv. Är galet tacksam om någon är villig att hjälpa till! :D

Jag hade ett halvblodssto som INTE fungerade med havre/pellets med havreinnehåll. Hade henne först på ett pelletsfoder med havre, bytte till mustang och vilken skillnad! Hon blev en helt annan häst! Så även om det innehåller havrekli så funkade det för min dam iaf...
Pv och dennes familj Red Mills havrefria müsli, kostar 180kr/säck tror jag, men den är av det dyrare slaget om jag har fattat allt rätt?
Hoppas du hittar något som passar din pålle :)

Jag har en arabval som inte fixar havre. Men Groov 90 går bra.
Vanliga som ex Krafft grund eller Hippo basic går inte.

Nu får han Kvarnbyfoders derby + lusern + mineralfoder. Ville sänka stärkelsen så därför blev det derby.

Ibland måste man prova om det fungerar själv och inte lita på hur någon tror att det är.
// Linda

Varför ska du ge kraftfoder? Analys på grovfodret o sätt till det som fattas.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 076
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 771
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka