Havrefritt foder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Garagefynd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 966
G

Garagefynd

Min häst har varit lite gallig i benen nästan så länge jag har haft henne. Inte mycket gallor och hårda, men det har nästan alltid funnits.

Hon har ätit havre i hela sitt liv inklusive foder som innehåller havre men nu efter en operation då hon inte skulle ridas plockade jag helt bort havret. Och gallorna är helt borta!

Hon har vilat längre tider förr men alltid haft kvar lite av havren då.
Det måste alltså vara havret som gett henne gallorna, för i övrigt är allt som vanligt med maten.
Det är ju inte helt klart att det är havren, men jag vet inget annat som kan vara orsaken.. Det är ju bara det som ändrats.

Vad är det i havren som kan vara orsak till hennes gallor?

Och har ni några tips om foder som inte innehåller någon havre?

H

Sv: Havrefritt foder?

Uppfödaren till en av mina hästar hävdar att havre ger gallor förutom att det sätter sig mellan öronen.
Jag har ingen vetenskapligt baserad kunnskap att luta mig emot så jag tycker inget personligen i frågan.
Vad det gäller havrefria foder finns det en uppsjö!
Välj vad som matchar ditt grovfoder!

FPL

Om havre ger gallor vet jag inte, men det bästa sättet att få foder utan havre är ju att antingen läsa noga på innehållsförteckningen (vissa foder innehåller havre trots att de kallar fodret "havrefritt"), eller ge andra enkla fodersorter som Betfor, lusern, korn etc.

Annars har ju många tillverkare havrefria foder (som sagt, kolla innehållet), som Hippo, Krafft osv.

jag tror inte det är fodret.
det är antagligen arbetet som gjort henne gallig.
efter operationen har hon antagligen fått vila?
vila = återhämtning.
Speciellt då gallorna är hårda.
Hårda gallor är ofta överansträgning.
Mjuka gallor är mera ofarligt och kan komma av många orsaker även foder osv.

Jag tror inte det beror på vilan, som sagt, då hon har stått längre tider förut och då har gallorna alltid funnits kvar.

Och så ska det stå inte hårda, gallorna har alltid varit mjuka!

Just nu äter hon endast Hippo Basic och analyserat hö, med bra värden, och under vilan funkar det väldigt bra.
Men när hon ska bli tränad ordentligt igen lär det behövas mera än bara det..

Svårt att säga vad det skulle vara då när man inte vet värdena på höet. Har du dem så du kan skriva dem här? Vill du ge mer energi är ju Betfor ett alternativ.

Fast är Basic havrefritt?

Ja det ska det vara har jag för mig. Hippos hemsida har ju legat nere jättelänge så man kan inte kolla efter där.

Ja nu var jag lite virrig. Hon äter MUSTANG orginal och inget annat. Vi hade förit Hippo men hon har ätit mustang i nästan ett år... det var bara jag som var förvirrad :P

I alla fall, höet de får har sådana värden det ska ha, kan dem ej utantill men det är analyserat och BRA!

men jag undrar inte om foderstat utan mera name-droping av havrefria foder som är bra för en tränande och muskelbyggande häst :)

Krafft Rehab är jättebra. Vår häst som haft boxvila 4 månader fick det. Fodret är utarbetat tillsammans med hästsjukhuset i Helsingborg.

fick den Rehab när den sattes igång alltså?

har blivit tipsad om det fler gånger så jag ska nog ta mig en titt på det!

Hon fick det under hela boxvilan o hon får det fortfarande när hon i fem månader efter boxvilan går i liten hage, skrittmaskin + boxvila. Hon har en ligamentskada i hoven men alla som ser henne tror att hon är tävlingshäst så snygg är hon i hullet fastän hon inte gjort något sen januari. lVi ger det även till vår fälttävlanshäst som är i full tävlingskondition men ger honom även lite helhavre under tävlingssäsongen.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 762
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: Tjholahopp
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 502
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 365
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka