Havrefri musli med hög kvot

Sv: Havrefri musli med hög kvot

KL

Från Lympos kan man beställa en egen blandning, där eget hös värden ligger till grund.

Som rubriken lyder...hög kvot menar jag uppåt 12-13. Har försökt att leta på nätet men det verkar inte finnas....

Tacksam om nån vet om det existerar utan att vara dyrt, max 200:-/säck

Nu vet inte jag om det här är tillräckligt bra värdemässigt för jag är inte så bra på att räkna sånt, men vill ändå rekommendera Dodson & Horrells Pasture Mix. Mina hästar fullkomligt älskar den och jag måste säga att den både ser aptitlig ut och luktar gott, nästan så att man skulle vilja prova den på filen nån gång :) Dodson & Horrell har för övrigt ett ganska brett sortiment med allehanda produkter, har du tittat igenom det?

Lite info från stället jag köper den på:

Pasture Mix är ett havrefritt müslifoder som består av microniserat spannmål och gräspellets och som är blandat med vår unika glukossirap. Det microniserade spannmålet ger lättillgängligt stärkelse och minimerar samtidigt belastningen på matsmältningsorganen.

Pasture Mix är anpassad för att användas till häst vid promenadridning samt för ponny vid lätt till medium träning/tävling.

Pasture Mix innehåller torkade morötter samt vitlök och mynta. Örterna är tillsatta för deras positiva egenskaper på luftvägarna och matsmältningen.

Adekvata vitaminer, mineraler och salt är tillsatt fodret.
Innehåller

Microniserat korn/majs/vete, melass, morot, salt, soja, sojaolja, spannmålstrå, vetekli, vitaminer/mineraler, mynta, vitlök, QLC och ärtor.

OBS! Eventuella förändringar i råvaruinnehållet deklareras alltid på fodersäcken. Skulle någon uppgift på denna sida inte överensstämma med deklarationen på fodersäcken är det informationen på säcken som gäller.

Näringsinnehåll
Protein Fett Växttråd Aska Ca P Mg SRP
95 g 40 g 150 g 75 g 10 g 4 g 2,3 g 10
/kg /kg /kg /kg /kg /kg /kg mj/kg

Hestekraft 12,7 MJ, 134 gr SRP, kvot 10,5 och 175 kr/20 kg (dvs omräknat till 25 kg blir det 218 kr/25 kg) är det närmsta jag komma på. Övriga jag vet är dyrare än ditt maxpris (som är ganska lågt)

Och jag har sett det är av lathet du inte vill ta ett färdigt högkvotsfoder och blanda i soja/annat proteinkoncentrat. Men du får nog dessvärre stryka på foten för latheten och mixa i lite själv är jag rädd. Proteinmineral som ameo rekommenderade kan jag btw varmt rekommendera, dock kan du nog inte ha det ensamt, man når max för selen på ganska liten giva.

Mest protein för pengarna får du av soja, mest protein/volym får du av potatisprotein (det är dock bökigt fodra med till så många).

Sen, jag ser inte hur du ska få ihop det tyvärr, det du efterlyser finns inte riktigt, och du får med högproteinfodren generellt en ganska hög MJ. Dvs det blir knasigt få ihop det med ditt hö utan ett 'rent' proteinkoncentret, om du inte ska ge lucern.

Hestekraft har även de mest kräsna fullbloden glatt ätit btw, det tycks synnerligen gott.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 668
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 223
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka