Havrefri musli med hög kvot

Sv: Havrefri musli med hög kvot

jag har bara kopierat rakt av vad som står.
det fodret har fungerat på 2 fbl, mina egna, som inte är så lätta att hålla i hull. Men det är lugnt, du kan leta själv istället, tänkte bara tipsa om något som funkat för mig och mina hästar.

Jag har hittat Krafft Muskel (370 g smrp), tyvärr inte havrefritt och inte heller musli, men vi blöter det och de gillar det skarpt! Vi har 2 stora hästar i full tävlingskondis som får 0,8 kg var/dag. Utöver detta endast betfor, mineraler + hö!

Dvs pengarna vi lägger på kraftfoder är mindre än vi gjorde innan eftersom vi inte behöver ge så mkt o ändå kommer upp i proteinet vi vill. Och de är :crazy: laddade som bara den!

Om man kan tänka sig att prova pellets så är Vitafor Proteinmineral från Kvarnbyfoder fritt från havre (och soja) och innehåller 9 MJ och 300 g smbrp/kg
Det kostar förvisso betydligt mer än 200 kr/säck, men å andra sidan behöver du kanske bara ge hälften av det (eller mindre ändå) för att nå den proteingiva du vill komma åt, så det blir ändå billigare /kg protein....

Jag frågade eftersom jag inte hittat nåt via nätet....

Jag har alltid använt mig av Mustang Original men kan inte göra det nu, det var därför jag skrev att jag skulle ha en hög kvot vilket framgick av det första inlägget....

Varför står det att man MÅSTE tillsätta havre hos ex Mustang 50/50, Edel etc om man inte behöver det!!?? Det måste ju finnas nån vits med det...

Varför står det att man MÅSTE tillsätta havre hos ex Mustang 50/50, Edel etc om man inte behöver det!!?? Det måste ju finnas nån vits med det...

De utgår från en tabellhäst som äter ett standardhö, och den kombinationen existerar ju ytterst sällan i verkligheten.

Om du får en bra foderstat med ditt hö och 50/50 så är den ju bra, oavsett vad tillverkaren påstår.

Som jag har skrivit tidigare så har jag fölmärrar, föl och unghästar. som de flesta vet ska deras kvot ligga runt 8-xx. Kvoten på mitt hö är 3 !!!!

Jag har provat flera olika pelletsfabrikat men hästarna ratar det. Jag har testat att blöta upp det, blanda med betfor, blandat med kli, men inget hjälper.

Jag är inte en som har inställningen att "de äter förr eller senare". Då jag har unga hästar vill jag att de ska tycka om maten direkt, ingen "inlärning".

Jag har försökt att hitta ett hö med högre kvot men som för alla denna årstid är det svårt att få köpa hos nya då de flesta har bokat upp till sommaren.
(min leverantör hade tyvärr inte så att det skulle räcka enda fram till sommaren med den högre kvoten därför fick jag ta av det med lägre kvot nu)

Tack för alla tips !

kl

Spillers Condition mix ?
Använder den själv sen 1 år tillbaka ,betalar 230 :- för 20 kg handlar på svenska foder.
Är Kornbaserad.

Det är så att koncentrationen av mineraler och vitaminer (protein i den typen av koncentrat) är högre i ett koncentrat, om man blandar spannmål och koncentratet i angivna proportioner motsvarar det oftast värden i tillverkarens motsvarande färdigfoder.

Koncentratet kan mycket väl användas ihop med bara grovfoder, men man kan då inte ge de mängder man kan ge av ett färdigfoder. Man måste räkna en foderstat och kolla att det blir bra nivåer på makro-, mikromineraler och vitaminer!

De flesta färdigfoder brukar innehålla så pass lite av tillsatser att om man ger mindre än 0,4 kg / 100 kg kan man behöva lägga till ytterligare vitamin/mineralfoder. Så om man inte vill ge så stora mängder kraftfoder kan det ofta bli väldigt bra med ett koncentrat ihop med grovfoder.

Det sättet att fodra används av många stuterier som har lösdrifter, bra grovfoder i fri tillgång och ensklid utfodring en gång om dagen med ett koncentrat!

Räkna på det får du se hur det blir!

Så här skriver Krafft om Krafft Pluss Protein:
KRAFFT PLUSS Protein kompletterar och säkrar intaget av högvärdigt protein i foderstaten för avelsston, föl och unghästar. Passar även till andra hästar vid behov av protein och mineraler. Passar tillsammans med havre eller som enda kraftfoder vid utfodring av stora grovfoderegivor.

Om man begriper nåt om foder så inser man att man inte alls måste det (det beror helt på hur den totala foderstaten ser ut), tyvärr gör ju inte alla hästägare det och då är det lätt att packa fint och tjäna grova pengar på folks okunskap. Vet man inte vad man köper och varför så är det klart att man är ett lätt offer för försäljare, gäller ju alla varor.

Som jag har skrivit tidigare så har jag fölmärrar, föl och unghästar. som de flesta vet ska deras kvot ligga runt 8-xx. Kvoten på mitt hö är 3 !!!!

Jag har provat flera olika pelletsfabrikat men hästarna ratar det. Jag har testat att blöta upp det, blanda med betfor, blandat med kli, men inget hjälper.

Jag är inte en som har inställningen att "de äter förr eller senare". Då jag har unga hästar vill jag att de ska tycka om maten direkt, ingen "inlärning".

Jag har försökt att hitta ett hö med högre kvot men som för alla denna årstid är det svårt att få köpa hos nya då de flesta har bokat upp till sommaren.
(min leverantör hade tyvärr inte så att det skulle räcka enda fram till sommaren med den högre kvoten därför fick jag ta av det med lägre kvot nu)

Tack för alla tips !

Hur mkt protein har du i höet? Kvoten säger ju inte allt. Blir dina hästar knäppa på havre eller varför vill du undvika det? I verkligheten så är det ju ett fåtal hästar som verkligen inte tål havren utan att go bananas.
Kraffts Musli grön låter som ett bra förslag, men då innehållande havre.

Hade du provat Hippo Grow alfa? Pellets som jag har hört även kräsna hästar äta.

Vad ger du nu? Låter inte som att du har mkt tid att förspilla och inte heller att du kan vara allt för petig med tanke på omständigheterna.

Senast ändrad:

men jag fattar inte var du fått mustang ifrån, jag har tipsat dig om granngården, dvs GG egna produkter.

Jag vet inte riktigt hur du tänkt men det blir svårt att bara använda ett kraftfoder på kvot 12 för att komplettera höet. I så fall behöver du ge 1kg kraftfoder till 1kg hö och det låter som hemskt mycket.
Ge ett avelsfoder tex Granngårdens avelsmüsli 10mj 110g smbrp och tillsätt soja i det. Annars kommer du att behöva ersätta en del av höet med lusern eller annat grovfoder och det verkar inte vara aktuellt.
// Linda

Jag tror det blir mycket svårt att hitta ett foder som uppfyller alla dina krav tyvärr....

Själv skulle jag nog satsat på Krafft Muskel eller något liknande om jag inte ville blanda själv. Jag har använt deras förra, Krafft Protein, när jag var tvungen att pressa upp proteinet rejält. Många olika sorters protein i den.

Jag har dock nästan slutat helt med färdigfoder sen några år, just för att det är så svårt att hitta något som passar bra.

Lycka till med jakten!! :)

Jag tror det blir mycket svårt att hitta ett foder som uppfyller alla dina krav tyvärr....

Själv skulle jag nog satsat på Krafft Muskel eller något liknande om jag inte ville blanda själv. Jag har använt deras förra, Krafft Protein, när jag var tvungen att pressa upp proteinet rejält. Många olika sorters protein i den.

Jag har dock nästan slutat helt med färdigfoder sen några år, just för att det är så svårt att hitta något som passar bra.

Lycka till med jakten!! :)

Håller med.

"Färdigfoder" är i princip ett ouppnåeligt begrepp inom hästutfodring, eftersom man MÅSTE basera foderstaten på grovfoder, som ju kan se ut hur som helst näringsmässigt.

Det man köper i säck kan aldrig bli annat än ett tillskottsfoder som skall komplettera grovfodret, hur gärna man än vill att det ska vara enkelt och universal

Det är skillnad på foder till hundar och katter, som ju i huvudsak bara äter burk- eller säckmaten.

Men med marknadsfröing och en snygg säck kan man åtminstone försöka få det till "färdigfoder" för hästar... ;)

Precis!!

Jag "började sluta" med färdigfoder när jag satt där och räknade: -Okej, då tar jag ett kilo av det här färdigfodret..... men det blir ändå för lite kalcium.... okej, på med lite kalk då..... men det saknas ju ändå lite protein.... mmhumm, slänger väl dit lite lusern då...... då har jag alltså ändå tre påsar och betalar extra för skitsaker i färdigfodret som hästen inte behöver...... då tar jag bort färdigfodret och kör på havre i stället då.... MEN VÄNTA NU!?! Jag skulle ju ha färdigfoder för att slippa blanda?! :confused:

Lika bra att blanda själv helt och hållet alltså! Hästen får det den behöver och inte något annat och vips så blev hästfodret mycket billigare också! :)

Dynavena har MIXT. 140 smrp, 13 mj.
Står också att det bör kompletteras men det beror på de höga mineralvärdena.

Dodson & Horell vet jag också har något "raketfoder" men där kan det
vara svårt att få fram exakta värden har jag för mig.

Dock ligger de båda nog över 200kr/påse. De varierar lite beroende på euron.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 223
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka