Havrefri musli med hög kvot

S

Skritt

Som rubriken lyder...hög kvot menar jag uppåt 12-13. Har försökt att leta på nätet men det verkar inte finnas....

Tacksam om nån vet om det existerar utan att vara dyrt, max 200:-/säck

Sv: Havrefri musli med hög kvot

Kan du inte ge typ mustang müsli senior och blanda i soja? Så gör du en egen.
// Linda

Kalla det lathet...jag tycker att man inte borde behöva köpa massor med extra säckar för att kunna få ett vettigt foder.

Köper man en 25 kg säck på ca 200:- sen ska man köpa luzern ex antal kronor vidare sojamjöl...då kan jag lika bra handla ett foder för 250-300:- säcken...därav min fråga... finns det inte ett "protein" musli till ett vettigt pris??

(senior fodret innehåller glucosomin och jag vill inte ge extra i "onödan" till mina unghästar)

fast det totala kilopriset kanske inte blir högre bara för att det är flera olika säckar att ösa ur, det beror ju på vad det övriga kostar/kg. Jag betalar 6 kr/kg för lusern till exempel... (ditt exempel med 25 kg/200 kr ger 8 kr/kg.)

Jag undrar snarare varför du nödvändigtvis måste ha ett müslifoder?

Kalla det snålhet, men jag tycker oftast att man får mest för pengarna genom att välja ut just den råvara som kompletterar foderstaten, t.ex. sojan, havren eller vad det nu är, och inte betala dyrt för att nån gjort jobbet att blanda i annat. ;)

DU får gärna kalla det snålhet:laugh: Jag har ex antal fölmärrar, föl, unghästar. Ska man inte kunna ge en häst vettigt foder till normalt pris.

Av 10 hästar äter 6st INTE pellets, just därför söker jag ett MUSLI foder annars hade jag fortfarande om jag velat, ha flera olika säckar.

MEN som läget är JUST NU har jag ett "taskigt" hö ur protein synpunkt. Har testat silage (som jag kan få tag i) men lika illa där, flera av mina hästar äter det inte...

Det är första gången detta händer mig med "taskigt" hö, därför min fråga...

Det nya fodret från Salsa (Naturell Grön) tycker jag låter intressant. Vad jag förstår är det pelleterat vallfoder, alltså inte lusern och ska vara mycket smakligt med hög kvot (160/10,5). Vet inte om det kan vara lönt att prova (även om det inte är müsli), men fördelarna är ju många (snällt mot magen till skillnad från koncentrerade proteinkraftfoder).

Jag är själv väldigt nyfiken på hur kräsna hästar bemöter det, så skulle du prova så får du gärna återrapportera.

Även jag är intresserad av rapporter ang Salsa. Försökte med lusernpellets idag och det bemöttes med spott och fräs och fnys, och sedan en sur blick på matte. Dock har jag inte sett Salsas foder hos någon av de "vanliga" foderförsäljarna här i närheten, så vore intressant att veta om det är värt besväret att få tag på en säck :)

DU får gärna kalla det snålhet Jag har ex antal fölmärrar, föl, unghästar. Ska man inte kunna ge en häst vettigt foder till normalt pris.

Men är det då inte enklare att ge rena råvaror? Då kanske det räcker med lusern åt de "halvvuxna", och en skvätt soja åt de yngre/dräktiga/digivande.

Det är ju inte pellets (förutsatt att du väljer lusern i hackad form, såklart), utan har samma struktur som müsli förutom att det är oblandat.

Gain har några muslikoncentrat!

Gain Outbalancer har 224 smb rp och ca 9,5MJ har jag för mig.

Ingen aning om priset!

Det nya fodret från Salsa (Naturell Grön) tycker jag låter intressant. Vad jag förstår är det pelleterat vallfoder, alltså inte lusern och ska vara mycket smakligt med hög kvot (160/10,5). Vet inte om det kan vara lönt att prova (även om det inte är müsli), men fördelarna är ju många (snällt mot magen till skillnad från koncentrerade proteinkraftfoder).

Jag är själv väldigt nyfiken på hur kräsna hästar bemöter det, så skulle du prova så får du gärna återrapportera.

Det här fodret är jag supernöjd med!

Pelletsen trillar sönder endel i säcken (inget bindemedel i vilket är toppen tycker jag) så jag brukar hälla på en skvätt vatten precis innan jag ger det så det inte dammar. Hästen älskar det.
det är utmärkt både för att ge energi och protein och att det är grovfoder gör ju bara det hela ännu bättre! :love::love:

GG:s gröna avelsmusli kanske? sitter på jobbet nu så jag har inte värdena i huvudet, men den säcken kostar ifs över 200 nu när jag tänker efter...

Gain Outb. måste tillsätta havre...
Kraffts är inte havrefri...

Det jag var ute efter HAVREFRI MUSLI till ett vettigt pris. 200:- var endast ett riktpris, säcken kan kosta 230:-

Fortfarande är jag ute efter:

HAVREFRI MUSLI
HÖG KVOT
INTE VILJA BLANDA SJÄLV (ibland har jag hjälp i stallet och då vill jag att det ska gå så smidigt som möjligt för utomstånde i stället för att ha en massa lappar för olika hästar....dels utrymmesmässigt, har inte plats. Jag tar inte hem endast 1 säck och ska jag då ha 2-3 olika säckar blir det mycket utrymme som går åt)

ORIGINAL MüSLI
ORIGINAL Müsli är havrefri och passar därmed även bra till heta hästar. Den är baserad på ångkokt spannmål vilket ger ökat energiutnyttjande. ORIGINAL Müsli innehåller även majs och linfrökaka samt en välbalanserad vitamin- och mineralblandning som passar svenskt grovfoder. ORIGINAL Müsli ger hästen längre ättid och högre salivutsöndring.

RÅVARUINNEHÅLL: Müslikoncentrat 33% (vitaminer, mineraler, vetefodermjöl, melass, kli), bearbetat korn 22,8% (värmebehandlat och valsat), ångkokt korn 22%, betpellets 6%, lucernpellets 6%, majsflingor 5%, betmelass 3%, linfrökaka 1%, morotsflinga 0,9%, sojaolja 0,3%.

NÄRINGSINNEHÅLL/KG: Energi 11 MJ, Råprotein 11%,
Smb. råprotein 80 g, Råfett 4%, Växtråd 9%, Vatten 12%, Aska 7%,
Kalcium 7 g, Fosfor 4 g, Magnesium 3 g, Koppar 35 g, Koksalt 9 g.

duger detta?? :)

GG: egna havrefria musli.
Jag gav mina fbl detta innan GG: gjorde sin gröna avelsmusli, nu ger jag den istället.

Senast ändrad:

Gain Outb. måste tillsätta havre...
Kraffts är inte havrefri...

Det jag var ute efter HAVREFRI MUSLI till ett vettigt pris. 200:- var endast ett riktpris, säcken kan kosta 230:-

Fortfarande är jag ute efter:

HAVREFRI MUSLI
HÖG KVOT
INTE VILJA BLANDA SJÄLV (ibland har jag hjälp i stallet och då vill jag att det ska gå så smidigt som möjligt för utomstånde i stället för att ha en massa lappar för olika hästar....dels utrymmesmässigt, har inte plats. Jag tar inte hem endast 1 säck och ska jag då ha 2-3 olika säckar blir det mycket utrymme som går åt)

Man måste inte alls ge havre till Gain Outbalancer, den är som vilket koncentrat som helst, kan ges ihop med spannmål eller enbart till grovfoder och eftersom den innehåller mer protein än vad du var ute efter så hamnar du troligen på en lägre giva, men ligger ändå bra till på vitaminer och mineraler.
Den innehåller dessutom mycket mindre stärkelse än vad de flesta andra müslifodren gör!

Som rubriken lyder...hög kvot menar jag uppåt 12-13. Har försökt att leta på nätet men det verkar inte finnas....

Tacksam om nån vet om det existerar utan att vara dyrt, max 200:-/säck

Spillers har ju rena dunderfodret (alla deras är havrefria)

http://www.spillers-feeds.com/en-gb...products-and-stockists/stud-feeds/GRO-N-WIN-/

men vad det kostar vet jag inte..

Proteinet på just denna är 32 % = 272 smrp enligt Svenska foder

Jag vet inte hur du räknar kvoten men Mustang Original har en kvot på 7,27

Tack för info! Ska kolla upp detta...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 668
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 223
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka