Havre tråd

M

Morotsbiten

Blir så förbannat trött på dom som säger att en häst inte kan klara sig på bara havre betfor och minderaler.Sen får minhäst morötter, vitlök samt lite knäckebröd=)

Jag har en promenadhäst INTE en tävlingshäst
Åhhh häsatr blir ju galna i huvudet med havre NEJ MIN blir inte det kan ge hur mkt havre och hon blir inte piggare än om jag bara gav korn.
Därimot håller ajg med att en häst som tävlas rids i fullt tävlingskondition inte klarar sig bara på detta den måste ju ha massa annat tillskott för att bibehålla sin superform!

Men min häst har gått på denna foderstat i nått år nu och hon mår bra glansig päls öronen frammåt pigg och glad häst helt enkelt.
Hon får 8 kg bra hö om dagen mer vid superkallt väder(vintertid)


Fler som säger att det är ruskigt fel att ge häsatr havre??
Varför?? om havre skulel va farligt så skulel nog inte det säljas är min mening=)

Sen finns det hästar som kan se en havre flinga och bli superpigga men MIN tillhör inte dom hästarna=)
 
Sv: Havre tråd

Det går alldeles utmärkt om höet innehåller tillräckling med protein vilket många hästars hö tyvärr inte gör.
PL
 
Sv: Havre tråd

Det går utmärkt att ha en tävlingshäst på bara hö med, eller hö och havre för den delen, men det kräver ett BRA hö i botten.

Så det går inte säga att de kan inte klara sig på ditt, eller de MÅSTE ha datt rent generellt. Allt hänger på höet/hösilaget.

Sen, om du ger en promandshäst dåligt hö och bara havre så den de facto får proteinbrist, så märks det senare (elle rinte alls om man väljer att inte se det eller inte har kunskap nog att se det) att den har proteinbrist än den högpresterande hästen.
 
Sv: Havre tråd

Håller med,
har själv ett halvblod som äter bra hö, korn (inte fullt 1/2 kg per dag) linförkuber, algmineral och vitlök och arbetar fullt i western. Hon är rund och fin, bygger bra muskler och är uthållig. Vi tränar för tävling.
 
Sv: Havre tråd

Går utmärkt att ge hästar havre om hövärdena tillåter det.

Mitt hö har dåliga värden i år och det skulle aldrig funka att ge havre, betfor och mineraler. Jag måste ge kraftfoder med mer protein i.

Förra året så hade jag bra hö, då fick min häst havre, betfor och lite mineraler.

Allt beror på värdena i grovfodret man ger.
 
Sv: Havre tråd

Jag har en lite fråga eftersom du verkar ha koll..Kan hästar vara allergiska mot havre?

Man hör ju rätt ofta att hästar inte tål havre...Är det så att hästen inte tål? eller beror det på andra faktorer så som bristande motion gämfört med givan..eller helt enkelt kass foderstat?
 
Sv: Havre tråd

Hästen jag är medryttare för bara Havre, betfor, salt och hösilage ägaren har räknat ut foderstat med hösilage värdet så han behöver inte mer. Han rids inte så hårt dock, mest skogsridning och lite dressyr ca 2 gånger i veckan.
 
Sv: Havre tråd

Jag har en lite fråga eftersom du verkar ha koll..Kan hästar vara allergiska mot havre?Man hör ju rätt ofta att hästar inte tål havre... Är det så att hästen inte tål? eller beror det på andra faktorer så som bristande motion gämfört med givan..eller helt enkelt kass foderstat?

Att vissa hästar reagerar negativt på havre beror mycket på förändringarna i mag och tarmfloran, dessa hästar kanske skulle behöva en lång invänjningstid på havre fast det är sällan ägaren kan ge det. :angel: Möjligheten finns ju att ge krossad havre om man vill, fast pållen har ju tänder men brukar funka bättre. :D

Det finns visst hästar som är allergiska mot havre, ren allergi alltså. Fast dessa är säkert inte så många som man lätt kunde tro, men förekommer då och då. De hästar som jag känner till men allergi för spannmål, har reagerat med klåda. Dessa hästar har konstataterad allergi via tester, och här fick man fram även spannmål.
 
Sv: Havre tråd

Oftast när man menar att hästar inte tål havre är det fråga om att de blir knäppa. Ingen vet varför det skulle bli så fast det finns lite olika teorier tex att det bara skulle bero på energiöverskott men så enkelt tror inte jag att det är. Om det skulle bero på förändringar i tarmfloran skulle korn vara värre.
PL
 
Sv: Havre tråd

Tack så hemskt mycket för svar :)
Jag tänker i samma banor som du och Boj men blir tveksam i bland på mig själv..

Och precis som du skriver så är det ofta jag hör just att hästar inte "tål" havre för hästarna blir knäppa och därför väljs havre bort som kraftfoder..
Så är det i allafall i de fall jag stött på..aldrig någon klåda eller dylikt.Men begreppet allergisk använde folk gärna ändå fast hästen dock inte är just allergisk..
 
Sv: Havre tråd

tack för alla svar så jag kan utan dåligt samvete ge min häst den foderstaten den har nu.
Höet är analyserat och är mkt bra och havren är av bästa kvalité
Min häst är inte allergisk och blir inte mer pigg av havren än om jag skulle ge enbart korn.
 
Sv: Havre tråd

Havre och korn har ju iofs ungefär samma värden så det är inte så konstigt om du inte märker någon skillnad om du byter ut havren mot korn.
 
Sv: Havre tråd

min häst får oxå havre, betfor och mineraler (samt fodertran och vitlök)
och han klarar sig utmärkt, när han var i tävlingsform fick han samma fast mer och det gick oxå utmärkt.
Har provat med korn och havre, men då spotta han ut maten och gick ner i vikt pga det så jag skulle aldrig falla mig in och ge korn till denna hästen och hans förra ägare håller med.

Om hästen klarar sig på havre så är det det bästa man kan ge tycker jag bortsett från grovfodret.
 
Sv: Havre tråd

Har stött på tre hästar i bara min närmaste omgiving som jag följt/följer dagligen som INTE fixar havre. Sedan har jag sett på avstånd, men det är i sådana fall som jag inte skall bry mig eller har rätten att lägga mig i.

Men i de tre nära fall jag har så blir ena hästen lite väl glad i humöret, och jag finner ingen anledning att låta en häst gå omkring och vara "hög" så till den grad att den hoppar ur sitt egna skinn för att man råkar gå förbi eller snora till i dess närhet dagligen bara för att den skall äta havre och må dåligt i sig själv av hur den blir.

Häst nummer två får helgalliga och svullna ben runt om, resten av kroppen bli full av ödem. Hela hästen svullnar upp och den får även taskig päls.

Häst nummer tre svullnade också upp + att den blev så stel i sin kropp att den stapplade fram i varierande grad.

Så jag är mkt. skeptiskt till havre som hästmat över lag, men hoppas ändå en dag att jag skall kunna släppa min skeptism men det lär nog dröja och havre är inget jag stoppar i en häst för att en häst ska äta havre, eller för att det är billigt och har en del bra innehåll i sig som foder.

Så allt beror nog på vilka erfarenheter man har av i detta fall ett specifikt foder.

MVH/
 
Sv: Havre tråd

Med tanke på att havre har använts till hästar i hela världen hur lände som helst så är kanske din rädsla lite överdriven.
PL
 
Sv: Havre tråd

jag har hört att korn inte innerhåller lika mkt energi... fast jag är ute på hal is nu känner jag så jag ska nog va tyst nu :D
 
Sv: Havre tråd

Klart att den är, men så länge jag inte har träffat på många hästar som både ser fina och välmusklade ut och som i mina ögon mår kalas på alla andra vis OCH äter havre så.....

MVH/
 
Sv: Havre tråd

sissu skrev:
Klart att den är, men så länge jag inte har träffat på många hästar som både ser fina och välmusklade ut och som i mina ögon mår kalas på alla andra vis OCH äter havre så.....

MVH/
Den STORA delen i hästens foderstat är ju ändå grovfodret. Oavsett vad hästen äter för kraftfoder är det svårt att få den riktigt fin om man grovfodret inte är OK. Jag anser att dåligt grovfoder är ett mkt större problem än det ena eller andra kraftfodret.
 
Sv: Havre tråd

Jag har hört en teori (iofs några år gammal) som gick ut på att vissa hästars kroppar har svårare att hantera de snabbare svängningarna i blodsocker som havren orsakar, jämfört med kornet. Vissa hästar skulle alltså få större toppar och dippar i blodsockernivå än andra när de äter havre, och enligt den teorin är svängningarna så stora att det påverkar temperamentet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 589
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp