Havre tråd

Sv: Havre tråd

Klart att den är, men så länge jag inte har träffat på många hästar som både ser fina och välmusklade ut och som i mina ögon mår kalas på alla andra vis OCH äter havre så.....

Jag tror inte att det är havren i sig enbart som ger dessa negativa problem, utan kanske grunden i foderstaten är felaktig. Havren är endast en del av foderstaten, och skall vara en komplettering.

Vid flera tillfällen har jag satt foderster åt männsikor och deras hästar, havre har ingått som ett komplement och ägaren blev tvärnervös. Pållen har reagerat negativt på havren tidigare, och man var tveksam till att fodra med havre igen. Men man valde ändå att prova, och det gick utmärkt.

Nu räcker ju inte alltid havren till att komplettera med, men för min del har jag en förkärlek att använda Lusern, eller Alfa som proteinhöjare. Havre eller Hestekraft som kraftfoder, i vissa fall krosskorn men inte ofta då korn enbart inte ger en bra muskeltonus.

Sen kan det faktiskt krävas andra fodersorter mellan varven, och då får man helt enkelt ta till dessa vid behov.

Jag kan få en känsla av att man helt enkelt överutfodrar hästen, och orsaken finns där. Höga halter av stärkelse i magen gör mag och tarmfloran instabil, havre innehåller stärkelser och mycket havre innebär mycket stärkelser.
 
Sv: Havre tråd

jag har hört att korn inte innerhåller lika mkt energi...

Havre och korn skiljer sig inte så mycket åt innehållsmässigt, däremot skiljer det på upptaget av stärkelse i hästen.
 
Sv: Havre tråd

Nej, under normala omständigheter tror inte jag heller att det är enbart havrens fel.

Men som du säger, för att det skall fungera så måste det till en foderstat eller åtminstonde lite koll på vad för grovfoder man stoppar i sin häst och fodra därefter. Men hur många gör det tror du utifrån min inställning och det jag fått se genom åren.

MVH/
 
Sv: Havre tråd

Jag vet hästar som blir knäppa på väldigt små mängder havre. Väldit liten del av havrens stärkelse når grovtarmen så därför får man ingen nämvärd påverkan på tarmfloran av rimliga mängder havre.
PL
 
Sv: Havre tråd

Min häst äter havre, betfor, mineraler, vitlök, morötter och äpplen, och klarar sig bra på det. Har tyvärr ingen höanalys men ska övertala pappa att skicka in, eftersom det är så gott som omöjligt att få bra foderstat utan analys.?
 
Sv: Havre tråd

Väldit liten del av havrens stärkelse når grovtarmen så därför får man ingen nämvärd påverkan på tarmfloran av rimliga mängder havre.

Precis, av rimliga mängder.
 
Sv: Havre tråd

Våra hästar får bara havre, betfor och mineraler... just nu får de lite vitlök också p.g.a. att de är lite snuviga, men annars så. De klarar sig jättebra på det och har gjort i alla år! Den ena utav dem tävlas, den andra är mest ute i skogen och luffar eller busar.

Sedan får de hö eller ensilage. Vi ger ingen speciell kilogiva, på vintrarna får de näst intill fri tillgång.
 
Sv: Havre tråd

Jag har haft en häst som blev 'knäpp' av havre. Hon blev helt övertygad om att hon på allvar kunde flyga. Om hon var i arbete gick det bra att ge ett knappt halvkilo, men över det och hästen trodde hon kunde flyga. I vila räckte det med 100 gram havre för att hon skulle få imaginära vingar. Korn gick utmärkt.

Samtidigt har haft ett otal andra hästar som utan minsta problem kunnat äta havre, så jag har fortfarande havre som ett 'favoritfoder' och försöker få med det i foderstaten så snart det går.
 
Sv: Havre tråd

Exakt vad är det skiljer mellan korn och havre?

Ska nämligen snart få hem en häst som inte gillar havre och han får lätt kolik. Hade då tänkt ge korn + musli. Nu får han korn + fibergi och mineraler förstås.
 
Sv: Havre tråd

Kornets stärkelse bara till 20% upp i tunntarmen, resten fortsätter till grovtarmen där den jäses av mikrorganismerna till flyktiga fettsyror som kroppen använder till energi eller att bilda socker av. Viktigt med korn är försiktig tillvänjning så att man inte orsakar en grovtarmsstörning.
PL
 
Sv: Havre tråd

Hästarna på ridskolan käkar bara havre, plus betfor och mineraler till lunch. Och sedan får vissa hästar lusern.
 
Sv: Havre tråd

När jag köpte min kallblodstravare för snart fyra år sedan var ett av råden att jag aldrig skulle ge henne havre, eftersom hon blev fullständigt tokig av det.

Stallägaren, som hade mitt fulla förtroende för att ordna foderstaten, tyckte att det verkade rent nys och började successivt ersätta hennes foder med havre. Det har aldrig varit några problem, :smirk: och inte fasen har hon varit speciellt tokig.

Idag äter hon 3 kg havre, ca 200 g betfor, 1 kg morötter samt vitlök, salt och mineraler. Tilläggas bör att vi har ett mycket bra hö.

Immer
 
Sv: Havre tråd

Min häst är en tävlingshäst som går ganska höga klasser i dressyr och vi tränar hårt varje dag. Han äter ´havre,korn och betfor + vitaminer och mineraler. Han mår utmärkt!
Att ge dom müsli och "annan skit" är bara onödigt. Det är uppblandat med massa konstiga saker som dom mest blir feta av.
En annan häst vi har kan inte äta havre för han blir "havreknäpp".
Han äter bara korn och trivs bra med det.
 
Sv: Havre tråd

En del säger att hästarna kan få gallor av korn lättare än vid havre. Varför?
 
Sv: Havre tråd

bara för mig att fodra på med kornet då? inget särskilt att tänka på?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 589
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp