Havre, mineraler och.....?

M

memmalotta

HEJ! Hoppas att någon kan hjälpa mig lite.. Jag ska köpa häst alldeles snart, ett sto, ursprungligen från tyskland. Hon som äger hästen påstår att hästarna i tyskland INTE är vana vid att äta betfor, och att man ska vara försiktig med det. Havre och mineraler äter hon, men jag känner att jag skulle vilja "toppa" med någonting mer. Vad kan man tillsätta då? Nu är ju detta högst induviduellt från häst till häst, men jag vill gärna höra vad ni ger mer (ni som ger era hästar hel havre)? Hästen kommer att träna och tävla regelbundet. /Emma

Sv: Havre, mineraler och.....?

Mina hästar får inte betfor, utan jag ger uppblött lusern istället. För min del är det en bekvämlighetsfaktor, jag behöved lusernen för att foderstaten skulle innehålla tillräckligt med protein och tycker det blir för många sorter att blanda med om de ska ha betfor också. Annars brukar jag använda betfor. Det fungerar jättebra, blandningen mellan havre, blöt lusern och mineraler blir lagom fuktig.

Vad du ska ge hästen beror först och främst på GROVFODRET (hö,silage) som den ska få. Vad har det för värden?
Det finns inget som säger att de "ska ha" just t ex havre och betfor.

Om man har ett bra hö (bra värden alltså) så kan man enbart fodra med hö + ev. mineraltillskott (det behövs oftast ändå). Har höet sämre värden och eller fel balans så kompenserar man med olika kraftfoder/proteinfoder/tillskottsfoder.
T ex är det ganska vanligt att grovfoder innehåller alldeles för lågt med protein för att täcka en hästs behov. (en vuxen, odräktig häst har alltid ett genomsnittsbehov av protein på 6gram per MJ oavsett om den tränas eller inte, eller om det är en liten ponny eller ett fullblod)
Då får man försöka att tillsätta protein på annat vis, i första hand med lusern och om det inte räcker (det är inte ovanligt) så måste man även lägga till starka proteintillskott som t ex soja.
En generell regel är att man ska ha en kvot på minst 6 (dvs 6g protein per MJ) i foderstaten när allt foder är inkluderat. Vissa hästar kräver en högre kvot på 7-8.
Detta är A och O när du ska se över vad hästen ska fodras med - att först o främst ta reda på vad det är för värden i det hö eller silage som du ska fodra med. Grovfodret är det viktigaste! Och du ska också tänka på att ge tillräcklig MÄNGD av det - rekommendationen från SLU är att ge 1.5-2kg TS (obs! torrsubstans alltså) per 100kg häst. (det innebär alltså ca 2-2.5kg HÖ per 100kg häst)

Senast ändrad:

Tack! Jättebra att höra mångas tips och råd. Lucern har också legat i åtanke. Gärna fler svar! :)

Jag är inte bra på foderstater men ger alla mina hästar betfor för att kunna ge dem annat som inte är så gott kalk, mineraler, biotin osv. Även ponnyerna som ej får kraftfoder får lite betfor.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V