Havre/ Korn?

Haffe

Trådstartare
Leste i en tråd at man ikke skulle gi både havre och korn samtidigt pga. nedbrytning av stivelse- nåt sånt. *Fattar ingen, nån som vil forklara?? :angel:

Sv: Havre/ Korn?

???? har aldig hört något sånt, min häst får dte och han mår bara bra..

Det går bra att ge samtidigt. Dock ska man inte ge för mycket vid ett enskilt utfodringstillfälle. Kanse det som avsågs?

Jag har lärt mig att inte ska ge för mycket korn,utan att gränser går runt max 4kg/dag,varför kom jag inte i håg,nån annan som vet???
men har inte hört ngt om att man inte kan blanda havre och korn,jag tycker och har sett att den kombinationen är jätte bra!En del hästar kanske inte klarar det,men då är man ju inne på den induviella fodringen.

Problemet med korn är att 80% av stärkelsen passerar tunntarmen o bryts ner i grontamen där energin tas upp som fettsyror vilket iofs kan vara bra men vid för mycket o för dålig tillvänjning fixar inte mikroorganinsmerna detta utan det bildas en massa mjölksyra som ger lågt pH, även andra störningar fås. Resultatet blir tex diarre, mugg el fång.
PL

Takk for alle svar!
Så om man gir i rimtiga doser och med jävn tilvenning så skall det inte vara nåt problem?

Nej, inga problem i rimliga givor och vid tillvänjning!

Är det alltså stärkelsen i sig som ger problemen, om man inte tillvänjer tillräckligt noggrant eller om man ger för mycket av det?
Om det hade varit energi i form av fett eller fibrer, hade inte reaktionen blivit samma som med stärkelsen då?

Ja det är stärkelsen i sig som ger problem.
Fett kan också ge störningar i grovtarmen om man ger så mycket att tunntarmen inte klarar av att ta upp det, även stora mängder protein till grovtarmen ger problem, dessa problem är inte av samma slag som med stärkelse.
PL

Ok. Tack :bow:
Kommer med lite fler undringar här :D
Bearbetas allt protein i grovtarmen, eller hur är det med den saken?

Hur mycket fett och protein kan grovtarmen klara utan att problem uppstår?

kan detta vara anledningen till att min häst varit väldigt lös i magen en ja börja med kornet? har funderat massor vad de är som gör att de blir så..ska man testa att minska kornet lite..kan de funka?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 508
Senast: Pratsch
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 692
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka