Havre i blöt, bra eller dåligt?

Taxilock

Trådstartare
Jag har hört så mkt olika om att lägga havren tillsammans med betforen. En del säger att den sväller och att det inte är bra för hästarna en del säger att det är bra att den blir blöt och att hästarna lättare tar upp näringen då.

Så vad är det som stämmer? Stämmer något av dessa typer av påståenden?

Sv: Havre i blöt, bra eller dåligt?

Sväller gör den väl i så fall ändå i magen. Tror att det är bra för att det medför minskad risk för foderstrupsförstoppning. Inga nackdelar i alla fall. Tror inte att näringsupptaget ökar.

Jag har hört att näringen ska "gå ur".

Jag lägger all kraft i en hink och då blir ju havren blöt. Har inte märkt någon skillnad alls!

Jo, men näringen går väl i så fall ut i vattnet för att stanna där. Vart skulle den annars ta vägen? Jag lägger alltid min kraft i spann tillsammans också.

Jag blötlägger allt kraftfoder.
Pellets, helt/krossat spannmål, allt som ska ätas i samma mål läggs i hink och blötläggs!

Om man påstår att näringen går ur kraftfoder vid blötläggning, vart tar den vägen då? Blir det en kemisk reaktion som gör näringen luftburen?? ;-).

Höet kan man vattna för att minska sockret, men då lägger man ju höet i vattnet och tar sedan upp det, då är sockret kvar i vattnet eftersom det är vattenlösligt.

Har precis samma reflektion som du.

Jag brukar lägga havren i samma hink som jag har betforen men det finns vissa där jag står nu som säger att så kan man ju inte göra då sväller ju havren!

Tycker att det verkar både onödigt och krångligt för mig och andra som fodrar om hästarna ska ha två hinkar, en med betfor och en med annat kraftfoder.

Absolut!
Jag tycker att det är bra att det sväller, nu är det inte så viktigt med havren, men med pellets så anser jag att det är lika viktigt som med betfor!
Har ofta undrat varför det är SÅ vktigt att blötlägga betfor men inte pellets. Och har hitills inte fått svar....

Jag lägger oftast havren i blöt (när jag ger helhavre)
Dels för att det ska bli lättare för hästen och tugga, och de blir lite mer krossad havre- varianten. Till gammla hästar ger man ju antingen krossad el. blött havre för tändernas skull

(nu fodrar jag med müsli där havren är delvis krossad, men lägger även detta i blöt då det finns pelletsbitar med)

Beroende på pelletssort så sväller det inte lika mycket som betfor!

Hade tidigare Hippo Basic (pelletrerad), och samma fundering. La några pellets i vatten över natten och det var ingen synbar skillnad på storlek morgonen efter.

Lusernpellets däremot (tror det var det?;) )Sväller en hel del!
Prova dig fram=) som någon nämnde, det finns ju ingen större risk att energin blir luftburen:D

jag har bara hört att det ska vara bra för unghästar/gamla hästar med blötlagd havre då dom lättare kan tugga det. ngt annat om att näringen och sånt ska försvinna har jag inte hört, men jag lägger havren i blöt till min häst ( 4 år ) & på ridskolan så blandar dom havren & betforen. så jag tycker att det funkar bra att blötlägga den :)

Hade tidigare Hippo Basic (pelletrerad), och samma fundering. La några pellets i vatten över natten och det var ingen synbar skillnad på storlek morgonen efter.

Hade oxå Hippo Basic förra vintern, och då hällde jag varmt vatten över det och lät de stå i 15-30 min och då va det som en gröt alltihopa

Hade oxå Hippo Basic förra vintern, och då hällde jag varmt vatten över det och lät de stå i 15-30 min och då va det som en gröt alltihopa

Gröt för att de hade svullnat eller för att de "rasat" sönder?
Kan förstå om de löser upp sig i varmvatten men svullna har jag svårt att tro?

har aldrig hört att det ska vara farligt. i mitt stall har vi tre hinkar var till varje häst. En till morgonen med müsli och två till kvällen, i den ena är müslin och i den andra uppblött betfor.
När vi sedan nattar häller vi müslin över i beftfor-hinken och fodrar sedan.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 690
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar